K-Tel's Gold Rock (1975)

19. Julie Driscoll - This Wheel's on Fire
  20. Jefferson Airplane - Somebody to Love
avatar van sq
sq
Ziet er prachtig uit met al die klinkende namen. Op heel wat feestjes in de 70s ging deze ook wel mee. Maar tegen de huidige standaard is dit een duidelijk ´onvoldoende´ verzamelaar want alle nummers zijn zo kort mogelijk gehouden en geluidskwaliteit is ook niet jedat.
Wel een onverwoestbaar document van mijn ontdekkingsreis in de rock uit de periode vlak voor de jaren die ik muzikaal bewust meemaakte, en dat geldt vast ook voor anderen. Ik denk dat de hoes hier en daar bij leeftijdsgenoten nog wel een ´Oh Ja´ losmaakt.

avatar van postman
inderdaad een "oh ja", ik had deze ook , de muziek is prachtig , maar het geluid was matig, toch veel gedraaid

avatar van George
Ja, deze plaat kan ik me ook nog goed herinneren. Later weggedaan , vanwege de matige geluidskwaliteit en ingekorte versies.
Voor die tijd echter een ijzersterke compilatie zoals je ze toen weinig tegenkwam.
Dat de keuze op That Day (uit '65) en niet op Back Home of Another 45 Miles van de Earring viel , betreurde ik wel.

avatar van nlkink
K-Tel verzamelalbum met nummers uit de periode 1965 - 1972. Eigenlijk moet ik toegeven dat deze 20 liedjes allemaal op zijn minst leuk zijn. Om de 20 liedjes op een LP te krijgen werden:
-Liedjes ingekort;
-De groef heel dun geperst;
-Liedjes wat versneld.
Dat maakt de albums voor veel muziekliefhebbers oninteressant.

avatar van teus
nlkink schreef:
-Liedjes ingekort;
-De groef heel dun geperst;
-Liedjes wat versneld.
Dat maakt de albums voor veel muziekliefhebbers oninteressant.

Klopt wat je bericht over de kwaliteit van dit album,daar baalde ik toen al van
Dit is de enigste K-Tel die ik nog bezit,(ik had er al niet meer dan 3) ,had nooit zo'n hoge pet van die Arcade /K-Tel samenstellingen,maar er waren best uitzonderingen...
Zoals deze mss wel de beste...eigg een moordsamenstelling zeker in '75
Alleen That Day en mss The Letter vallen beetje uit de toon tss de echte Rockklassiekers(wel uitstekende songs) verder helemaal Top!
Ik kan geen slechte track ontdekken,valt/viel dus bij mij goed in de smaak
Daarom 4,5 * voor de hele tracklist ,niet voor de kwaliteit
O ja heb eigg door dit album Julie Driscoll en Derek and the Dominos ontdekt,die kon ik toen nog niet....nu wel...

avatar van Karma_To_Burn
Geen 4,5 door de ingekorte versies en natuurlijk is het ook jammer dat het niet op dubbel vinyl uit kwam! Maarja K-tel he? Toch is deze tracklist wel een heerlijke tracklist, ook de volgorde is goed gedaan en het luistert ontzettend lekker weg en de volume knop gaat vanzelf hoger.

Mijn favorieten:

Deep Purple - Black Night.
Cream - White Room.
The Guess Who - American Woman.
Jefferson Airplane - Somebody to Love.

Maar vanzelfsprekend zijn alle songs heerlijk!!

avatar van gaucho
Een van mijn allereerste LP's. Gekregen van mijn oudere broer, waar ik 'm nog altijd dankbaar voor ben.
Natuurlijk: een K-Tel plaat met 10 ingekorte tracks per plaatkant, dus qua geluid vrij beroerd. Maar daar maalde ik als jonge tiener niet om, dat kwam pas later
Een dubbelaar had inderdaad een goed idee geweest: vijf nummers per plaatkant en genoeg ruimte voor de volledige versies. Maar het zou prijsverhogend hebben gewerkt en daar was het firma's als K-Tel, Arcade en Ronco natuurlijk niet om te doen.

Dit was echt een staalkaart van de rock uit eind jaren zestig, begin jaren zeventig die voor mij vele deuren opende. Muziek die in 1975 allemaal achter ons lag, maar die desondanks tijdloos bleken. Ik denk dat ik ze inmiddels allemaal wel heb ik goede kwaliteit, hetzij op CD, hetzij op single of LP. En niet zelden beide...

Ik heb deze niet meer, maar zou ik bij de kringloop nog een mooi krasloos exemplaar tegenkomen, dan sla ik waarschijnlijk toe. Ik heb 'm wel eens gezien in de kringloopbakken, maar dit is typisch zo'n LP die door de vorige eigenaars grijsgedraaid is. Zoals ook bij mij het geval was...