Circle - Rautatie (2010)

6. Pelkkä Meno (5:29)
  7. Lautatarha (5:56)
  8. Kaasukello (8:19)
avatar van Paap_Floyd
Deze hoort bij Circle (II), wijziging ingestuurd.

Over de plaat:
Tegenvallend, meer prog-richting op, en de zang moeten ze echt achterwege laten. Nee, geef mij maar het vroegere werk.

avatar van dix
dix
Paap_Floyd schreef:
Tegenvallend

Bij het eerste nummer staat de zang inderdaad wat tegen, Fins is ook zo lekker toegankelijk.
Maar er wordt toch voortreffelijk geprogrockt. Ik heb me er kostelijk mee vermaakt

avatar van we tigers
de zang is volledig over de top natuurlijk en bij de eerste luisterbeurt denk je "mijn god, wat is dit voor campy bende", maar het intrigeerde wel en na een paar luisterbeurten was ik eigenlijk wel om: prima album!

avatar van HammerHead
Dit is in ieder geval een flinke verbetering ten opzichte van de laatste studioplaat Hollywood. Daar moest zonodig ene Bruce Duff meedoen, middelmatige zanger van een totaal onbekend metal bandje halverwege de jaren 80 (Jesters of Destiny), maar toevallig een persoonlijk favoriet van de heer Lehtisalo. De zang van Mika Rätto ligt mij dan toch een heel stuk beter. Circle is natuurlijk al heel lang een beetje camp (zeker sinds ze Mika als zanger erbij hebben), maar het is wel hele goede camp.
Vooral Vaellus vind ik hier geweldig, prachtige ode aan de heavy metal (lees: Iron Maiden).

avatar van joxxah
De heren Circle hebben zich gelukkig nooit laten leiden door iets anders dan hun eigen inspiratie, en beleving van muziek op het moment zelf. Ik moet ook even slikken toen ik nummers hiervan vorig jaar op Incubate festival hoorde, maar hoe vaker iik de CD draai, hoe meer ik het ga waarderen. Aan de zang van Ratto heb ik me nog nooit gestoord. Zo herkenbaar en getalenteerd zijn er niet veel. Hij staat ver bovenaan mijn lijst van favoriete metal-zangers, maar ook bij een band als Kuusumun Profeetta (de eerste twee albums zijn erg rustige jazz-folk) klinkt hij fantastisch.

Ook al is dit, samen met Hollywood, een van hun meest "normale" en toegankelijke releases, ze geven er toch een rare draai aan waardoor het weer vertrouwd bevreemdend klinkt. Uiteindelijk houd ik ook net iets meer van platen als Meronia, Zopalki, Pori en Prospekt, maar ze zijn van vele markten thuis en wat ze doen, doen ze goed.

In april dit jaar staan ze weer op Roadburn. Tweemaal als Circle, en een keer als Pharaoh Overlord. Circle speelt twee totaal verschillende sets, dus ik ben benieuwd. Al is't alleen al leuk om weer een potje bier te drinken en bij te kletsen met de mannen!

Liefhebbers zouden ook eens kunnen luisteren naar Ratto ja Lehtisalo (hebben 4 full-length CD's en 2 12"EP's uit), en de andere band van Circle gitarist/zanger Janne Westerlund: Plain Ride (3 full-length CD's)