Chris Opperman - The Lionheart (2010)

1 stem

Jazz
Label: Purple Cow

1. Haasis (1:55)
  2. Beware of the Random Factor (7:31)
  3. Miles Behind (5:17)
  4. Gen-Ebulous (4:07)
  5. Telepathy on Mars? (5:50)
  6. Johannah (2:27)
  7. Knight of Winter's Day (4:59)
  8. White Willow (4:44)

met Mike Keneally

9. Idaho Potato (4:49)

met Kat Parsons

10. The Porpentine (15:39)
avatar van dennisversteeg
Chris Opperman's 5e album is met afstand ook zijn beste tot nu toe. De stijl is het best te omschrijven als een mix van instrumentale neo-klassiek composities met pop en jazz invloeden. Maar deze beschrijving doet de muziek geen recht. Het overall-plaatje klopt zodanig goed dat dit voor mij HET album van 2010 is. Er is geen zwak moment en de CD bruist van muzikaliteit.

Het bevat bovendien een nummer, Miles Behind, dat al jaren lang in mijn top 3 van favoriete nummers aller tijden staat. Het is eerder in een live-uitvoering uitgebracht met alleen piano en gitaar. Deze studioversie is simpelweg magistraal met een vol arrangement. De toch al heerlijke melodieuze pianomelodie wordt hier nog eens verder versterkt en geeft me iedere keer weer kippenvel. Het is simpelweg een nummer dat je gehoord moet hebben!