Gerard van Maasakkers - 20 Jaar Liedjes Live (1998)

Folk
Label: ICUB4T

1. Ik Loat D'n Dag Nog Efkes Duren (3:13)
  2. Hee Goade Mee (3:06)
  3. Cis Verdonk (3:20)
  4. Land van Zand (4:07)
  5. Couscous Appelmoes (3:06)
  6. Bloemen Zijn Rood (4:24)
  7. Salve Regina (4:23)
  8. As Ge Komt (3:11)
  9. Doar Is de Zon (3:01)
  10. De Foto (3:48)
  11. Morgen Beginnen (2:29)
  12. Brugwachter in Manhattan (3:26)
  13. Sterren van de Hemel (4:14)
  14. Lieke Vur Mariken (4:42)
  15. De Wind Die Waait (3:57)
  16. Ik Geef 'n Fist (3:10)
  17. Zegen (3:34)
avatar van Madjack71
Laatst het 30 jaar jubileum album gehoort, waar ook een aantal van de nummers die hier op zijn vertegenwoordigt op staan. Naar mijn smaak vind ik deze stukken beter. Zowel de orchestratie als de zang van Gerard. Op het laatste live album, vind ik zijn zang ingehouden bekakt klinken met overdreven intonatie. Dat is hier geheel niet aanwezig. Hier klinkt het spontaan, symphatiek en vooral echt...dat gevoel heb ik bij 30 jaar jubileum stukken minder.
Cis Verdonk is een echte van Maasakkers klassieker over een oud vrouwtje dat met de nek werd aangekeken. Bloemen zijn Rood is een mooi relaas over een jongetje wiens vrije fantasie aan banden gelegt word op school. Salve Regina verwoordt de levende traditie van de Maria processie. Couscous Appelmoes is een sprekend nummer over de verschillende culturen in ons kikkerlandje. Daarnaast ook een aantal vrolijke liedjes als; Hee Goade Mee, Doar is de Zon en Ik Geef 'n Fist. Voor iemand die benieuwd is naar de muziek van deze brabantse troubadour, zou ik aanraden om dit als kennismaking te kiezen.