Deep Purple - The Collection (1997)

Label: EMI

1. Mandrake Root (6:05)
  2. Wring That Neck (5:13)
  3. Living Wreck (4:30)
  4. Black Night (3:25)
  5. Smoke on the Water [Live] (7:25)
  6. Demons Eye (5:16)
  7. Lady Double Dealer (3:19)
  8. Comin' Home (3:52)
  9. Never Befor [Live] (3:50)
Dit is niet de meest representatieve Deep Purple verzamelaar.
Hierboven zie ik EMI als label staan. Bij de platenzaak in ons dorp, die inmiddels weg is, stond eind jaren 90 die Disky-uitgave van EMI voor fl. 6,95 als koopje voor de deur. Black Night en de live-versie van Smoke On The Water zijn de nummers die bij degenen die DP niet zo goed kennen iets van herkenning zouden moeten oproepen. Met Child In Time, dat hierop ontbreekt weet iedereen meteen welke band erbij hoort. De overige nummers zijn niet slecht, maar het zijn niet helemaal de echte peilers uit Deep Purple's gloriejaren. Ik vind Demon's Eye en Never Before toch fijne tracks.
De eerste twee titels van deze CD komen nog uit de beginjaren van voor In Rock en laten al iets van het latere herkenbare geluid horen.
De cover van deze CD zou je eerder bij een rockband zoals Status Quo verwachten, een soort alternatieve hoesfoto voor het album If You Can't Stand The Heat uit 1978.