Iron & Wine - Woman King (2005)

Roots
Label: Sub Pop

1. Woman King (4:21)
  2. Jezebel (5:07)
  3. Grey Stables (3:55)
  4. Freedom Hangs Like Heaven (4:01)
  5. In My Lady's House (3:33)
  6. Evening on the Ground (Lilith's Song) (3:04)
Sam Bean weet mij al enkele EP's te boeien met heerlijk ingetogen gitaarnummers, maar wist mij nog niet te overtuigen. Het was altijd net wat te ingetogen, net te zoet. Na het beluisteren van Woman King ben ik echter volledig overtuigd van het kunnen van deze man. Al die jaren heeft hij zich opgewerkt naar dit niveau en heeft daarmee een plaat(je) afgeleverd wat niet alleen simpelweg weet te bekoren, maar ook nog eens in ruime mate weet te bevredigen.

Het begint al met het nummer 'Woman King' wat een wat ruiger randje heeft dan we gewend zijn van de bebaarde muzikant. En dat geld voor de hele plaat. Op een enkele uitzondering na weet deze plaat het binnenste van je oorschelpen te beroeren met een welhaast bezwerende stem en hypnotiserende, doch subtiele ritmes.

Iron & Wine geniet nog geen algemene bekendheid in muziekminnend Nederland, maar een ieder zal het met me eens zijn na het beluisteren van deze plaat meer dan verdient. Respect.

avatar van grovonion
FireThief schreef:

Mooi geschreven, verdient trouwens ook meer aandacht in Belgie

avatar van indana
Net zo'n mooi album als de rest van zijn werk, met wat meer nadruk op percussie. Ik heb er geen moeite mee, sterker nog, de muziek wordt eigenlijk alleen maar beter. Mooie muziek, mooie teksten en een mooie hoes, wat zou een mens nog meer kunnen verlangen?

black/bird
Ik ben geen fan van deze stroming maar dit ep'tje is goud.
Schitterend zonder een moment te vervelen. Ik moet deze nog origineel op de kop zien te tikken.
4.5

avatar van Reint
Ga je ook nog stemmen?

Haha, ben lid van een clubje muziekfreaks die af en toe heel nerdy bij elkaar kruipen met een eigengemaakt verzamel cd'tje met hun laatste aanwinsten. Mijn opener was deze keer Freedom hangs like heaven. Ik geloof wel dat dat er als zoete koek inging bij mijn immer krittische muzikale companen. Superplaatje waarin Sam deze keer wat ritmischer te werk gaat dan op het eerdere werk en dat bevalt uitstekend daar ik het eerdere werk af en toe wat te zoet vond. Heerlijk.

avatar van De Daniël
Deze kwam ik gisteren tegen en ik nam hem meteen mee. De algehele stijl van dit ep'tje is wat ruiger dan het latere werk, maar de melodieën blijven weer heerlijk in je hoofd zitten

Social_Mask
Hele mooie EP, met het beste nummer van Iron & Wine: Woman King. Ook Jezebel en de afsluiter zijn prachtig. En de rest ook.
Minder ingetogen dan 'Our Endless Numbered Days' en dat bevalt mij enorm.

avatar van Paalhaas
Beams meest muzikale werk, een stuk minder ingehouden en lo-fi dan we hiervoor van hem gewend waren. Niet dat dat nu per definitie beter is (sommige van zijn meest adembenemende liedjes blijven toch uit die lo-fi categorie), maar Woman king is wat mij betreft wel het werk met het meest consistent hoge niveau. Allemaal winnaars! En zo'n nummer als "Jezebel" is gewoon wel zo ongelooflijk beeldschoon.

avatar van Ataloona
Erg sterke EP van Beam. Idd erg muzikaal en nog ietsje sterker dan de vorige EP die een iets ingetogenere sfeer had, terwijl deze EP nog maar een klein beetje lo-fi is en een stuk levendiger. Nu pakt dat hier wel erg goed uit en dit is zeker na zijn debuutalbum het beste werk van Beam, voor mij in ieder geval. Een welverdiende 4,5* en nogmaals een compliment voor zijn teksten die wel heel erg scherp, sterk en bij vlagen humorvol zijn.

avatar van midnight boom
Geweldige EP. Alle 6 goed. goed? nee, heeeel goed!

Stijn_Slayer
Zit tussen Our Endless en Shepherd's Dog in, ook muzikaal gezien, en kan dus bijna niet tegenvallen. Dat doet het dan ook niet, al springen de eerste twee nummers er dusdanig uit dat ik bij de rest iets minder opveer.