Engineers - Engineers (2005)

Label: Echo

1. Home (4:07)
  2. Waved On (5:21)
  3. New Horizons (4:54)
  4. Forgiveness (3:39)
  5. Let's Just See (4:17)
  6. Come in Out of the Rain (4:04)
  7. Peter Steet (1:23)
  8. Said and Done (4:49)
  9. Thrasher (3:52)
  10. How Do You Say Goodbye? (5:19)
  11. One in Seven (7:43)
Wat zijn die singles "Home", "Come in out of the rain" en "Forgiveness" toch mooi. Ik ken de nummers van dit debuut dus nog niet allemaal (release is 7 maart), maar ik kijk er reikhalzend naar uit.
Ze worden omschreven als de nieuwe generatie shoegazers. Laat mij dat nu net geen bal uitmaken (de critici zoeken waarschijnlijk een genre dat nieuw leven mag worden ingeblazen en zo gehyped kan worden).
Engineers is een band met prachtige songs waarop het heerlijk wegzweven is. Bedwelmend zou ik het willen noemen.
Kom maar op met dat debuut.

avatar van rzasa
Ik hoorde gisteren op Kink FM een nummertje. Mooi! Titan, u bent gewaarschuwd! (4AD)

Inderdaad Titan let op (van de plato-site):

Met Folly leverden de Engineers eind vorig jaar een zeer veelbelovende EP af. Een EP met een opvallend eigen geluid dat we bij Plato als volgt beschreven: "Een geluid dat afwisselend doet denken aan Pink Floyd in haar jonge jaren, aan de Cocteau Twins in hun donkere dagen en aan Doves en Spirtualized op hun best. Folly staat vol met bijna epische tracks die het experiment niet schuwen, maar tegelijkertijd heerlijk toegankelijk zijn. Bij het beluisteren van deze cd heb je constant het gevoel dat je naar iets bijzonders zit te luisteren." Voor het binnenkort te verschijnen debuut van de band uit Londen geldt eigenlijk precies hetzelfde. Gebleven zijn de dromerige vocalen, de emotie in de songs, de behoefte tot experimenteren, de diepgang van de songstructuren, het wijdse karakter ervan, het orkestrale; kortom alles dat Folly zo mooi maakte. De band lijkt eigenlijk alleen maar gegroeid sinds Folly en maakt met haar debuut de belofte volledig waar. Elf prachtliedjes, waarvan er overigens twee ook al op Folly stonden. Zelden kwamen schoonheid, experiment en toegankelijkheid zo mooi samen als op het debuut van The Engineers. Wat ons betreft nu al een van de grootste verrassingen van 2005.

(Platomania):

Alweer een talentvolle snotneuzenband uit Engeland. Geen band echter die aangedreven wordt door adrenaline en met de bijbehorende punkfunk-sound, nee, meer een band die zich laat meedrijven op weelderige soundscapes. De referentiekaders van dit Londonse viertal zijn dan ook te vinden in jaren negentig shoegazerpop en in Mercury Reviaanse moderne psychedelica. Lotgenoten heeft Engineers bovendien in interessante bands als Simian en Elbow. Deze mix levert een fraaie cd op. Centraal staan de aanzwellende en afnemende orkestrale golven, die in een traag en bezwerend tempo het skelet vormen van de sferische gitaarlijnen en de gelaagde vocalen. Engineers leunt zwaar op atmosfeer, maar houdt te allen tijde het belang van een mooi liedje in het oog en de eenvormigheid op afstand. Met wonderschone liedjes als New Horizons en Said And Done levert Engineers hiervoor het harde bewijs.

Ik ben alvast helemaal verslaafd aan de 3 singles

En nu dus ook aan het hele album: wat ongelooflijk mooi. Ik moet continue aan Air of Pink Floyd denken, en eerlijk gezegd totaal niet aan shoegazers.
Maar lekker belangrijk: dit is gewoon puur. Voor mij een hele grote verrassing deze Engineers !!!

Klinkt goed (de omschrijvingen dan, ik moet de muziek nog horen). De hoes is ook wel PF-achtig. Erg mooi!

rzasa schreef:

aERodynamIC schreef:
Inderdaad Titan let op

Hij is besteld

titan (crew)
Jullie hebben niets te veel gezegd, dit is inderdaad een typisch Titanplaatje . Echte shoegaze is het niet (daar is het toch allemaal iets te akoestisch voor), maar het heeft wel die aangename bedwelmende dreampopsound. Met name de lome (fluister)zang draagt aan dit gevoel bij. Verder is het gewoon een plaat om in een warm bad of onder het genot van een lentezonnetje lekker bij weg te dromen. 4* vooralsnog.

titan (crew)
Opvallend trouwens dat dit album onlangs 3 stemmen toch maar mooi een plekje in de top 10 van de rotatielijst heeft!

titan (crew)
Ik doe er een halve ster bij, deze plaat blijft toch wel heel erg hangen. Dit lijkt me trouwens ook wel typisch iets voor rzasa.

Ik had niet anders verwacht van je Titan

avatar van bonothecat
De lofzang op dit album hier gelezen.... heb het album een keer geluisterd nu.... en wat anderen vonden heb ik nog niet gevonden. Maar ik houd nog wel tijdje stug vol.

JonnieBrasco
Mooi, mooi, mooi! Lekker atmosferisch en zonder skipmomenten. De drie singles (plus het laatste nummer) zijn door hun eenvoudige en aangrijpende melodieën ook bij mij veruit favoriet. 'Nieuwe shoegaze-generatie' vind ik ook een wat te rauwe stempel voor dit album vol met relaxte audioële droomlandschappen. Het heeft wat tijd nodig om de muziek te laten associeren met je eigen droomlandschappen, vandaar nog even 4,0*

avatar van rzasa
titan schreef:

Dit lijkt me trouwens ook wel typisch iets voor rzasa.

Dat klopt! Hij is alweer een tijdje in mijn bezit, en op de spelert in de trein doet deze het heel goed. 'Home' op je koptelefoon en het landschap (oh fraai Zaanstad!) aan je voorbij zien trekken...hmmmm. 'Let's just see' is zwaar favoriet. 4 sterren

1,0
Ik vind het allemaal wel wat gladjes, grauw en gay klinken. En wat Plato zegt, Doves op hun best, daar kan ik dus absoluut niet mee leven. Doves is over het algemeen stukken spannender, gevarieerder en gelikter dan de beste nummers van Engineers

avatar van Dielie
ik ga dit album zeker eens proberen na de reacties hier gelezen te hebben, zeeer mooie hoes ook, > sfeer

de term shoegazer is mij niet echt bekend, kan/ wil iemand mij eens een definitie geven

danke

savelkoul schreef:

Ik vind het allemaal wel wat gladjes, grauw en gay klinken.

Gladjes en grauw kan ik me iets bij voorstellen, maar gay ? Leg eens uit ! Jimmy Sommerville op een andere toer ?
En je vind het gladjes (dus negatief), maar bij Doves gebruik je weer de term gelikt (in positieve zin) ?!

Dielie schreef:

Zie dit forumtopic, maar Engineers valt hier dus niet echt onder.

1,0
aERodynamIC schreef:

Af en toe heb ik echt het idee naar pornomuziek te luisteren (Let's just see ea.).

Ik doe best mijn best het leuke muziek te vinden, maar bij de muziek voel ik eerder associaties opkomen van foute jaren 80 synthesizermuziek dan van Pink Floyd of 'Doves op hun best'. En dan songtitels als Forgiveness en A Given Right. Tja, het eerste wat ik dacht toen ik het introotje startte van Come In Out Of The Rain was: jezus, wat klinkt dit gay! , vandaar.

Ik zie geen A Given Right tussen de songtitels staan...

savelkoul schreef:

Die intro van Come In Out of the Rain is zacht, maar dan is het toch niet meteen gay-muziek? (Luister eens naar de harde stampende beat in Y.M.C.A. ), gay-achtig heeft wat mij betreft geen directe link met zachtaardige muziek: zachtaardig vind ik een beter woord voor dit album, de Engineers slagen bij enkele nummers behoorlijk in het overbrengen van een zachtaardig gevoel, en waarom zou dat niet leuk of goed zijn? Of ben jij een bevooroordeelde Westerse metalen robot? Ik vind the Doves en Pink Floyd ook beter, maar ik knap niet af op dit album omdat de geluidjes hier de gevoelige snaar raken. Integendeel, ik ben er blij om dat er zulke muziek gemaakt wordt.

herman schreef:

Ik zie geen A Given Right tussen de songtitels staan...

Staat niet op dit album, daar moet je de ep Folly voor hebben.

savelkoul schreef:

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Wat klinkt dit gay zeg je. Maar wat moet ik me daar bij voorstellen dan ? Je hebt het over pornomuziek: dus dan is het gay ? Hetero-porno bestaat niet ??

Je verdere uitleg begrijp ik wel hoor. Maar die ene associatie blijf ik wonderlijk vinden, en helaas ben je er nog niet duidelijk in.

Ik ben het volkomen met je eens dat de vergelijking met Doves nergens op slaat. Ik denk sneller aan bv een gitaarvariant op Air (als er dan toch zo nodig vergeleken moet worden)

Komt soms gevaarlijk dicht in de buurt van eentonigheid, maar toch een fijn album. 3.5/5

avatar van Hermy
Dit is een album dat zowel op een druilerige herfst/winterdag goed functioneert, als op een zonnige zomerdag (en dat mag best een prestatie heten). Lekker relaxed album.

bonothecat schreef:

Ik lees mijn eigen bericht hier terug. Inmiddels heeft engineers 5*, en het is voor mij het album van het jaar. Volhouden heeft dus wel zin.

Voor mij dit jaar ook een top 10 notering waardig. Dit album is er een beetje tussendoor geglipt helaas, maar niet bij mij!

avatar van TerryA
het is wel intussen een tijdje geleden dat hun debut album uit kwam (ik zie ook dat ik was ook toen vergeten te stemmen), maar ik hoorde vandaag dat ze hun nieuwe album gaan uit brengen in Juli 2009 - samen met wat zomer optredens tijdens festivals.

je kan ook wat nieuwe material horen op hun myspace site onder engineers

engineers op MySpace Music – Gratis gestreamde MP3’s, foto’s en Videoclips

Dat nieuwtje had ik al geplaatst op de artiestenpagina: een fijn nieuwtje trouwens

avatar van MatjelovesMusic
Heerlijke dream pop, want zo kun je dit toch wel het beste noemen denk ik.

avatar van bonothecat
How Do You Say Goodbye? vanaf 3:55 één van de mooiste stukjes muziek die ik ken.

avatar van DjFrankie
Dit luistert weg als 1 lange trip van melancholische dromerige brit/ indiepop.
Erg mooi album dat nergens verveelt in de beluistering.

avatar van Helicon
Als laatste van hun albums aangeschaft. Idd een heerlijke dromerige plaat, die wat minder dicht geplamuurd is met geluidtapijten, met uitzondering van het laatste nummer.

Opzetten en heerlijk wegdrijven.