Maiden uniteD - Mind the Acoustic Pieces (2010)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Where Eagles Dare (5:08)
  2. The Trooper (5:57)
  3. Quest for Fire (3:50)
  4. Still Life (4:21)
  5. Revelations (6:32)
  6. Die with Your Boots On (4:35)
  7. Flight of Icarus (5:06)
  8. Sun and Steel (3:34)
  9. To Tame a Land (6:07)

met Anneke van Giersbergen

avatar van notsub
Met Damian Wilson op zang zet dit gezelschap rondom Joey Bruers het Piece of Mind album op zijn kop. Dat doen ze bij vlagen fantastisch. De arrangementen zijn soms flink weggedreven van de originele en de naakte versies leggen de nummers bloot zonder aan kracht in te boeten. De veelal vertraagde songs zijn soms geminimaliseerd en geven zo bijvoorbeeld de teksten meer aandacht. The Trooper is daar een mooi voorbeeld van en Die With Your Boots On is ineens één van de betere songs van het album. To Tame A Land is ook zeer geslaagd en heeft Anneke van Giersbergen als extraatje.

Maiden heeft zelf geen akoestische versies van nummers gedaan zover ik weet, maar dit is een mooi voorbeeld van hoe het hoort. Geen standaard versies, maar lekker creatieve uitvoeringen door prima muzikanten.

avatar van Edwynn
Verrassend coveralbum inderdaad.
Er is met een ruime blik naar de orginele versies gekeken. Dat kom je niet veel meer tegen.

avatar van wizard
De originelen zijn op erg mooie wijze opnieuw vormgegeven. Je hoort dat het Maiden is, maar gelukkig zijn de heren niet al te dicht bij het origineel gebleven. Bij de eerste keer beluisteren moest ik wel erg wennen aan het stemgeluid van Damian Wilson, maar dat vormde geen obstakel om van dit album te kunnen genieten.

avatar van Metalhead99
Inderdaad een erg verassend coveralbum. De nummers worden erg mooi gebracht. Vooral de zang van Damian Wilson vind ik een pluspunt van deze plaat. Maiden United is een project dat zoveel mogelijk muzikanten bij de muziek wil betrekken, dus ik ben benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen.

avatar van wizard
Heb een 3.5 gegeven. Kan de bewerkingen erg goed waarderen, maar het is niet een album geworden dat ik al te vaak wil horen. Ben nog steeds niet heel enthousiast over de zang. De stem van Damian Wilson klinkt me een beetje te dun.

avatar van narva77
Gisteravond live gezien in Terneuzen, samen met Leafblade en Never Comes Silence. Goede akoestische show, met Damian Wilson op zijn best en met Anneke van Giersbergen als gastartieste (niet zo verrassend).

Alleen jammer dat Anneke niet (mee)zingt bij de song "Sun and Steel" op het album; dat deed ze nl. gisteravond wél!

Prima album, leuke tribute to Iron Maiden!

Nieuwstad
Jammer dat het spectaculaire einde van To Tame A Land is gesneuveld. Maarja dat was ook het idee achter dit album, alles lekker overhoop gooien. Niet overal even geslaagd, maar wel een leuk initiatief.

avatar van Ricardo74
Live gezien en dat was super. Wat een geweldige zanger is die Damian toch. Wat een bereik heeft die man!!

avatar van Kronos
Ik vind het slappe kost. Volgens mij is het hele idee trouwens afgekeken van wat Antony and the Johnsons hier een miljoen keer beter doen met Crazy in Love van Beyoncé. Die Damian lijkt zelfs ook zo te willen zingen maar faalt daar eerder in.

Behalve dat de zang al niet zo denderend is vind ik het vooral muzikaal heel erg . Geen knappe orkestratie waarvan je kippenvel krijgt zoals bij Crazy in Love, maar wat saai akoestisch getokkel. Er is niet eens iets gedaan met de geweldige solo's van Iron Maiden.

De goeie nummers van die band kunnen het geheel natuurlijk nog een beetje redden maar des te meer valt op hoe daar niet uitgehaald wordt wat er in zit en wat er voor in de plaats komt is steeds hetzelfde trucje: het tempo eruit halen en wat pathos toevoegen. Maar gevoelige diepzinnige nummers zijn meer dan zo'n kunstgreep en dus blijft over saaie emotioneel vlakke muziek die mij zeer snel gaat vervelen.

avatar van epicusdoomicus
Het is allemaal wel heel rustig, maar wel met veel vakmanschap in elkaar gezet. Zeker niet verkeerd.