Soup - Children of E.L.B. (2010)

Noorwegen
Rock / Electronic
Label: How Is Annie

1. We Share the Same Breath (5:22)
  2. Leaving the Harbour (4:31)
  3. In Memory of Richard Wright (8:41)
  4. Streams (2:08)
  5. The Roots Are Decaying (7:13)
  6. Utopia (4:20)
  7. The Roots Are Decaying Pt. 2 (4:14)
  8. Playground Memories (7:49)
  9. She Had Set Out to Find the Sun (8:42)
  10. Surrounded by Ghosts (3:52)
  11. Children of E.L.B. Pt. 1&2 (7:39)
  12. Glaciers (2:10)
  13. Northern Patriarch (3:33)
  14. 0805 (5:19)
  15. We Share the Same Breath Pt. 2 (5:50)
avatar van clayhill
Tweede meesterwerkje van deze Noren. Electronische, prog-folkrock. Wat wil je nog meer ?

Goh wat ben ik onder de indruk !
Prog-folkrock met een scheut synths en elektronica. Zowat alles wat ik van muziek kan verlangen zit hierin ! Ruim 80 minuten en het verveelt zowaar op geen enkel moment. Alsnog begin 2011 dè ontdekking van 2010 gedaan!

Wat blijft het frustrerend om vast te stellen dat niemand dit plaatje opmerkt. Amper 4 stemmen... Gelukkig is er dat gemiddelde van 4,75, een onderwaardering als je het mij vraagt

Bijna 2 jaar oud en het heeft nog helemaal niets van zijn kracht ingeboet. Wat mij betreft moet dit zowat het mooiste zijn dat is uitgekomen sinds Sigur Ros (). Die haalde de weg wel naar het grote publiek, waarom lukt het niet met Soup ? Zouden ze dan toch die groepsnaam moeten veranderen ? Ach, laten we ze maar koesteren en als ons kleine geheimpje beschouwen!

Nu ik verliefd ben geworden op het album The Beauty of Our Youth is het logisch om alles daarvoor ook op te zoeken.
Ik moet zeggen dat Children of E.L.B. wederom prachtig is maar vooralsnog minder overweldigend bij me binnenkwam.
Kan liggen aan de volgorde van beluistering natuurlijk. Ik hoor hier minder die grootse opbouw die een band als Sigur Rós kenmerkt. Dit gaat meer richting bands als Blackfield of Shearwater (ook niet de minste). Nee, ik zeg het verkeerd: ik raak wat minder in trance bij de opbouw in de nummers van dit album.

Maar tjonge wat zit het allemaal sterk in elkaar en de elektronische toevoegingen (veel minder aanwezig op het album uit 2013) geven deze band op dit album net even meer een eigen gezicht wat hard nodig is want echt heel erg uniek is dit nu ook weer niet.

Uiteraard besef ik dat ik dit veel meer tijd moet geven en dat ik eerst nog wat moet bekomen van de aangename verrassing die hun laatste album voor me is.
Maar dat Soup een band is die ik wil blijven gaan volgen is een feit.

Uniek is dit niet, maar in het genre wellicht het best uitgevoerd. In memory of Richard Wright: prachtnummer. En wat dan gezegd van Children part 1&2: een roller coaster gevolgd door een pracht van een outro. Plaat van 2010 en stilaan wordt het tijd deze naar voor op te schuiven in mijn top 10.

Hoe mooi en overweldigend ook: ik vind het een iets te lange zit. Dat heb ik bij The Beauty of Our Youth niet.

avatar van DjFrankie
Waanzinnig goed album, zit geweldig in elkaar. Top band.

avatar van -SprayIt-
Ik heb alle albums uit de top Electronic op deze site beluisterd en beoordeeld, af en toe check ik of er nieuwe binnenkomers zijn. Blijkt deze opeens op 1 binnen te komen na het behalen van 20+ stemmen.
Toplijst electronic

Ik vind er niet veel elektronisch aan om eerlijk te zijn, maar ben wel onder de indruk. Prachtige opbouw in de tracks, mooie stem, lekker sfeertje, deze gaat de komende tijd vaker gedraaid worden. De vergelijking met SR gaat niet echt op vind ik, dat is nog wel een stuk meer betoverend en indrukwekkend, zeker ( ). Ik moest regelmatig aan Midlake denken.

avatar van Broem
Album tijdje geleden aan mijn favorieten toegevoegd op Tidal. Zag ‘m hoog staan in de toplijst electronic en vind Remedies uit 2017 een puik album (eerste kennismaking met de band) Dat vind ik van dit album ook. Wat een variatie zeg. Lees de vergelijkingen met andere bands maar dit heeft toch behoorlijk een eigen smoel. Lekker gitaarwerk, mooie stem en fantastische arrangementen. Aanrader voor liefhebbers van...Damn nou doe ik ‘t zelf Luister nou maar. Niet uniek wel authentiek en da’s vandaag de dag al heel wat.