Obscura - Omnivium (2011)

Duitsland
Label: Relapse

1. Septuagint (7:18)
  2. Vortex Omnivium (4:14)
  3. Ocean Gateways (5:56)
  4. Euclidean Elements (4:51)
  5. Prismal Dawn (6:20)
  6. Celestial Spheres (5:28)
  7. Velocity (6:04)
  8. A Transcendental Serenade (6:13)
  9. Aevum (7:51)
avatar van Don Cappuccino
De opener van dit album staat nu op hun MySpace en die is mogelijk nog beter dan het materiaal op Cosmogenesis! Wat een intro en wat een prachtige bas- en gitaarsolo! Ik kan niet wachten!

avatar van kramerdude
De opvolger van Cosmogenesis is eindelijk hier. Het eerste wat me opvalt is het gebruik van cleane passages, dit zowel instrumentaal als op vocaal gebied. Bevalt me prima! Het technische vernuft van de heren is nogsteeds ongekend en ze combineren dit met heerlijk aanstekende deathmetal nummers. Vooral het intro van het eerste nummer hakt er in als een botte bijl! 4,5*

avatar van Rick53
Hmm.. ik vond de voorganger (Cosmogenesis) niet heel spectaculair om het zo te noemen.
Deze is echt goed! De rustige delen bevallen mij prima! Openingsnummer Septuagint begint mooi rustig en komt in met wat we gewend zijn, kneiterharde Death Metal! Hah geweldig gewoon.

Voor nu mijn topper op dit album : Vortex Omnivium, geniaal gewoon.

Trouwens, mist het op Musicmeter niet het 10e nummer 'Concerto'?

avatar van Kronos
Volgens wiki is Concerto een bonusnummer op de limited edition.

Dat begin van het openingsnummer lijkt wel te refereren aan de intro's van de openingsnummers van diverse Metallica albums. Dan is het wellicht ook niet toevallig dat vergelijkbaar A Transcendental Serenade als voorlaatste nummer een instrumentaal is (behalve de korte zanglijnen helemaal op het einde).

De neoklassieke gitaarsolo's doen mij, behalve aan Malmsteen natuurlijk, denken aan die van Necrophagist (ook op Relapse). Maar Obscura is veel gevarieerder en geslaagder, zeker wat zangpartijen betreft.

avatar van Kronos
Soms denk je bij het verschijnen van een nieuw album, dit gaat succes hebben! Maar dan gaat het gewoon onopgemerkt voorbij in de tsunami van nieuwe releases.

Voor het Metal Album van de Week topic vind ik dit nog veels te recent. Dus hier maar even een kreet in de woestijn...

Aan de liefhebbers van verfijnde brute eclectische metal, met OMNIVIUM heeft OBSCURA de lat weer wat hoger gelegd. Dit is de nieuwe norm. LISTEN or DIE.

bennerd
Ik vond hem dan juist weer erg saai. Duidelijk allemaal lekker progressief en technisch, maar het gaat onopgemerkt aan mij voorbij. Geef mij dan maar Sleep Terror of grote broer Necrophagist.

avatar van Kronos
Necrophagist (het album Epitaph) vind ik dan weer wat saai. Vooral door de zwakke eentonige vocalen.

Dit album vraagt uiteraard de nodige luisterbeurten maar variatie genoeg, zowel in de nummers als de verschillende nummers onderling.

avatar van Lau1986
En dit derde album is weer erg lekker! Toch prachtig hoe de band technische death metal pakkend kan laten klinken.
Ook prachtig hoe de band een perfect Morbid Angel nummer kan neerzetten (Ocean Gateways) compleet met een heerlijke diepe grunt.

Verder vind ik de mix van het album erg goed, alle instrumenten komen er mooi uit. Prachtige gitaar stukken, de bass is goed te horen en de drums doen het ook erg goed.

Stijn_Slayer
Christian Muenzner is zo'n beetje de beste gitarist van dit moment en ergens moet je hem gelijk geven dat hij Necrophagist heeft verlaten. Ik heb een voorkeur voor Necrophagist, maar hier kan hij duidelijk zijn ei meer kwijt. Obscura is meer op de compositie gericht, terwijl Necrophagist vooral de technische grenzen opzoekt.

Mooie organische productie die alle instrumenten goed helder naar voren laat komen. Noodzakelijk, want er gebeurt zo ongelofelijk veel in zulke hoge tempo's, met zoveel maatwisselingen en verschillende lagen dat het anders nauwelijks bij te houden is!

Perfecte instrumentbeheersing bestaat!

avatar van Kronos
Voor de liefhebbers van deze gitarist, intussen is ook zijn soloalbum klaar. Daar komen meer verschillende muziekstijlen (binnen de metal) aan bod.

avatar van Lau1986
Dit is nog steeds een lekker album. Heerlijk gitaarwerk, maar zonder te vergeten hoe een nummer hoort te klinken. Er gebeurd veel op dit album, maar nergens voelt het overdadig. Leuk album.