Buddy Miller - The Majestic Silver Strings (2011)

Roots / Rock

met Lee Ann Womack

13. God's Wing'ed Horse

met Julie Miller

kistenkuif
Verbazingwekkend dat hierop nog geen reacties zijn. Buddy Miller heeft voor dit album een groep muzikanten verzameld waar je u tegen zegt. Zo zijn daar bijvoorbeeld Marc Ribot en Bill Frisell op gitaar en Greg Leisz op steel. De leadzang wordt afwisselend verzorgd door o.a. Miller zelf, vrouw Julie, EmmyLou Harris, Patti Griffin, Marc Ribot, Marc Anthony Thompson etc.. De muziek is erg gevarieerd (instrumentaal, ballads, rock, traditionals) maar blijft wel duidelijk binnen het rootsgenre. Het is echt een zeer mooi gespeeld en gezongen snarenproject (vandaar de titel) en minder een traditioneel solo-album van Miller. Een uur tijdloze muziek van hoge kwaliteit + een leuke dvd met de making off als bonus.

avatar van Ronald5150
Onder aanvoering van Buddy Miller bundelen een aantal fantastische (roots)gitaristen de krachten op "The Majestic Silver Strings". Zo bespelen naast Buddy Miller ook Marc Ribot en Greg Leisz op geheel eigen wijze de gitaar. Een keur aan snaarinstrumenten komt voorbij, maar het geluid blijft gedurende de hele plaat authentiek en ademt van begin tot eind roots uit. Het spel is over het algemeen ingetogen, maar met zoveel gevoel en passie gespeeld dat het onder je huid gaat zitten. Ook heel mooi is de adembenemende samenzang. Vocale bijdragen zijn er onder mee van Patty Griffin, Emmylou Harris en vrouwlief Julie Miller. Naast het fantastische gitaarwerk valt er dus genoeg te genieten. "The Majestic Silver Strings" laat een keur aan traditionele Amerikaanse volksmuziek horen zoals, folk, roots, country en americana. Dit alles wordt omlijst door geweldig gitaarspel van een aantal grootheden uit de rootsmuziek. Klasseplaat!