Burzum - Fallen (2011)

Noorwegen
Label: Byelobog

1. Fra Verdenstreet (1:02)
  2. Jeg Faller (7:49)
  3. Valen (9:21)
  4. Vanvidd (7:06)
  5. Enhver Til Sitt (6:16)
  6. Budstikken (10:10)
  7. Til Hel Og Tilbake Igjen (5:57)
avatar van Metalhead99
Burzum laat er geen gras over groeien nu hij weer vrij is. Ik ben in ieder geval wederom benieuwd naar deze nieuwe plaat.

Beetje slappe hoes in ieder geval. Als die vrouw zo nodig naakt moet, doe t dan goed.

avatar van Edwynn
Dat is natuurlijk gewoon een snede uit een schilderij van Bouguereau

avatar van andnino
Als ik die vorige niks vond ga ik deze zeker ook niet trekken?

bennerd
Zou er niet zo snel vanuitgaan, andino. Als ik het onderstaande promoplaatje lees ga ik deze zeker checken, ook al vond ik Belus niets.

Tracklist:
Title - English
Fra Verdenstreet - From The World Tree
Jeg Faller - I Am Falling
Valen - Fallen
Vanvidd - Madness
Enhver Til Sitt - Each Man To His Own, meaning "Each Man Gets What He Deserves"
Budstikken - The Message
Til Hel Og Tilbake Igjen - To Hel And Back Again

Musically "Fallen" is like a cross between "Belus" and something new, inspired more by the début album and "Det Som Engang Var" than by "Hvis Lyset Tar Oss" or "Filosofem". The sound is more dynamic – we mastered the album as if it was classical music – and I was more experimental than I was on "Belus" in all respects. Lyricwise it is similar to the début album, in the way that it is more personal and focuses on existential issues, but the mythological untertone known from "Belus" is still there. I have also included some ambient tracks – a short introduction and a longer conclusion.

"Fallen" was recorded and mixed during two weeks in Grieghallen studios, using a Spectar bass with alembic electronics on a VOX AC50 amp from 1965, a Ludwig drum kit (with a 26 inch kick) from 1975, a Neumann M149 microphone and stereo Schoeps CMTS 501 U microhpones for vocals, an OBH Nordica Harmony 6487, a custom Stig instrument and a Peavey 23 guitar on a Peavey 6505 (120 Watt) amp.

The picture on the front cover of "Fallen" is a part of a painting, "Élégie" (Eng. "Elegy"), by William Adolphe Bouguereau.

PS. Yes, both "Fallen" and "Valen" translates into English as "Fallen".

"Fallen" will be released worldwide on Byelobog Productions on on the 7th March 2011

avatar van Edwynn
Het zou dus weer iets steviger moeten worden. Ik wacht wel af.

bennerd
Ik hoop vooral op dat 'more dynamic', want dat ontbrak in mijn ogen enorm op Belus.

avatar van andnino
26 inch kick, toe maar.

avatar van Don Cappuccino
En ook nog een Ludwig drumstel, daar speel ik zelf ook op! Ik ben wel benieuwd naar dit album, ik ben nu namelijk net een nummer van Belus aan het luisteren en dat is erg goed.

avatar van vork666
Ik schrik me kapot, wat zullen we nou krijgen, alweer een nieuwe Burzum Ben benieuwd, ik hoop op de afwezigheid van gedrochten als Sverddans en meer overdonderende schoonheid als (maar niet per se in de stijl van) bijvoorbeeld Glemselens Elv.
De hoes is in ieder geval walgelijk lelijk inderdaad, ik ken de heer of mevrouw Bouguereau niet, maar zo lijkt het in ieder geval net de één of andere slappe muzak-CD van een tweederangs operazangertje Maar ja, dat zegt uiteindelijk natuurlijk weinig tot niets over de muziek

avatar van DannyVanN
Zo, dat is snel. Het ene album is amper uit en er komt weer een nieuwe.

Ben uiteraard weer enorm benieuwd naar dit album, het vorige album vond ik in ieder geval weer enorm goed. Maar Burzum buiten de gevangenis heeft me nog niet kunnen teleurstellen.

avatar van Fake_world
Voor de fans: Hij is op te snorren op de internationale pindakaasmarkt.

bennerd
De samples die te vinden zijn op Amazon maken mij in ieder geval enthousiast. Had ik na een plaat als Belus niet verwacht.

avatar van vork666
Flink minder hypnotiserend dan voorgaande albums, hier en daar wat opzichtig Belus-kopiëerwerk en veel slechte, te harde vocals (tenzij er nog een betere mix beschikbaar komt). Tegenvaller: ik ga weer Hvis Lyset Tar Oss luisteren.

avatar van Edwynn
De samples op Amazon klinken wel veelbelovend. Het lijkt alsof de plaat in 93 is opgenomen. Dat is in Burzums geval een plus.

avatar van Eddie
Het eerste wat me opvalt is, wederom, de heerlijke rauwe productie. Alsof de tijd stil heeft gestaan. Deze plaat heeft een zelfe geluid als platen die in het begin van de jaren 90 uitkwamen, alleen de vocalen vind ik dan weer buiten proportioneel heelder klinken, dat had wat 'viezer' gemogen. Ik denk dat ik dit best een aardige plaat ga vinden.

Hier is Vanvidd te luisteren. Ik ken alleen Belus van de beste man, wat ik een erg fijne plaat vind. Dit klinkt heel anders, wekt zeker de interesse!

avatar van Metalhead99
Zoals Eddie al zei klinken de vocalen inderdaad nogal helder in vergelijking met de instrumentalen. Dit was ook al minder opvallend geweest als de vocalen iets zachter waren geweest. Bij deze plaat staan namelijk de vocalen nogal op de voorgrond. Ik begin na de eerste luisterbeurt met een voorzichtige 3*, maar deze plaat heeft nog wel wat meer tijd nodig om helemaal in te werken. De eerste indruk is in ieder geval zeker niet slecht.

avatar van mayhemblik
Ik geef nog geen cijfer daar ik Burzum's platen meestal meerdere keren moet horen, ik heb hem net voor de vierde keer beluisterd en inderdaad ik begin hem steeds toffer te vinden wat schrijf ik?
Ik lag bij nummer 4 te kronkelen op de grond, het kippevel bezorgend gekrijs halverwege is werkelijk prachtig ( het lijkt af en toe op het zombie gebrul van Lucio Fulci's ''City of the living dead'') en bij nummer drie gebeurd lekker veel waardoor je echt meerdere luisterbeurten nodig hebt.
Voor het eerst raakte ik ook weer in een soort van Simeon Ten Holt-achtige gelukzalige trance, ik kijk alweer uit naar morgen (mijn honden waarschijnlijk niet maar die kunnen naar buiten).

avatar van mayhemblik
ajhaan schreef:

Mag ik je ''Aske'' maar bovenal ''Filosofem'' aanraden, zeker die tweede is in mijn ogen een absolute klassieker.

Laten we het er op houden dat er veel beter spul op de markt is en dat dit snel wegzakt naar onderen in de lijst "Laatst geopend".
@ mayemblik
Vanvidd = krankzinnig.
Dat gekrijs kan het eentonige karakter van dit album niet echt doorbreken. (2.5)

avatar van Edwynn
Uitstekend nummer. Een ouderwets ijzige sfeer roept het op. Kom daar nog maar eens om.
Wat klinkt onze Varg lekker woest. Tijd niet gehoord zo.

avatar van jedimaster
het geheel klingt als een demo uit 1985

avatar van JoopKonraad
Compleet gestoorde malloot Varg Vikernes levert met het album Fallen zijn negende plaat af onder de naam Burzum en zijn tweede sinds hij weer op vrije voeten is. Die eerste na jaren achter de tralies te hebben gezeten voor de moord op zijn Mayhem bandlid Øystein Aarseth leek voornamelijk nodig om te bewijzen dat hij nog steeds ‘muziek’ kon maken; en niet alleen complete troep zoals alles wat hij vanuit zijn cel de wereld in mocht sturen. Fallen kun je dus bestempelen als de moeilijke tweede. Wanneer je het van zulks oogpunt bekijkt, slaagt hij wonderwel met een of andere vlag en wimpel. Het heeft meer daadwerkelijke muzikaliteit in ieder nummer dan op elk van zijn eerdere acht platen. Logisch; aangezien heel Fallen ongeveer gebaseerd is op al het voorgaande werk; maar dan verandert, verbeterd en voorzien van enige vorm van artistieke waarde. Een schouderklopje voor de ontzettende idioot Vikernes; moge hij nog lang en gelukkig leven…

avatar van Eddie
Na hem al meerdere malen beluisterd te hebben,heb ik hem vanmiddag toch maar aangeschaft. Je kunt van de man zeggen wat je wilt, hij weet wel hoe hij black metal moet maken. Zoals ik al eerder zei, het klinkt alsof de tijd een jaar of twintig gestaan heeft. Luister hioer niet naar als je pas een jaar of wat naar black metal luistert en het geweld van bands als 1349 als enige echte black metal beschouwd. Deze muziek gaat veel verder, tekstueel is het veel beter, en productioneel klinkt het veel puurder.
Dit zijn wel het soort platen waarvoor ik naar black metal ben gaan luisteren.

avatar van AOVV
Op het eerste gehoor klinkt dit allemaal net wat minder dan 'Belus', maar ik ga de raad van Eddie half opvolgen en met een beoordeling wachten tot ik 'm 5 à 6 keer beluisterd heb.

avatar van Spock2011
Ik heb na vele luisterbeurten kunnen concluderen dat deze nog lekkerder klinkt dan Belus. Het plaatje is een beter geheel, en daardoor weet het ook veel beter te overtuigen. De clean zang is ook uiterst welkom.

avatar van AOVV
Hier kan ik nu en dan van genieten, maar ik vind 'm toch een pak minder dan voorganger 'Belus'. Vroegere platen van Burzum moet ik nog beluisteren, maar 'Fallen' is een tegenvaller.. De cleane zang vind ik niet om aan te horen, en muzikaal is het ook een pak minder spannend dan het op 'Belus' was. Deze is wel melodieuzer dan 'Belus', maar dat hoeft van mij nou niet.

Maar wie weet zal deze plaat in de toekomst ook een groeiertje blijken, net als 'Belus'..

2 sterren

avatar van Spock2011
Het was bij mij een groeier. Ik had zelf zo'n tien luisterbeurten nodig voordat ik de meeste nummers kon waarderen. Maar toen vond ik hem zelf beter dan Belus. Ik ben benieuwd wat je er over een paar maanden van vind.

avatar van AOVV
Daar ben ik zelf ook naar benieuwd, want 'Belus' vind ik nu ook een pak beter dan vorig jaar.

avatar van Edwynn
Vikernes weet me met Fallen toch wel in te pakken. Er is absoluut niets nieuws onder de zon. Het album voelt net als voorganger Belus aan alsof je met de teletijdmachine terug naar 1993 geflitst wordt. Vastgevroren in de tijd.
Fallen haakt dan ook net als Belus prima aan op Filosofem en Hvis Lyset Tar Oss. Het album is ouderwets neerslachtig, klinkt bij vlagen venijnig en ditmaal zijn er wat meer folkelementen toegevoegd,
Geen nieuwe avonturen, wel kun je wat mij betreft ouderwets genieten met Fallen.

avatar van Spock2011
Half puntje omhoog. De fantastische clean-zang heeft er wel voor gezorgd, alsmede de prachtige Noorse poëzie die Vikernes erin heeft weten te stoppen. Prachtige gesproken teksten. Til hel of tilbake igjen begrijp ik echter niet, meestal haak ik daar ook af.