Gallowbraid - Ashen Eidolon (2010)

Label: Northern Silence

1. Ashen Eidolon (14:38)
  2. Autumn I (4:23)
  3. Oak and Aspen (11:22)
  4. Autumn II (1:19)
avatar van snarf349
Een éénmans projectje uit de USA die heel goed geluisterd heeft naar Agalloch. Black metal met folk invloeden.
Als het titelnummer op de nieuwe Agalloch had gestaan, was het de plaat van het jaar geweest.

avatar van wizard
Van Agalloch ken ik alleen maar Marrow of the Spirit, dus heel goed kan ik niet vergelijken met die band. Waar Marrow... nog wel eens een zwak moment of nummer heeft, heb ik die op deze EP niet kunnen bekennen. Het titelnummer is erg sterk en afwisselend, Oak and Aspen heeft op een gegeven moment een hele mooie melodie die van zichzelf het luisteren van deze EP al zou rechtvaardigen. De Autumns tenslotte zijn mooie sfeervolle stukjes.

Qua cijfer ben ik er nog niet helemaal uit, ik twijfel tussen 4 en 4.5*.

avatar van laboomzaa
Deze eens luisteren ben heel benieuwd!!

avatar van wizard
Zonet maar weer eens beluisterd. Eind vorig jaar dit album veel te vaak gehoord zodat ik er helemaal klaar mee was, maar het blijft een puik stukje muziek. Laat ik royaal zijn en er een 4,5* tegenaan gooien.

avatar van AOVV
Ik vind niet dat 'Marrow of the Spirit' zwakke momenten heeft, maar je beschrijving van deze plaat heeft me toch nieuwsgierig gemaakt, wizard. Deze ga ik maar eens luisteren!

avatar van AOVV
Nu toch al een keer of drie, vier beluisterd, en ik moet zeggen: enorm sfeervol, en natuurlijk vind ik dit geweldig, want de invloed van Agalloch is duidelijk hoorbaar. Bovendien is het niet zo'n goedkope, minderwaardige kloon, maar kan dit zich qua sfeer en intensiteit best naast 'Marrow of the Spirit' zetten. Met dit verschil dat die plaat dubbel zo lang duurt, en me heel de tijd blijft beklijven. Dat is dus toch een prestatie die Gallowbraid nog moet neerzetten, maar dat zou wel eens geen probleem mogen zijn, als dit niveau aangehouden wordt. Daarom kijk ik ook ontzettend uit naar nieuw werk.

avatar van Dr.Pat
Wat is dit geweldig melodieus. Ook ik ben enorm fan van "Marrow of the Spirit", maar dit is zeker zo goed! Wat zijn dit pakkende belevenissen in de uiterste hoeken van metal.

avatar van Dr.Pat
Er slingert inmiddels al weer een tijdje een nieuw nummer op het net. Het is als bonus meegekomen op de heruitgave van de vinyl van deze EP.

Stone of remembrance

Aangezien ik de vorige nummers al van voor tot achter (en weer terug) ken is dit nieuwe nummer een verademing. Het lijkt zeker niet onder te doen voor de reeds bekende nummers.

avatar van Leeds
Oak and Aspen klopt hier niet. Dat zou Oaken Halls of Sorrow moeten zijn. Oak and Aspen is feitelijk dezelfde song maar terug te vinden op de lp versie die 2 jaar later kwam. Stone of Remembrance is een extra nummer van de LP versie. Verder een schitterende E.P.