White Denim - Last Day of Summer (2010)

Uitgebracht in eigen beheer

1. I'd Have It Just the Way We Were (2:47)
  2. Home Together (3:29)
  3. Tony Fatti (2:41)
  4. If You're Changing (3:58)
  5. Incaviglia (3:15)
  6. Light Light Light (4:19)
  7. Some Wild Going Outward (4:16)
  8. Champ (3:01)
  9. Shy Billy (2:18)
  10. Our Get (3:00)
  11. Through Your Windows (3:00)
  12. New Coat (2:42)
avatar van Don Broccoli
Nou nou, iemand deelt 0,5 uit... Het is hun minst boeiende album tot dusverre, maar er zitten aardige dingetjes op.

avatar van Cor
Cor
Ik had deze helemaal niet opgemerkt vorig jaar, terwijl 'Fits' zo'n leuke plaat in 2009 was. Nu dit jaar 'D' is uitgekomen, zag ik dat er ineens een album tussen zit. Ze hebben 'm een beetje heimelijk als internetrelease gedaan, zo begreep ik. Ik vind dit in ieder geval weer een hele leuke plaat. Misschien niet zo fijn als 'Fits', maar opnieuw heel gevarieerd, van free-jazz tot stuiterende popliedjes tot kleine gitaarnummers. Deze mannen hebben heel wat muzikale talenten in hun mars.

avatar van douwef
erg weinig stemmen voor dit ontzettend goed gemaakte album. Het klinkt erg vrolijk met een erg vol geluid. Jammer dat zo weinig mensen dit niet op pikken.

Een halfje omhoog naar 4*. Deze plaat gaat volledig aan je voorbij als je niet aan't opletten bent, maar het is de qua melodieen de meest ingenieuze plaat die ze gemaakt hebben. Als ik de relatieve impopulariteit van deze CD moet verklaren (ook bij mezelf), zou ik zeggen: Deze 'groovet' veel minder dan de albums eromheen, en heeft meer een 'jazzy' toon dan indie/rock, maar ondanks dat smaakt het allemaal erg lekker! De stukjes voelen minder als 'liedjes' en meer als 'proefballonnetjes', zo blijven ze soms iets te lang in een motiefje hangen, en verandert het motief soms het gehele nummer niet, terwijl bij de andere albums toch een interessantere structuur aanwezig is. Maar potverdorie, als je je aandacht er eenmaal bij houdt zit hier fantastisch veel in!