Philip Glass - North Star (1977)

Neoklassiek
Label: Virgin

1. Etoile Polaire (North Star) (2:40)
  2. Victor's Lament (3:38)
  3. River Run (1:54)
  4. Mon Pere, Mon Pere (3:57)
  5. Are Years What? (For Marianne Moore) (4:03)
  6. Lady Day (4:01)
  7. Ange des Orages (3:43)
  8. Ave (4:45)
  9. Ik-Ook (4:14)
  10. Montage (2:26)
avatar van FisherKing
Lekker in het gehoor liggende plaat van Glass. 4*

De muziek van North Star was oorspronkelijk geschreven voor een film Mark Di Suvero, Sculptor. Toen men later besloot een plaat van de muziek te maken werd alles gearrangeerd en geremixed en door de productie ontstond er een totaal onafhankelijke luisterervaring. Dit alles volgens Philip Glass. Dus het was de oorspronkelijke soundtrack ontstegen. Die was ook enkel op papier uitgegeven en gespeeld voor de film.
In ieder geval is het wel een soort tussenplaat tussen de repeterende en minimalistische muziek uit begin jaren 70, als voorbeeld 'Music in twelve parts' en de latere muziek van Koyaanisqatsi en de Solo piano en Photographer.
Hier vanzelfsprekend het bekende repeterende geluid, maar iets melodieuzer en afwisselender, wat later steeds verder werd uitgebouwd. De nummers zijn relatief kort en daardoor afwisselend.
Ik zelf heb Philip Glass leren kennen door Koyaanisquatsi en daarna pas wat ouder werk ook gekocht. Op deze manier kun je de ontwikkeling goed volgen.
Prima plaat van de nog jonge Glass.