T-Bone Walker - T-Bone Blues (1959)

Blues
Label: Atlantic

1. Papa Ain't Salty (2:45)
  2. Why Not * (2:44)
  3. T-Bone Shuffle (2:47)
  4. Play on Little Girl (2:29)
  5. T-Bone Blues Special * (2:28)
  6. Mean Old World (4:05)
  7. T-Bone Blues (3:45)
  8. Call It Stormy Monday (3:03)
  9. Blues for Marili (4:18)
  10. Shufflin' the Blues (3:20)
  11. Evenin' (2:37)
  12. Two Bones and a Pick (2:47)
  13. You Don't Know What You're Doing * (1:43)
  14. How Long Blues * (5:15)
  15. Blues Rock (2:41)
avatar van spinout
Volgens mij zijn dit opnamen uit de jaren 40. Uitmuntend gitaarwerk van Walker.

avatar van heartofsoul
spinout:
Heb mijn vinylexemplaar er even bijgepakt (ik heb een Canadese heruitgave op vinyl, 1989), maar de liner notes geven geen uitsluitsel hieromtrent. Het oorspronkelijke album komt evenwel uit 1959, en Allmusic geeft de volgende informatie: recording date: April 21, 1955 - December 1957.

PS Prachtige plaat, gelijk opnieuw beluisterd (waar een berichtje al niet goed voor is). T-Bone Walker heeft op allerlei naoorlogse bluesgitaristen een grote invloed uitgeoefend, en ook op B.B. King, wat duidelijk te horen is. Niet iedereen houdt van dit jazzachtige spel, maar ik lust er wel pap van.
Ook zijn opnames uit de jaren 40 mogen er trouwens zijn, evenals de opnames voor Imperial.
Ook Chuck Berry is trouwens diepgaand door T-Bone Walker beïnvloed.

avatar van spinout
Volgens het boek "The Originals" word de versie van Mean Old World op het conto geschreven van Freddy Slack met Walker op de gitaar. Het stamt uit 1942. Net weer even geluisterd, en het kan best een andere stem zijn. Dan is het nummer op dit album geen heropname. Stormy Monday nam Walker in 1947 op. Uit het boek "The Virgin encyclopedia of the blues" haal ik dan weer de informatie, dat het Frank Pasley is, die de electrische gitaar bespeelt op T-Bone Blues. Dat boek zegt dan wel weer dat Mean Old World onder Walker's eigen naam is uitgebracht met Freddie Slack's band. Ook T-Bone Shuffle zou uit eind jaren 40 zijn. Daarom ga ik er eigenlijk van uit, dat ook de rest uit de jaren 40 stamt. Bij de laatste huldiging in de Rock and roll Hall of Fame werd Steve Miller toegelaten tot de Hall. Hij zei dat hij nog gitaarles van Walker gehad heeft. Zijn eerste band was ook een bluesband. Jammer genoeg s hij later popmuziek gaan produceren, wat hem uiteraard geen windeieren heeft gelegd.

avatar van heartofsoul
spinout:
Ik snap je bericht eerlijk gezegd niet zo goed. Op dit album gaat het om opnames uit de periode 1955-1957, en toen was Frank Pasley (naar ik aanneem) niet meer onder de levenden. De liner notes geven gedetailleerde info over de bezetting tijdens de opnames; ik citeer: On Mean Old World, Stormy Monday Blues, Blues for Marili, T-Bone Blues & Shufflin' the Blues the personnel is T-Bone Walker, guitar & vocals;
Lloyd Glenn, piano; Billy Hadnott, bass; Oscar Bradley, drums.
Dat Pasley op de oorspronkelijke opname van Mean Old World als gitarist prominent aanwezig is, is algemeen bekend. Of wilde je iets anders betogen en lees ik je bericht misschien niet goed?

avatar van spinout
Verder speurwerk, ditmaal op internet, heeft me doen inzien, dat dit album (soms uit '59, dan weer als uit '60 bestempelt), inderdaad opnamen zijn uit de jaren 50. Sommige zijn dus heropgenomen, wat bij mij voor de nodige verwarring zorgde.

avatar van Ataloona
Betere rock 'n rollblues dan Two Bones and a Pick is er volgens mij niet te vinden. Iedere Chuck Berry fan kan linea recta doorstappen richting T-Bone Walker. Heerlijke shuffles en vrijwel nergens is zo goed de letterlijke rock en de letterlijke roll te horen als in deze man zijn gitaarritmes