Onyx - Shut 'em Down (1998)

Label: Def Jam

1. It Was Onyx (Skit) (0:48)
  2. Raze It Up (4:00)
  3. Street Nigguz (4:54)

4. Shut 'Em Down (3:58)

met DMX

5. Broke Willies (3:49)

met X1

6. For Nothin' (Skit) (0:18)
  7. Rob and Vic (4:54)

met Chocolate en X1

8. Face Down (4:40)
  9. Cops (Skit) (0:51)
  10. Conspiracy (4:31)

met Clay The Raider en X1

11. Black Dust (3:54)

met X1

12. One Nation (Skit) (0:37)
  13. React (4:09)

met 50 Cent, Bonifucco, Still Livin en X1

14. Veronica (4:29)
  15. Fuck Dat (4:58)

met Bubba Smith, Greg Valentine, J Mega, Sunshine en X1

16. Ghetto Starz (3:34)

met Lost Boyz en X1

17. Take That (1:27)
  18. The Worst / Overshine (10:41)

met Method Man, Raekwon, Killa Sin, X1/Greg Valentine en J Mega

19. Shut 'Em Down [Remix] (4:14)

met Noreaga en Big Pun

avatar van BoordAppel
Toch wel een geinige plaat dit. Ik kan die agressieve stem van Sticky Fingaz wel waarderen. De titeltrack is echt erg vet.

Pauper
The Worst vind ik toch ook wel erg apart, hele aparte rauwe beat die bestaat uit een toeter/alarm en geskratch en verder een hele rustige beat.. duistere geluide op de achtergrond, damn, wat een toffe track...

Dit album is 'die-hard'. Het luisteren naar dit album geeft een rauw gevoel.

+ Keiharde lyrics

avatar van Shelter
Onyx in de softere vorm, zo zou ik dit album typeren.
Het is meer geproduceerd en veel minder rauw.
Jammer... staan wel wat aardige nummers op ( Raze it up, shut em down, Face down en the worst), maar ook veel mindere tot slechte... 3 sterren

avatar van MJ_DA_MAN
Bij vlagen goed geproduceerd, maar helaas zijn de raps van de mannen van Onyx vaak té simpel en de lyrics zijn dan ook vaak kinderlijk. Dat waren ze op hun eerste albums ook wel, maar hier wordt het gewoon te eentonig. Jammer, want er had zeker wel wat meer ingezeten (ze hadden wellicht wat meer bekende gastartiesten kunnen gebruiken), en bovendien staan er best veel vette songs op. Shut 'Em Down (remix) is erg vet. Ook leuk om 50 te horen in zijn vroegere jaren. Toen klonk ie nog goed.

Hou het maar op 3 ruime sterren, stijgt wellicht nog.

Dr.Greenthump
Ik kan Curtis niet eens vinden, laat staan horen in die video van React.

avatar van MJ_DA_MAN
Dr.Greenthump schreef:
Ik kan Curtis niet eens vinden, laat staan horen in die video van React.

Dan kijk nog maar eens een keer : klik.
50's rap hoor je vanaf 1 min 55 sec. En ik zie het toch ook echt staan . Maar zijn rap is niet zo heel lang, misschien had je hem daardoor over het hoofd gezien. En het is nog voor dat ie werd beschoten, toen klonk ie nog heel anders.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Hahaha, ik zie het nu ook pas voor het eerst . 50 klinkt inderdaad behoorlijk anders, maar het is, als je erop gaat letten, wel duidelijk terug te horen! Ik heb dit album al vét lang en nog ws me dit niet opgevallen

Onyx met 50 vergelijken is als appels en peren met elkaar gaan vergelijken.Onyx is veel harder, duisterder en rauwer. De eerste 4 nummers en Rob en Vic vind ik de beste.Lekkere opgefokte gangster rap.

avatar van psychonaatje
Hexensabbath schreef:
Onyx met 50 vergelijken is als appels en peren met elkaar gaan vergelijken.

Je leest niet goed, er wordt nergens een vergelijking gemaakt tussen Onyx en 50 Cent. Er wordt alleen gezegd dat 50 Cent op het nummer React meerapt en dat niet onverdienstelijk doet.

rico-bballer
Wow, fifty die zo rapt dat was best dope zo ken ik hem niet.

avatar van JLjuju
Rauw hardcore rap album, met erg vette tracks zoals:
- Raze It Up
- Conspiracy
- Take That
- The Worst
- Overshine
- Shut Em Down Remix (Die verse van Big Pun!)

Rauwe raps van de members, met de nadruk op Sticky Fingaz, die gast heeft echt energie te veel
Ook de skits zijn echt vet, bij een normaal album (op The Infamous na) skip ik altijd alle skits, maar bij deze niet. Ze zijn erg hard en emotieloos (check 4 Nothing) maar dat past goed bij t album.

En over dat hele 50 cent gebeuren:
Zoals jullie zien is dit debuut wel dope. Ik vind dit de enige vette verse (samen met die van 21 Questions dan) van 50 cent.
Hier rapt ie wel ergens over, dat kan je over z'n werk nu niet echt zeggen...

JustaRascal
Ik zou hier eigenlijk een 5.5/10 voor geven, het voordeel van de twijfel dan maar. 3*

toen ik 14 was hoorde ik voor het eerst: conspiracy, van dit album. Dat was toen het vetste wat ik ooit gehoord had. Gek genoeg is dat eigenlijk nooit veranderd. Dat blijft gewoon kippevel, de intensiteit, de hardheid, en de diepgaande beat, zijn nog niet geevenaard. Die mogen ze op mijn begravenis draaien.

Ook andere nummers op deze plaat zijn ultiem goed, zoals: street nigguz, fuck that, raze it up enz. Rap zoals het voor mij bedoeld is. Keiharde powerrap, recht van de straat, onverbloemd, in een hoog tempo. Helaas heeft onyx in de albums hiervoor en hierna, nooit meer het niveau gehaald van dit album. Maar voor mij een monumentaal werk.

Onyx heeft bij mij als puber, een slechte invloed gehad, de agressie, de uitzichtloze ghetto-talk, lieten mij rondlopen met een fuck the world attitude.

grimy_jason
83Utreg! schreef:

Dit is zeker een goede cd, maar ikv ind Baccdafuccup en All We Got Iz Us al zeker toch wel meer duisterderd en harder dan deze cd.

Maar ze hebben drie zeer dope cd's op een rij afgeleverd en dat is een knappe prestatie.

Over dat duistere, en rauwe moet ik je wel gelijk geven. Maar ik denk dat ze qua productie, en muzikale ontwikkeling, bij dit album hun absolute top hebben bereikt. toch is shut em down ook keihard vind ik.

avatar van Shelter
all we got iz us is toch naar mijn mening vele malen beter.
Dat was echt een hardcore rauw album van de straat, dit is geen slecht album maar ik zou het geen hardcore meer noemen.
Het is geen pop-rap maar neigt er wel meer naar toe te groeien, daarom vind ik um minder.
Shut em down, face down en Raze it up vind ik wel vette nummers.
React is kut, ghetto starz zeer matig en de rest is wel aight.

grimy_jason
Take That is ook nog zo van die rauwe shit.

avatar van JLjuju
Ghetto Starz is het absolute dieptepunt op dit album
Voorderest vind ik het echt wel hardcore hoor...
Met als uitblinker idd Take That, maar ook Broke Willies, Shut Em Down en The Worst klinken erg rauw. De rest btw ook hoor.

Wat te denken van het intense: conspiracy, of het keiharde fuck that?
Allemaal keiharde rapnummers. De muziek is zeker gelikter geworden, en beter geproduceerd, maar is daarom niet minder hardcore, mijns inziens.

avatar van LeRoi
Muzikaal best goed, jammer van de lyrics.

avatar van ThingMan
Beste album van Onyx vind ik. Bijna alle nummers vind ik relaxt om naar te luisteren. The Worst en Ghetto Starz!!!

avatar van NastyOnWax
The worst is zo'n beestelijke track vind ik. Dat refrein alleen al is legendarisch

Rene1979
Classic!