Arthur - Dreams and Images (1968)

Folk
Label: LHI

1. Blue Museum (2:30)
  2. Children Once Were You (2:22)
  3. Sunshine Soldier (2:10)
  4. A Friend of Mine (2:15)
  5. Open Up the Door (1:50)
  6. Dreams and Images (2:32)
  7. Pandora (2:11)
  8. Wintertime (2:47)
  9. Living Circa 1920 (2:17)
  10. Valentine Gray (2:50)
avatar van muziekobsessie
Geproduceerd door Lee Hazlewood!!! En jezus wat kan Lee dat fantastisch!!!!
Elk nummer heeft net zo'n bijzonder extra instrument dat dit veel beter maakt dan de gemiddelde singersongwriter. Dit valt ook onder baroque pop waar ik nu ineens geen genoeg van kan krijgen.

aanrader!!!!

avatar van Jasper
Arthur heeft een stem van iemand die als het donker wordt nog aan z'n moeder moet vragen of ie langer buiten mag blijven spelen, en daar stoorde ik me in het begin ook lichtjes aan, maar na het hele album te hebben gehoord kom ik toch tot de conclusie dat het zeer goed in elkaar zit allemaal. En dat zal ongetwijfeld ook te maken hebben met Hazlewood, die inderdaad niet scheutig is met instrumenten en hoorbaar plezier lijkt te hebben gehad in het produceren van dit album.

Maar ik wil toch vooral ook de credits aan Arthur zelf geven, want hij is er in geslaagd om een vrij constant niveau in z'n liedjes te halen. Er zitten niet echt fillers bij op dit album vind ik. Als er al een minder nummer tussen zit dan zorgt Hazlewood er met één of ander instrument dat hij nog had liggen in zijn rommelkamer dat het toch interessant wordt. Zeker 4 sterren waard dit.

avatar van muziekobsessie
Spijker op zijn kop Jasper, ik blijf deze maar draaien. Grappig dat ik er net achterkom dat deze op vinyl prachtig mooi stereo is en dat juist de geremasterde versie met allebei zijn albums op 1 cd bijna mono en vooral verweg klinkt, meestal is 't andersom. En juist die prachtige chorusgitaar is zo belangrijk in de stereomix. zelfs de hoes is verknalt die hoort een licht tintje grijs te hebben en bij de geremasterde versie kantoorwit.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Arthur - Dreams And Images - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Hoewel er volop wordt geklaagd over de malaise in de muziekindustrie zijn er nog altijd platenlabels die brood zien in het opnieuw uitbrengen van vergeten en buitengewoon obscure meesterwerken uit een heel ver verleden. Dreams And Images van Arthur is er zo een.

Arthur Lee Harper trok in de Summer Of Love van Florida naar California om zijn geluk te beproeven in de muziekindustrie. In tegenstelling tot de meeste van zijn soortgenoten slaagde hij hier nog in ook. In 1968 tekende hij een contract bij het LHI label van niemand minder dan Lee Hazlewood, die vervolgens ook als producer aanschoof bij de opname van Arthur’s debuut Dreams And Images.

Het is een plaat die uiteindelijk nauwelijks iets deed, waardoor de carrière van Arthur Lee Harper net zo snel eindigde als hij was begonnen. Arthur Lee Harper zou een jaar later nog één, al helemaal niet opgemerkte, plaat maken en kreeg zijn carrière nooit meer op de rails. In 2002 overleed zijn vrouw aan de gevolgen van een auto ongeluk. Diezelfde avond overleed Arthur Lee Harper aan de gevolgen van een hartaanval.

In 1968 leek het leven Arthur Lee Harper nog toe te lachen. Zijn onder de naam Arthur uitgebrachte debuut is een hele sterke plaat. Het is zo’n plaat waarvan het nu heel moeilijk is voor te stellen dat hij in 1968 niet veel deed.

Arthur verrast op Dreams And Images met mooi ingetogen akoestisch gitaarspel en een hele bijzondere stem. Het is een wat hoge en bijzonder emotievolle stem, die de songs op zijn debuut een hele bijzondere lading geeft. De wat klassiek en barok aandoende orkestratie van de plaat versterkt het effect van de bijzondere songs van Arthur Lee Harper.

Het zijn songs die zijn geworteld in de Amerikaanse folk van dat moment, maar Arthur klinkt toch duidelijk anders dan zijn soortgenoten. Dreams And Images klinkt ontegenzeggelijk als een plaat uit een heel ver verleden, maar de fraaie reissue van het debuut van Arthur, voegt toch wel iets toe aan alles dat ik uit de late jaren 60 al in de kast heb staan.

Dreams And Images is folkie en klassiek, maar bevat ook invloeden uit de psychedelica en barokke pop. Het is muziek zonder veel opsmuk. Het gitaarspel is mooi maar uitermate sober en ook de klassiek aandoende blazers- en strijkersarrangementen zijn nooit overdadig. Alle aandacht gaat daarom uit naar de stem van Arthur en die is bijzonder.

Direct bij eerste beluistering van Dreams And Images was ik geboeid door deze plaat en raakte Arthur me en sindsdien is het een baken van rust, dat maar aan kracht blijft winnen.

Het siert het label Light in the Attic dat het de moeite heeft genomen om deze vergeten parel opnieuw uit te brengen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat men er veel van gaat verkopen, maar iedere plaat die wordt verkocht krijgt een gelukkige eigenaar. Dreams And Images van Arthur is misschien nooit een klassieker geworden, maar de plaat is er zeker goed genoeg voor. Erwin Zijleman

avatar van heartofsoul
Dit album vind ik nauwelijks de aanduiding "lost classic" waard. De ietwat hoge stem van Arthur stoort mij niet, die vind ik eigenlijk wel mooi, en ook zijn de arrangementen de moeite waard. Maar het gaat toch vooral om de liedjes, en daar vind ik niet veel aan. Op de cd in mijn bezit is het tweede album Love Is the Revolution toegevoegd, dat voor mij nog minder interessant is.

avatar van AOVV
Deze debuutplaat van Arthur Lee Harper doet, dankzij de inzet van verscheidene instrumenten door producer Lee Hazlewood en de wat schuchtere zangstem van de singer-songwriter zelf, een beetje middeleeuws aan (of laat ik me nu leiden door de naam van de artiest?). De teksten van Arthur zijn soms wat naïef en dromerig, hij zag zichzelf ook als een poëet (hoewel hij na zijn tweede plaat voor een weinig dichterlijk leven, met een gewoon gezin en een gewone job, koos) in die dagen. Zo waren er destijds wel meer, natuurlijk.

Ik moet wel zeggen dat de teksten van Arthur tot de verbeelding spreken, en zijn stem dat ook wel weet uit te dragen. De korte songs (niets overstijgt de 3 minuten) klinken bepaald sprookjesachtig; nergens wordt uit de bocht gevlogen. Maar dat vind ik heus niet erg, dat brave karakter past wel bij de naïveteit van het album.

Het album is voorbij voor je het weet, maar ik geniet er wel met volle teugen van.

4 sterren