Blueprint - Adventures in Counter-Culture (2011)

Label: Rhymesayers

1. Five Years Ago
  2. Go Hard Or Go Home (Printnificence)
  3. Automatic

14. Rise & Fall
  15. The Other Side
so so alive & radio inactive blijven IMO

avatar van Silky & Smooth
Ik vind dit album helemaal niet zo slecht. Eigenlijk best wel erg goed! Ik kan de soms vage, elektronische beats en refreinen wel waarderen. In combinatie met Blueprints raps en teksten zorgt dit voor een mysterieus sfeertje.

avatar van pqt
pqt
In dit interview vertelt Slug, hoofdman van Rhymesayers, dat er bij zijn label niet per se naar talent wordt gezocht, maar dat het een grote familie is die toevallig ook muziek maakt. Dit klinkt misschien als een vredelievende gedachte, maar het kan wel als nadeel hebben dat de muziek zelf soms niet de grootste rol speelt. En dat levert uiteraard niet altijd een kwalitatief hoogstaand eindproduct op.

Dit laat Blueprint op Adventures in Counter-Culture blijken. Om positief te beginnen: de rapper zelf doet het helemaal niet zo slecht. Hij heeft een fijne, rustige stem en is tekstueel intrigerend. Wat het gemiddelde van de plaat echter drastisch omlaag haalt, zijn de producties. Zoals eerder gezegd doet de MC het niet slecht, maar de beats lijken hem totaal niet de ruimte te geven om zijn potentie te laten horen.

Dit komt doordat de producties veels te veel aanwezig zijn. Ze overstemmen Blueprint of ze lijden te veel af om nog naar de rapper zelf te luisteren. In de beats, die vooral door Blue zelf zijn verzorgd, wordt veel gebruikgemaakt van bliepjes, synthesizers en met de computer geconfigureerde stemsamples die door de oneindige herhalingen irritant aandoen. Dit is erg jammer, vooral als je ziet dat hij bij Rhymesayers zit, waardoor het wellicht mogelijk was geweest om Ant voor enkele producties te strikken. Iets wat vast een hele fijne combinatie zou zijn geweest, gezien de fijne laidback stem die de rapper laat horen.

Maar laten we ons geen hypothetische situaties voor ogen houden, want feit blijft dat Adventures in Counter-Culture rommelig klinkt. De producties, bomvol irritante samples, bliepjes en rinkeltjes, zijn te aanwezig om de vocalen voor ons verstaanbaar te maken. Het resulteert in een lang uur, wat het haast onmogelijk maakt om onafgebroken naar deze plaat te luisteren.

Ook hier te lezen.

Pffft... pqt, luister 1988 maar eens. Hij kan écht wel wat. =D

Enneh... je hebt wel door dat dat wat Slug zegt, pure marketing is, hea? Tuurlijk zoeken ze naar talent =]

avatar van Delars
Wat een rot album zeg.

avatar van Bedorvenkebab
Wat een rot argumentatie zeg.

avatar van Delars
Niet bepaald.
Dat is gewoon mijn mening over dit album.
Zowel de beats als de matige flow van Blueprint.
Deze gaat niet weer opgezet worden.

avatar van Elohim
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, op enkele nummers na.
2, 6, 10 en 13 zijn erg leuk.
Ik moet zelfs zeggen dat ik The Clouds prachtig vind. Erg mooie opbouw met, het mooiste in hiphop, Print die aan een stuk doorgaat. Erg nette text ook. Ik denk trouwens dat ik weet welke drumbreak hij gebruikt heeft, heb ik ook wel eens gebruikt.

avatar van Bedorvenkebab
Gedeeltelijk mee eens en toch een 4 als beoordeling>foutje?

avatar van Elohim
Neh... niet echt eigenlijk, ik vindt de beats soms vervelend, maar stoor me niet aan zijn flow. Ik stoor me alleen aan de vervelende refreintjes, daarom is het niet hoger. Ik kan erg genieten van zijn coupletten.
Deze 4 zit een beetje tussen de 3,5 en 4, maar geef hem het voordeel van de twijfel.

avatar van -marco-
Groot groot respect heb ik voor de track Radio-Inactive en dit album. Groot respect voor deze MC genaamd Blueprint.

Zelden tref je een MC die gewoon op alle vlakken weet waar hij mee bezig is. Zwaar ondergewaardeerd dit album en mede daadoor een ras-artiest. Jammer

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik heb Radio-Inactive de laatste dagen een paar keer gedraaid en dat is inderdaad een briljante track... Ik hou sowieso veel meer van Blueprint als hij dat schreeuwerige achterwege laat en wat beheerster rapt, zoals op Scared. Als er meer van dat op deze plaat staat ga ik genieten.

avatar van Harderwiek
ik wist niet dat hij alle productie zelf heeft gedaan. Vind deze plaat wel erg laag gemiddelde hebben, hij is zo nu en dan prima even te luisteren!

avatar van niels94
Ik vind Blueprint een sterke en bovendien zeer sympathieke rapper. Wat mij betreft is het gemiddelde echter toch wel enigszins terecht. Op het briljante nummer Radio-Inactive en het leuke So Alive na staan hier wel enkele aardige nummers op, maar het overgrote deel is toch gewoon erg saai, zeker als je het hele album achter elkaar beluisterd. Desondanks toch zin om deze man vanavond te gaan zien, al is het maar om Radio-Inactive

avatar van Elohim
Ik maak er toch maar een 3,5* van. Sommige refreintjes zijn voor mij niet om aan te horen. Mind, Body & Soul was een kapot vette track geweest als er niet zo'n k*trefrein in zat. Ik heb geen andere woorden om te beschrijven wat ik hoor. Het MAG gewoon niet.

Maarja,
The Clouds
Radio-Inactive
My Culture

avatar van thomzi50
Check hier mijn interview met Blueprint naar aanleiding van dit album.

avatar van -marco-
Radio inactive blijft een van mijn favo hiphop tracks ever