Dommelvolk - Ptazzie (1979)

Folk
Label: Universe

1. Thomas Maas (2:58)
  2. Hakketoone (1:49)
  3. Ons Verken (3:38)
  4. Woensel Kermis (2:48)
  5. Het Vrouwtje van 's-Hertogenbosch (4:35)
  6. Rochelpot (1:55)
  7. IJswals (3:24)
  8. De Smid (2:47)
  9. Havermolen / Jan van Leuven (3:06)
  10. Annemie (4:09)
  11. Waarvan (2:20)
  12. De Moord Te Loon op Zand (2:28)
  13. De Dubbele Moord Te Mol (3:54)
  14. Juleke (1:58)
Dommelvolk een echte Brabantse folkband uit de jaren 70/80 zonder enige pretentie. Startend als een duo, op deze plaat met drieën, later met vieren. Dat de eerste lp samen met Crackerhash was, verbaast me eingszins, aangezien Crackerhash toch wel redelijke serieuze folkband was.
Dat laatste wilden de mannen van Dommelvolk absoluut niet, zoals ze het zelf noemden, 'ze klooiden maar wat aan'. Vaak hadden ze wel echt Brabantse teksten, maar ook zonder enige zorg over hoe het ooit geklonken zou hebben deden ze maar wat. De traditionele teksten gingen over zaken waarover de boeren en buitenlui het hadden, dus geweld, sex, halve zolen en poep en pies. Dat laatste viel nog wel mee op deze plaat, maar op op de laatste plaat 'nr. 100' is dat volop aanwezig en wordt het toch wel een bedenkelijk niveau. Achteraf stond Dommelvolk er van te kijken dat hun wijze van spelen van de oude traditionele muziek als voorbeeld gesteld werd van authenticiteit. Terwijl ze zoals ze het zelf noemden, maar wat deden.
IK heb deze plaat voor 1 euro in een kringloop gevonden en ik ben toch wel een verzamelaar van de oude folkmuziek uit Nederland en Vlaanderen. Opgenomen in 1979, zoals vaak toen een mooie klaphoes met de teksten in Brabants dialect. Al geboren Brabander kon ik het ook anders goed volgen, maar begrijp dat het voor andere Medelanders wat lastiger zou zijn. Hoewel ze vooral benadrukken dat ze maar wat deden is deze plaat prima folk met nummers uit de buurt van de Langstraat, de Peel, Kempen en Tilburg. Soms een echte murder ballad (Het vrouwtje van 's Hertogenbosch, de moord op Loon op Zand en de Dubbele Moord te Mol) en verder allerlei andere belangrijke zaken zoals 'de dood van het varken' en de 'Wesselse kermis'. Zo eind jaren 70 begin 80 heb ik nogal wat optredens van allerlei folkbands gezien in allerlei jeugdhonken, sozen en festivals. Het niveau was wisselend, soms oubollig en zelfs stuitend, maar er waren ook positieve uitzonderingen. Ik weet niet of ik Dommelvolk ooit heb gezien en gehoord, weet ook niet of ik de onderbroekenlol van later wel zou kunnen waarderen. Maar dit album is zeker goed te beluisteren en ook wel een mooi voorbeeld van die tijd. Vanzelfsprekend staat er een nummer op van Dutch Rare Folk, het prachtige dubbelalbum met folkmuziek uit eind jaren 70, begin jaren 80. Echter het nummer 'De Kop Van Jut' staat niet op deze plaat.
In 1985 stopten ze met de band, de tijd hadden ze wat tegen en ze hadden er ook wel wat genoeg van. Een come back hadden ze met een folkfestival rond 2000, maar ze wilden nog wel een keer optreden op een festival of theater, maar niet meer in allerlei achteraf zaaltjes. In 2015 stopte de band echt door het overlijden van de zanger Ad van Genechten.