Social Distortion - Hard Times and Nursery Rhymes (2011)

Punk
Label: Epitaph

1. Road Zombie (2:21)
  2. California (Hustle and Flow) (5:00)
  3. Gimme the Sweet and Lowdown (3:22)
  4. Diamond in the Rough (4:35)
  5. Machine Gun Blues (3:33)
  6. Bakersfield (6:25)
  7. Far Side of Nowhere (3:29)
  8. Alone and Forsaken (4:02)
  9. Writing on the Wall (5:01)
  10. Can't Take It with You (5:02)
  11. Still Alive (4:05)
  12. Take Care of Yourself *
  13. I Won't Run No More *
Die heb ik!

Ik ook gelukkig.

avatar van laboomzaa
Toch sluipt bij mij de verveling in na een nummer of 7....ben er niet helemaal uit waar dat vandaan komt?!

En moet dit niet onder de noemer Rock vallen?? Ik snap het punk verleden maar met punkmuziek heeft dit niets meer te maken eigenlijk.

avatar van permafrost
Als ik het goed begrijp ben ik dus de enige die deze CD vies vind tegenvallen. Het is net of ik naar een LP op 25 toeren zit te luisteren. Er zit totaal geen vaart in deze plaat, het kabbelt maar wat voort. Terwijl de vorige 2 platen me direct pakten heb ik dat nu dus totaal niet.
Hoop dat het kwartje later alsnog valt want ik vind dit dus wel een geweldige band.

avatar van AOVV
Ik vind 'm tot nu toe ook wel wat minder dan de twee voorgaande platen van deze band. Maar het is nog steeds een prima plaat, dat wel. Toch al één van de betere platen die ik dit nog jonge jaar al heb beluisterd. Maar ik heb er nog niet zoveel beluisterd, eerlijk gezegd..

permafrost schreef:

Je bent zeker niet de enige...

Social Distortion - Hard Times and Nursery Rhymes Recensie op Podiuminfo

Alleen ik ben het er niet mee eens!!

avatar van Sinner
Nou echt 'zwaar' tegenvallen is ook weer veel gezegd - maar het boeit mij inderdaad ook stukken minder dan de vorige cd's. Het klinkt allemaal inderdaad wat gezapig en voorspelbaar. Bijwijlen zelfs ronduit saai. Eerder alsof er weer wat geld in het laatje moest komen - de bevlogen en geïnspireerde Mike Ness van weleer kom ik hier echt nergens tegen. Al helemaal jammer als er dan ook nog eens 6-7-8 jaar tussen iedere release moet zitten - op 'Sex, Love & Rock 'n Roll' had de band nog wel iets te melden, leek me een aardige comeback destijds - nu is het meer een kwestie van 'too little too late', ondanks het feit dat ik Ness nog altijd graag hoor zingen en er ook best wel een paar aardige songs opstaan.

avatar van AOVV
Het gebruik van de piano vind ik soms wat melig overkomen, en hetzelfde geldt voor de koortjes.

avatar van lowieke
Hmm ik vind hem wel goed. Maar er sluipen wel iets te veel cliché's in..

Cliché's die Peter Pan Speedrock zelfs nog achterwege zou laten.

Voorbeeldje die me nu binnenschiet 'We put the pedal to the metal' in 'The far side of nowhere'.

Berichten over Werchter verplaatst naar Social Distortion

avatar van Sunstorm
Mike Ness stopt met dit album wat meer invloeden van soul, folk en blues in zijn muziek wat gezien zijn solo albums een logische stap is. Ik hoor echter ook nog genoeg rock en punk ( zeker wat betreft attitude ) terug in dit album wat het voor mij gewoon weer een geweldige plaat maakt. Dit is gewoon Social Distortion anno 2011, een band die niet blijft hangen in het verleden en laten we eerlijk zijn, ook gewoon wat ouder en milder aan het worden is.
Een meesterlijk album en Mike Ness staat wat mij betreft op gelijke hoogte met een icoon als Bruce Springsteen.
Ik ben er dan ook zeker bij op 22 Juni in Paradiso!

avatar van AOVV
Social Distortion, de band van frontman Mike Ness. Toch wel één van mijn idolen in mijn puberteit. Toch wel één van mijn favoriete bands in mijn puberteit. Een band die ‘Ring Of Fire’ coverde, van Johnny Cash, waardoor ik die beste man leerde kennen. En ‘Under My Thumb’, van The Rolling Stones.

Afgaande op de twee vorige platen, moest dit een topper worden. Social Distortion staat niet bekend om het snel en veel afleveren van platen, maar zij doen er toch altijd een hele tijd over, zo blijkt. Hun laatste dateert alweer van 2004, en mijn favoriete plaat (‘White Light, White Heat, White Trash’) is al van 1996. Toen was ik 6 jaar, nu bijna 21. In een tijdsbestek van 15 jaar drie platen afleveren, dat is niet veel. Maar kwalitatief zijn die twee platen natuurlijk wel hoogstaand. De vraag was of de nieuwe, ‘Hard Times And Nursery Rhymes’ ook zo’n topplaat zou zijn.

De hoes spreekt in ieder geval wel aan. Een zwart-witfoto van een man in werktenue, een vrouw en twee kinderen, op de drempel van hun armzalige huisje. Een arbeidersfamilie, of een boerenfamilie zo u wilt. Veel vreugde spreekt niet uit de hoes, maar dat is prima zo, Social Distortion is een band die het best tot zijn recht komt als ze, Mike Ness bedoel ik dan vooral, de kwetsbaarheid van de menselijke soort tonen.

De muziek zelf dan maar. De plaat wordt op gang geschoten met een instrumental. We horen het typische Social Distortion-geluid, en weten dan al dat we niet veel verandering moeten verwachten. Het wordt geen plaat die ons gaat verrassen, of wegblazen, dat is dan al wel duidelijk. ‘California (Hustle And Flow)’ is een aardig nummer, maar weet me eigenlijk niet meteen bij de kladden te grijpen. ‘Gimme The Sweet And Lowdown’ vind ik wel een erg goed nummer; helemaal in de traditie van vroegere nummers.

‘Diamond In The Rough’ is misschien wel het mooiste eigen nummer dat op de plaat staat. het refrein weet me wel te raken, de tekst ook. ‘Machine Gun Blues’ is een wat steviger nummer, het sleept niet zo aan, wat de meeste nummers van Social Distortion wel doen (wat trouwens niet altijd negatief hoeft te zijn, integendeel). Er zit wel pit in, moet ik toegeven, al wordt dit een beetje tenietgedaan door het tussenstuk.

‘Bakersfield’ is zo’n aanslepend nummer. Waar op vorige platen zulke nummers me in al hun schoonheid wisten te verleiden, doet dit nummer dat niet. het lijkt wel alsof Social Distortion die magie onderweg kwijtgespeeld is. Het einde van het nummer klinkt me ook een beetje te “bekend” in de oren (het is een trucje dat Social Distortion niet voor het eerst toepast). ‘Far Side Of Nowhere’ klinkt poppy, en bevalt me toch niet echt. Erg cliché, ook tekstueel (zoals lowieke eerder al aanhaalde). Het klinkt wel prettig, maar doet me eerlijk gezegd bitter weinig.

‘Alone And Forsaken’ is een cover. Ook dit keer weten Mike Ness en de zijnen een mooi nummer uit te zoeken om te coveren. Het is immers een nummer van countrylegende Hank Williams, een man waarvan ik al heel lang eens wat meer wil luisteren, maar er om één of andere manier nog nooit toe ben gekomen. Misschien komt het er nu wel van, dan heeft Social Distortion dat toch alweder op hun conto. Het is een goeie cover, kwalitatief is dit het beste nummer dat op de hele plaat terug te vinden is, en dat zegt al wat natuurlijk. Nu ja, de weinige nummers die ik ken van Hank Williams, zijn uitmuntend (onder andere ‘Cold, Cold Heart).

De laatste drie nummers vind ik vrij zwak, eerlijk gezegd. Zij hadden er voor mij niet op gehoeven, maar ach, een plaatje van een halfuur, was dat niet te kort geweest dan? Ik meen van niet. In dat geval had deze plaat toch minstens een half sterretje meer gekregen.

3 sterren

avatar van Mr. B
Waarom Take Care Of Yourself en I Won't Run No More niet gewoon op de regulier uitgave zijn gezet, blijft mij nog steeds een raadsel. Het zijn allebei topnummers in de beste Social D traditie.

avatar van laboomzaa
Ik verhoog met een halfje. Eigenlijk is het best een goede plaat.

avatar van Mr. B
Natuurlijk is het een goede plaat, nooit aan getwijfeld

avatar van laboomzaa
Nou, ik had toch een bittere smaak de eerste paar x.

avatar van laboomzaa
Ik ben om...dit is écht een heerlijke plaat!! Ouwe lullen rock met ballen...dat wel....maar héé dat ben ik ook!!!

Nog een weekje

avatar van JacoBaco
Volgende week woensdag indd! Ik ben er ook bij! En de volgende dag moet ik naar Graspop. Sluit perfect op elkaar aan. Ben benieuwd of hij het achtergrondkoortje ook mee heeft genomen.

avatar van Mr. B
Het achtergrondkoortje was dus aanwezig

avatar van Juul1998B
Writing on the wall heb ik (volgens lastfm) al bijna 30x gescrobbled in een week. Ben echt verslaafd aan dat nummer zeg

avatar van jerome988
Juul1998B schreef:
Dacht heel even dat je het over Sam Smith's Bondsong uit 2015 had en die deed pijn aan mijn oren dus ik schrok van dat aantal scrobbles

avatar van Juul1998B
jerome988 schreef:

Sam Smith zn naam noemen is al een zonde opzich, oeps.