Derrick May - Innovator (1997)

Dance / Electronic
Label: Transmat

1. Rest (1:08)
  2. Strings of the Strings of Life (8:23)
  3. Another Kaos Beyond Kaos (0:51)
  4. Freestyle (4:32)
  5. Feel Surreal Begins (1:32)
  6. Beyond Kaos (7:13)
  7. Another Rest (0:57)
  8. The Dance (0:34)
  9. A Little Spaced Out (0:09)
  10. Daymares (0:10)
  11. It Is What It Is (6:28)
  12. Beyond the Dance [Cult Mix] (7:00)
  13. Original Feel Surreal (0:55)
  14. R-Theme (6:22)
  15. To Be Or Not to Be (5:48)
  16. Icon [Montage Mix] (5:49)
  17. Phantom (1:46)
  18. A Relic Mix (6:34)
  19. Kaotic Harmony (1:12)
  20. More Phantom (5:28)
  21. Salsa Life (5:39)
  22. Nude Photo (5:25)
  23. The Beginning (3:30)
  24. Another Relic from the Relics (1:02)
  25. Drama (4:29)
  26. Strings [The Original Mix] (6:05)
  27. Wiggin [Juan Atkins Mix] (6:14)
avatar van John Doe
Hoewel het een lange rit is, heb ik besloten vanavond dit verzamelalbum van deze ''techno-innovator'' eens door te nemen. Ik bruis van de energie, op een goed gecontroleerde manier, en ineens dacht ik dat ik wel zin had in de muziek van Derrick May. Na die gedachte schoot me te binnen dat Derrick May zelf als persoon eigenlijk precies aan die omschrijving voldoet: bruisend van de positieve energie en dat geleid in goede banen.

Ik heb het genre even verandert van electronic naar dance en electronic, want dansvloer gericht is deze muziek volgens mij bij uitstek. Het is daarom wat ontoegankelijker voor thuis. Tenzij je het op de juiste manier kunt luisteren (met inlevingsvermogen, hard, met de goede EQ-afstelling -zowel emotie als frequentie - en in goede kwaliteit).

Rest geeft een mooie intro van akkoorden. Akkoorden die kenmerkend zijn voor de zogenaamde Detroit techno.
Met Strings of Life komen er wat melodieen langs waarvan je bijna tranen in je ogen kunt krijgen en een brok in je keel. Deze versie bestaat vooral uit de strings en melodieen alleen, met wat scherpe high hats erbij waar Derrick May bekend mee is. In de laatste seconden wordt het even extra subliem en komen er nog een paar bassjes bij kijken, uniek en prachtig.

Freestyle, iets waar May goed in is. Het lijkt vaak live ingespeeld zoals het klinkt. Losjes en dan niet op een slechte nonchalante manier, maar met gevoel. Gevoel dat rechtsstreeks uit het muzikale hart lijkt te komen, zo klinkt het voor mij duidelijk als ik het onder goede omstandigheden luister. Freestyle zal in een oppervlakkige orientatie helemaal niet zo opvallen en saai kunnen worden en andere muziek van Derrick May kan dat allemaal ook doen. Het ligt er alleen aan hoe je het luistert en hoevaak. Wat me nu opvalt is het gevoel, de mooie energie en de diepe emotionaliteit die erin zit. Zo kan ''dance'' dus ook zijn.

Ik zette net hiervoor de vinyl van The Beginning op en het is echt mooi om te merken hoe die gegroeit is. Waarschijnlijk is dat de eerste Detroit techno plaat die ik gekocht heb zoeen anderhalf jaar geleden. Ik wilde de stijl induiken aangezien ik Autechre er positief over zag zijn o.a. (op een foto met een Detroit techno shirt) en zij schreven het nummre Clear van Cybotron hoog aan. The Beginning stond onder deze stijl gelist en de naam Rhythim is Rhythim kende ik ook geloof ik net, misschien had ik Strings of Life gehoord, ik weet het niet. Het verloop klonk in de platenzaak wel muzikaal intelligent denk ik en ik nam hem maar mee ook al twijvelde ik, een veel te makkelijke koop op dat moment eigenlijk. Na ‘m na een half jaar letterlijk vergeten te zijn, zag ik op internet dat het toch wel een erg goede plaat moest zijn en zag ik tot m'n verbazing dat ik 'm bezat. The Beginning klonk meteen als herboren en vandaag zijn ook de andere nummers van deze 12’’ gevallen. Langzaam uitgegroeit tot een zeer geliefd item deze plaat.

Inmiddels ben ik aangekomen bij It Is What It Is, ook een klein klassiekertje. Niet mijn favoriet tot nu toe, maar wel een heel mooi nummer met een direct herkenbare melodie. Dat Mathew Jonson zijn label waarschijnlijk naar dit nummer vernoemt heeft kan ik wel begrijpen als ik naar dit nummer kijk en het vergelijk met zijn stijl: onstpannen, jazzy, diep, freestyle/jammy en het bevat een goede dosis dansbaarheid en energie.

Een afsluiter van disc één als R-theme klinkt eigenlijk maar raar als je je niet inleeft en enigzins op dezelfde golflengte komt als Derrick May met z'n gedachten zat toen hij dit maakte.

Disc twee begint wat jammerig, zoals zoveel nummers van Derrick. Het wordt misschien een beetje saai, ten opzichte van meer directe muziek. Het is soms meer roes muziek, een soort muziek die opzich niet perse saai hoeft te zijn, zeker niet als je het gevoel erin hoort. Toch, helemaal op dezelfde golflengte zit ik nog niet met alle jams op deze plaat, anders was het niks anders dan 5 sterren geweest.

Icon is een bloedmooi nummer. De akkoorden en melodieen vormen samen een spel om tranen van schoonheid bij te krijgen, tenminste nu ik het wat vaker gehoord heb. Sommige nummers op deze plaat die ik wat minder vind, moet ik misschien ook nog wat vaker horen. Icon had ik bijvoorbeeld eerder al gehoord op deze mooie verzamelaar. Wat een energie eens te meer in dit nummer.

Phantom daarna is een kort groovy stukje met opzwepende snares, lekker. A Relic Mix, de zon gaat nu onder -het lijkt sneller omdat het zo bewolkt is- en deze muziek past erbij. Als een kalme sluier komt het over je heen. Wat een mooi spel even m'n LCD uit
...
The Beginning hier is niet de limitless (original) mix helaas, iets te kort nu ook al heeft het net als het origineel een vliegende start. Dit nummer is al een tijd m'n favoriet van Derrick May. Het nummer zoals op de CD versie hierboven begint in het tweede deel van dit nummer terwijl dat daarheen nu juist dient te worden opgebouwd. Op mijn CD staat zowel de 5:36 van het begin (zoals hier te vinden) van The Beginning als het laatste stuk van 3:30, maar los van elkaar, dus klopt het ook niet Gelukkig heb ik de originele mix

In het begin van The Beginning werkt een onstopbare stuwende bassline-melodie meteen erg energiek met de hard slaande percussie erbij. Op de achtergrond komt uit de diepte een (voor mij) mystiek aandoende melodie injanken na een tijdje; prachtig. Maar het hoogtepunt van dit nummer zit 'm het meest in de ritmische breaks en melodie van de tweede bassline: de korte noten die prominenter worden gebruikt naar het einde toe. Met een geniaal gevoel gedaan

Drama doet erg Carl Craig achtig aan zoals hij ze uitbracht onder de naam 69. En zie daar, written by Carl Craig. Heel erg lekker dansbaar nummer.

Strings of Life vind ik niet nodig om te bespreken. De piano melodie schijnt Derrick geknipt te hebben uit een aantal uren van geïmproviseer.

De afsluiter is wat melodieën betreft weer erg mooi.

Na de moeite te hebben gedaan dit verzamelalbum te doorgronden kan ik met het grootste gemak hier 4,5* aan geven. Dit is een goed voorbeeld van dansbare muziek die naast energie diepte heeft en emotie, zoals ook bij muziek van bijvoorbeeld Jeff Mills, Carl Craig en Convextion. Dit is vooral muziek voor mensen die in steden leven. De geluiden zijn als drukke wegen met langssjezende auto's en flitsende lichten, als donkere stegen en hypermoderne of juist in vervallen geraakte gebouwen, als de industrie, maar bovenal ook als een deel van de zielen van de mensen die in deze steden leven.

avatar van T.O.
Hulde

Berichten verplaatst naar Derrick May

avatar van Gyzzz
Icon [Montage Mix] moet toch wel een van de allerbeste detroit techno tracks ooit zijn.

Innovator als geheel is mij soms een wat erg bonte verzameling, die moeilijk in een keer door te komen is, maar de hoogtepunten zijn wel torenhoog.

avatar van Kos
Kos
Gyzzz schreef:

Niet om vervelend te doen, maar ik had dit album gister een paar keer op repeat en dat Icon vond ik juist 1 van de mindere, haha.

Salsa LIfe is net nog wat irritanter.

avatar van Gyzzz
Wat zijn jouw favorieten, Kos?