UGK - Super Tight... (1994)

Label: Jive

1. Return (2:13)
  2. Underground (3:18)
  3. It's Supposed to Bubble (4:30)
  4. I Left It Wet for You (4:45)
  5. Feds in Town (5:33)
  6. Pocket Full of Stones (Part 2) (5:03)
  7. Front, Back and Side to Side (5:14)

met Smoke D

8. Protect and Serve (4:35)
  9. Stoned Junkee (6:47)

met 3-2

10. Pussy Got Me Dizzy (5:05)

met 3-2

11. Three Sixteens (4:44)

met DJ DMD

avatar van Sjoerd_
Feds in Town is echt een lekker nummer.

avatar van Pooiertje
Echt een geweldig goed album .
Bun B is de man en Pimp C kan er ook wat van (he dat rijmt).
Beats zijn ook super en It's Supposed to Bubble is een wereldtrack.
4.5*

Harco
Hoe Bun B inkomt op Return.

Yeah mothafuckas
I figured you run, I figured you run when I pull
Triggas to guns, that triggas to guns, PA fool
A nigga named Bun, a nigga named Bun
No more sun, no more shine
Say hello to the nine milli (buck!) millimeter (buck! buck!)
Money tight Glock, bustin' them shots
When I break yo ass off somethin' hot
Niggas steady catchin' lead to the head
I never aim for the chest, mothafuckas sportin' bulletproof vests

Het werd op deze plaat allemaal wat gepoetster dan op haar voorgangers, maar op kracht moet het niets inboeten. Eén van de meest consistente acts uit de geschiedenis van de hiphop en daarmee is niet 2Pac, niet Biggie, niet Big L, maar Pimp C in mijn ogen het grootste gemis voor dit genre.

bennerd
Return is duidelijk de beste track hier, voor de rest zijn de beats zeker niet mijn ding.

Harco
Mooi trouwens hoe Pimp C geen adem meer over heeft ergens aan het eind van z'n eerste verse op Front, Back and Side to Side:

I hit the corner one more time to see the booty from behiiiiiiiiind.

avatar van Robbie Keane
bennerd schreef:

Hmmmm ik vind It's Supposed to BUbble de beste hier, rustig zomer anthem, mellow beat.

bennerd
En ineens valt het kwartje. Nu ik intussen helemaal weg ben van de muziek van Curren$y, Young Jeezy en Big K.R.I.T., het solowerk van Bun B en de in 2007 verschenen Underground Kingz (en southern rap en dirty south in het algemeen) ben ik deze plaat meer gaan waarderen. Veel meer.

Bun B (de held) en Pimp C wisselen elkaar prachtig af op briljante producties. Dé summer anthem aller tijden.

avatar van Robbie Keane
Deze is wel UGK's beste denk ik, met als hoogtepunten Return, Supposed to Bubble en 3 16's.

avatar van Yestsida
Op deze plaat vonden de heren hun sound.

Het debuutalbum was voornamelijk gebouwd rondom bekende (vocale) samples wat goed klonk maar de originele nummers waren toch nog zeer herkenbaar. Pimp C zelf nam de producties voor zijn rekening op dit tweede studioalbum (3x met hulp van DJ DMD) en zorgt voor de UGK/H-Town sound waar ik zo van hou. Super Tight... staat vol met warme Zuidelijke producties die bestaan uit veel verschillende instrumenten.

De eerste twee nummers zijn geweldig harde nummers maar pas vanaf It's Supposed to Bubble krijgen we het soort nummers dat ik wil horen van Bun B en Pimp C... tot en met Front, Back and Slide to Slide zijn het stuk voor stuk regelrechte klassieker!
Neem de piano op het einde van It's Supposed to Bubble, een vettig nummer zoals I Left It Wet for You waar UGK er wel meerdere van heeft of hoe Pimp C in ademnood komt tijdens het rappen van de eerste strofe van de veel gesampelde Front, Back and Slide to Slide allemaal als kleine voorbeelden van dingen waar ik volop van geniet.
Protect and Serve is hun eigen versie van Fuck tha Police en hierna krijgen we mijn twee minst favoriete nummers, maar het zijn ook absoluut geen slechte tracks!
De hekkensluiter, Three Sixteens, is een harde banger die zo op een plaat van een West Coast-rapper had kunnen staan.

Dit is topmateriaal en ook heel invloedrijk geweest voor veel Zuidelijke rappers die na hen gekomen zijn.