Einstürzende Neubauten - Strategies Against Architecture IV (2010)

Alternatieve titel: 2002-2010

Duitsland
Avant-Garde
Label: Mute

1. Perpetuum Mobile
  2. Selbstportrait mit Kater
  3. Ein Leichtes Leises Säulsen
  4. Youme & Meyou
  5. Dead Friends (Around the Corner)
  6. Insomnia
  7. Party in Meck-Pomm
  8. X
  9. Floorpiece - Grundstück
  10. Good Morning Everybody
  11. Waiting for the Call
  12. Wo Sind Meine Schuhe?
  13. GS1 & GS2
  18. Jeder Satz mit Ihr Hallt Nach
  19. Susej
  20. Magyar Energia
  21. Birth Lunch Death
  22. Weil Weil Weil (Freie Radikale in der Warteschleife)
  23. Unvollständigkeit
  24. Let's Do It a Dada
  25. Bertolt Brecht und der Weltempfängter
  26. Musterhaus-Ausstellung (I Anarchitektur, II et Cetera, III Weingeister & IV Tohu Wa Bohu)
avatar van Wickerman
Een fantastische compilatie van de beste jaren van deze avant-gardistische band.

Milestones
Dit verzamelalbum (geweldige titel overigens !) heb ik vandaag impulsief aangeschaft en het is pas mijn eerste Neubauten. Ik ken de band wel uit de jaren 80, heb ze zelfs nog een half uur zien optreden in 1986 en ook op TV is er wel eens een optreden voorbij gekomen. Maar daarna is deze band dus volledig aan mij voorbij getrokken. Onterecht blijkt uit dit mooie verzamelalbum dat het laatste decennium beslaat. Het compilatiealbum is wel al deel 4.
Mijn vraag is op de eerste 3 delen representatief zijn en een mooie afspiegeling vormen van het gehele oeuvre van de band. Het is leuk om alle delen in bezit te krijgen, hoewel ik normaal geen voorstander ben van compilaties. Of is het toch aan te raden wat reguliere albums aan te schaffen. Er zijn diverse re-issues uitgekomen. Dit gaat een inhaalrace worden vrees ik.

avatar van Wickerman
Ik kan alleen spreken over deel 3 en 4, die ik zelf heb, en ik heb de albums van die tijd grotendeels ook. Zijn ze representatief? Ja, voor de tijd waarover ze gaan wel. Nee, niet over de albums. De compilaties bestaan uit 1/3 albumtracks, 1/3 livetracks en 1/3 zeldzaam werk. Hierdoor komen de albums er soms een beetje bekaaid af. Ik denk hierbij aan Silence Is Sexy op deel 3 en ook Alles Wieder Offen op deel 4. Eigenlijk kun je qua albums geen plank misslaan als je deze compilatie mooi vind. Deze 'sound' is op Ende Neu ingezet en heeft zich tot Alles Wieder Offen geëvolueerd. Desondanks blijven de compilaties, door hun veelzijdigheid, sterk op zichzelf staan naast de albums. Vooral de eerste schijf van deze verzameling staat als een huis en is misschien zelfs mijn favoriete Neubauten plaat.

avatar van ElroHirtje
Deze band vorig jaar pas echt gaan luisteren... hoezo mosterd na de maaltijd?

Gelukkig dat de zoete honingtoon overheerst en me de gehele pot doet leegeten.
Prachtige reis door de neubautenStrassen van het recente verleden.

Kijk uit naar mijn eerste livegang, ergens in de nabije toekomst.

avatar van Broem
Mooi Duitse Avant-Garde. Magistrale uitvoering van X op dit album. Fraai.