Crystal Stilts - In Love with Oblivion (2011)

Label: Fortuna POP!

1. Sycamore Tree (5:17)
  2. Through the Floor (2:25)
  3. Silver Sun (3:04)
  4. Alien Rivers (7:19)
  5. Half a Moon (2:46)
  6. Flying Into the Sun (3:36)
  7. Shake the Shackles (3:58)
  8. Precarious Stair (3:13)
  9. Invisible City (4:49)
  10. Blood Barons (3:58)
  11. Prometheus at Large (3:35)
avatar van Sandow
Hier kijk ik zeker naar uit!
Shake the Shackles klinkt alvast als een stap voorwaarts. En uit wat ik uit YouTubefragmenten kan opmaken, denk ik dat dit een betere plaat wordt dan hun debuut. Ik heb meer melodie gehoord en ergens zat er ook een mondharmonica in, wat toch lijkt op een straaltje licht in deze gitzwarte muziek.

avatar van Yamato
Shake the Shackles vind ik echt geweldig. Hopelijk wordt dit een goede plaat en een stap voorwaarts ten opzichte van hun debuut.

avatar van Sandow
Nieuwe single, die ook alweer geweldig klinkt: YouTube - Crystal Stilts - Through the Floor (Studio Version)

avatar van remmer
Ik moet (naast de voor de hand liggende vergelijkingen met Joy Division) ook hard aan The Doors denken.

avatar van Sandow
Wat een heerlijke plaat! Het donkere geluid van hun debuut blijft behouden, maar er zit meer melodie in en het is hier en daar iets luchtiger (bijvoorbeeld 'Shake The Shackes' is zeer melodieus en niet geweldig donker) In Love with Oblivion is gevarieerder en ook gewoon beter dan het debuut, de liedjes zitten beter en ingewikkelder in elkaar. Er zitten ook leuke geluidjes in (zoals bv. een auto-ongeluk als intro).
Voorlopig werken nog niet alle nummers even goed bij mij, maar misschien moet de plaat nog wat groeien (ik beluister hem ook niet zo erg veel, want ik wacht liever nog even tot een officïele release). Ik begin met een 4, die nog zeker een 4,5 kan worden.
Flying Into the Sun is trouwens zonder enige twijfel het beste nummer dat ik in 2011 al gehoord heb. Er zit inderdaad veel Joy Division in, en Alien Rivers heeft inderdaad veel weg van 'The End' van The Doors.

avatar van DeKoning
Dit is geweldig!

25% Joy Division, 25% The Doors, 25% Jesus and Mary Chain en 25% awesome. Fijne throwback-wave.

avatar van Masimo
Ik zie dat de naam 'Morphine' nog niet genoemd is hier. Daar doet het me (en dan voornamelijk de zanger) toch ook behoorlijk aan denken.

Maar, zonder alle vergelijkingen: 't is een leuk plaatje, dat zeker.

avatar van AOVV
Ik moet denken aan Joy Division, Interpol, Depeche Mode. Morphine ken ik niet goed genoeg om te gaan vergelijken. De zang vond ik in het begin irritant, nu vind ik het wel te doen.

avatar van AOVV
Typisch zo'n plaatje dat na een tijdje gaat vervelen. Zo zijn er jammer genoeg al zoveel, en wat het opmerkelijke stemgeluid zou moeten doen - dit plaatje boven de middelmatigheid doen uitstijgen - dat lukt helemaal niet. Omdat er toch enkele sterke nummers opstaan (zoals de opener en 'Alien Lines'), en het toch wel vrij leuk is allemaal, geef ik iets meer dan de helft.

3 sterren

avatar van Sandow
Ik heb hem vandaag nog is beluisterd en vind hem net nog sterker geworden en eigenlijk helemaal niet vervelend. Het debuut is trouwens ook erg leuk, nu ik het nog is beluister.

avatar van Gizzmann
Precarious Stair

avatar van Tekh
Afgelopen week in Paradiso gezien en gelijk deze cd aangeschaft en de 1e ep van hun.

avatar van Sandow
Op hun website staan ook de lyrics: http://www.crystalstilts.com/lyrics-in-love-with-oblivion.htm
Nu ik weet wat die zanger zingt, bevalt het me nog beter. Erg mooie teksten. Ik verhoog dan ook naar 4,5*. Misschien is dit tot nu toe wel mijn favoriete plaat van 2011. Flying Into the Sun is in elk geval met enige voorsprong mijn favoriete nummer van 2011, al kan ik natuurlijk maar hopen dat er nog beter nummers verschijnen dit jaar.

avatar van Paalhaas
Masimo schreef:

Daar snap ik nou niks van. Zowel muzikaal als qua stem lijkt het in de verste verte niet op elkaar. Muzikaal doet het mij veeleer denken aan een mix van de Cramps, Gallon drunk en Jesus & Mary chain. En Hargetts stem lijkt veel meer op die van Ian Curtis, met hier en daar een vleugje David Eugene Edwards.

avatar van Masimo
Paalhaas schreef:

Ik snap er ook niks meer van

avatar van Chronos85
Een aantal hele aardige nummers, Through the Floor, Shake the Shackles en Precarious Stair maar ook een aantal fillers. Bovendien doen de intro's van Blood Barons en Prometheus at Large wel erg denken aan de intro's van Jumping Jack Flash van The Stones en Run Run Run van Velvet Underground. 3.5*

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Niet overal even sterk dit album, begint wel heel lekker.
Over de gehele breedte luisterd dit lekker weg.
Vergelijking met Morphine snap ik helemaal niet, meer Guillemots dat weer wel.