Peggy Lee - The Best of the Capitol Years (1988)

Jazz / Pop

14. Alright, Okay, You Win
  15. Is That All There Is
  16. I'm Gonna Go Fishin'
avatar van heartofsoul
Het stemgeluid van Peggy Lee ervaar ik vaak als te afstandelijk, wat niet wegneemt dat ik heel graag naar haar opnames luister - ik heb al een hele rij van haar albums op cd verzameld. Dit schijfje kwam ik onlangs tegen bij de kringloopwinkel, en voor zo'n klein bedrag kon ik het niet laten liggen. Zoals de titel al aangeeft, het zijn alle recordings voor het Capitol-label, en wel uit de jaren 40 t/m 60. Het album werd samengesteld voor de Britse markt maar is voor iedereen geschikt als beknopte introductie tot haar voor Capitol opgenomen songs. De laatste acht liedjes zijn in stereo, en de eerste acht nog gewoon in mono, maar het klinkt allemaal perfect naar mijn mening. Wat een prima liedjes, en al heeft Peggy Lee haar beperkingen als zangeres, haar vertolkingen zijn weergaloos, en de arrangementen zijn over het algemeen fantasievol en hier en daar zelfs spetterend. Zo worden ze niet meer gebakken tegenwoordig. Alleen Why Don't You Do Right (een remake) hoor ik iets liever in de oorspronkelijke hitversie uit 1941 met Benny Goodman. Het is voor mij echter bijna ondoenlijk om échte favorieten aan te wijzen. Nou vooruit dan, I'm Gonna Go Fishin' en I'm a Woman vind ik onweerstaanbaar.