The Head and the Heart - The Head and the Heart (2010)

Folk
Label: Sub Pop

1. Cats and Dogs (1:55)
  2. Coeur d'Alene (4:21)
  3. Ghosts (4:17)
  4. Down in the Valley (5:03)
  5. Rivers and Roads (4:44)
  6. Honey Come Home (3:22)
  7. Lost in My Mind (4:17)
  8. Winter Song (2:42)
  9. Sounds Like Hallelujah (3:05)
  10. Heaven Go Easy on Me (5:41)
avatar van Bulgozer
Ik ken nr 4 Down in the Valley van Youtube en dat is een geweldig mooi nummer. Ben benieuwd naar de rest maar is in NL nog niet echt beschikbaar zo te zien.

Vrijdag in het voorprogramma van The Low Anthem in Doornroosje.

avatar van staralfur
Een lekker album, met goede catchy nummers. Vooral de eerste 2 (Cats & Dogs/ Coeur D'Alene) vind ik erg sterk!

Heb ze vanavond live gezien, wat een enthousiasme

avatar van staralfur
Oh en ik sprak na afloop 1 van de bandleden en die zei dat het album ergens volgende maand uitgebracht wordt in NL. Nog even wachten dus...

avatar van L_T_B
De opnames voor KEXP Radio zijn werkelijk prachtig. Ben erg benieuwd naar dit album.

avatar van pjh1967
Dit album komt op mijn verlanglijstje. Gisteravond gaven ze een erg sterk voorprogramma weg bij The Low Anthem. Zat muzikaal goed in elkaar, maar vooral de samenzang was subliem.

Geweldig in het voorprogramma bij the Low Anthem in Paradiso, en op plaat al even goed. Een fijne sound, intelligente liedjes en een ongebreideld enthousiasme. Enorm talentvol!

avatar van twijn
Ik heb deze plaat verschillende malen beluisterd maar gaat toch niet 'groeien'. Het geneuzel en gepingel blijft, en als geheel is het een slap aftreksel van Mumford. Ik heb het idee dat tegenwoordig elke band voorzien van baarden als hot wordt gezien. 2,5 niet meer. NEXT!

avatar van Sandokan-veld
Mooie, met passie gespeelde, warmbloedige americana-plaat. Helaas ook net een beetje te tam en eenzijdig om de volle veertig minuten te blijven boeien.

avatar van John Frusciante
Ik heb ze in het voorprogramma van Death Cab for Cutie gezien en ik ben positief verrast. Ze speelden erg enthousiast en vol passie. Ik denk dat ik deze plaat snel ga luisteren.

avatar van Sunderland
Vanmiddag in de platenzaak herinnerde ik me dat ik de vorige keer in diezelfde zaak werd aangestaard door een mooie dame en een schapenkop. Een zoektocht op het net leverde deze band op én ze spelen ook nog mijn favo genre.

Spotify leert mij dat dit de folkmuziek is wat mij zeer goed bevalt. Een band om in de gaten te houden dus en bij een volgende optreden in de buurt ben ik er bij.

avatar van RoyDeSmet
Dit is hele mooie muziek.
Alleen het nummer 'Ghosts' kan mij niet bekoren.

Het enige minpunt dat ik daarnaast heb is dat het zo kort duurt.
Daarnaast vind ik de manier waarop de nummers zijn 'geknipt' niet zo kloppen.

Daarom 4,5 ster.

Halfje eraf.
Inmiddels trekt het album me niet zo erg meer en het begint een beetje te vervelen halverwege.

avatar van Skjelter
Na 1 nummer te hebben geluisterd het album gekocht. Dit moet mij wel aanspreken. Ik laat het weten als die binnen is en een paar luisterbeurten heeft gehad.

avatar van T. DiNozzo
Rivers and Roads zat in de finale van de tv serie Chuck. Wat een geweldig nummer, daarna meteen de cd geluisterd en uiteindelijk vandaag gekocht. Heerlijke folk.

Banjo024
Heerlijke folkplaat, ik kreeg dit als tip van de lokale platenboer. Schot in de roos!

avatar van RoyDeSmet
Rivers & Roads zat ook laatst in How I Met Your Mother.
Eerst alleen de beginakkoorden en ik voelde het al aankomen.
En toen de tekst. "A year from now, we'll all be gone. All our friends will move away. They're going to better places. Our friends will be moved away".
Kippenvel.
In context met het verhaal. Magisch hoor.

@Banjo024: Wijze platenboer!

avatar van otherfool
Erg leuk en bij tijden vrolijk poppy folkalbum dat vooral ijzersterk begint met Cats and Dogs / Coeur d'Alene en het onweerstaanbare Ghosts, meteen hét prijsnummer van deze plaat. De wat rustiger nummers kunnen me net wat minder boeien maar als geheel is dit een heerlijk plaatje om bij te nazomeren.

avatar van Shelter
vrolijk albumpje, soort van folk gemixt met pop.
Eerste helft is beter dan de tweede maar als geheel goed af te luisteren.
Sowieso goede speelduur met krap 40 minuten.

Een leuk album, lekker vrolijk. Dat is op zijn tijd ook wel nodig. In de pers staat het volgende : "De Amerikaanse indiefolkband The Head and The Heart beweegt zich muzikaal tussen Fleet Foxes en Mumford And Sons, maar heeft een duidelijk eigen karakter. Dat komt vooral naar voren in de samenzang van frontman Josiah Johnson, gitarist Jonathan Russell en violiste Charity Rose Thielen, wier stemmen elkaar op magische wijze versterken.'
Dit debuutalbum , eerst zelf uitgegeven en daarna opgepikt door Sub Pop klinkt aardig volwassen. Past wel in de folk revival rond 2010, maar ze hebben toch wel een eigen geluid daarin. Moeten nog drie andere albums hierna gemaakt hebben, die zijn mij nog niet bekend.