De Murphys stellen nooit teleur. Negen jaar lang (zes albums op rij) leverden deze iconen van de folkpunk genietbare albums, en geen mens die eraan denkt dat ze nu plots teleur zouden stellen. Nuja, voorganger 'The Meanest of Times' was wel een kink in de kabel van constante evolutie: geen slecht album, maar toch zeker geen verbetering op hun vorige platen. Maar goed, dat zullen ze vast wel rechtzetten met deze 'Going Out in Style'. Tiens, wat bedoelen ze precies met die titel? Ze gaan toch niet stoppen zeker? Bon, dat ze dan maar stoppen met een ijzersterke plaat, zeker. Hé, een nieuw nummer op de officiële website, even luisteren... PANIEK!
Goed, er was dus uiteindelijk wel een beetje twijfel, een nerveus stemmetje dat maar bleef knagen aan mijn zekerheid: 'Memorial Day' was echt niet zoals de Dropkick Murphys horen te klinken. Veel te glad klinkend, de typerende rauwe schuurpapierklank ontbreekt nagenoeg volledig. Die onzekerheid werd elke keer overstemd door een luide "HET ZIJN WEL DE MURPHYS, JA", maar toch was het de eerste keer dat ik een release van deze band angstvallig afwachtte. En laat me het al maar gelijk zeggen: die vrees was compleet ongegrond. Goed, ze nemen een klein beetje afstand van hun oude sound en er wordt wat vaker gas terug genomen, maar uiteindelijk ZIJN HET WEL DE MURPHYS, JA.
Dat wil zeggen dat 'Going Out in Style' weer vol staat met nummers waar het bloed sneller van gaat stromen. Razendsnelle feestnummers met memorabele meebrulrefreinen vormen een stevige basis, maar daar wordt een hele hoop instrumentering bovenop gegooid. Het lijkt wel alsof de bandleden eens samen zijn gaan zitten om te kijken wie precies welk instrument kan bespelen, en de opgenoemde exemplaren dan maar allemaal gebruikt hebben. Doedelzak, accordeon, banjo, fluit, mandoline, ... schrijf maar op, we kunnen het wel ergens in een nummer verwerken. En gek genoeg werkt die overmaat aan instrumenten. Je zou in principe verwachten dat die diversiteit - zeker aan zo'n hoog tempo - zou uitmonden in een warboel, maar de Murphys komen er elke keer weer mee weg.
Dit zou ook het eerste echte conceptalbum van de Dropkick Murphys zijn, al valt daar niet veel van te merken. Al de nummers zouden slaan op het levensverhaal van een fictief personage, maar uiteindelijk komt het erop neer dat er weer vooral gezongen wordt over Ierse oerventen en vakbonden. Niets mis mee natuurlijk, er zal bijvoorbeeld ook niemand klagen wanneer Immortal weer eens een nummer schrijft over hoe koud sneeuw wel is; je doet nu eenmaal waar je goed in bent. En hoewel we weinig verschil merken met vorige releases is 'Going Out in Style' dus in principe wel een conceptalbum, dat moeten we voor de volledigheid toch maar even vermelden.
Wat dan weer wel positief opvalt is dat het veel makkelijker is om 'Going Out in Style' in zijn geheel te beluisteren. 'The Meanest of Times' was een meer dan behoorlijk album, maar hoe geniaal we sommige nummers ook vonden: de constante barrage aan ADHD-folk kan wat veel worden. Je moest al tot het tiende nummer wachten vooraleer er wat gas werd teruggenomen, en daarna vertrok de band opnieuw aan een hels tempo richting eindstreep. Deze keer zijn er met 'Cruel', 'Broken Hymns' en '1953' maar liefst drie rustpunten op het album, waardoor je minder snel de neiging zal krijgen om even iets anders op te zetten.
Hoewel: dat kan na een paar luisterbeurten enigszins keren. Je kan het draaien en keren hoe je wil, uiteindelijk maken de Dropkick Murphys betrekkelijk saaie muziek. Hard, stevig, zelfzeker en authentiek, maar het is ook het soort muziek waarbij nummers rond één idee opgebouwd worden. Daardoor kan je de nummers behoorlijk snel doorgronden, waarna het geen slecht idee is om het album eens even aan de kant te leggen. Laat u zich hierdoor allerminst afschrikken, want dat is in principe wel het geval met elk Murphys-album: heerlijk om nog eens uit de kast te graaien, maar verwacht niet dat album dat je weken aan een stuk zal grijsdraaien.
Maar wanneer 'Going Out in Style' je cd-kast mag verlaten zal het elke keer weer een groot feest zijn. Meebrullen met 'Take 'Em Down', opgaan in de feestvreugde van 'The Irish Rover' of genieten van Bruce Springsteens gastrol op 'Peg O' My Heart', ... zelfs de teleurstellende single 'Memorial Day' valt uiteindelijk reuze mee binnen de context van het album. Ik kan u zelfs garanderen dat ik telkens als 'The Hardest Mile' opspringt weer als een motorisch gestoorde kleuter op een paardenmolen begin rond te springen in mijn stoel. Het is wederom genieten van deze gigantisch vrolijke drukdoenerij, misschien nog wel meer dan ooit te voren, omdat de nadruk nu nog veel sterker op de folkinstrumentering ligt.
En dus stellen de Murphys weer niet teleur. 'Going Out in Style' toont dat de band gegroeid is in maturiteit, zonder dat ze ingeleverd hebben op vlak van pure, geconcentreerde fun. De trouwe fans wisten al lang dat deze cd de moeite zou worden, maar ook voor nieuwkomers binnen het Murphys-oeuvre is dit een goede binnenkomer. De groep vindt het wiel hier niet opnieuw uit, maar doet gewoon wat ze al hun hele carrière doen, en blinken er opnieuw in uit. Het is niet het soort muziek waar je geconcentreerd voor moet gaan zitten om het volledig te analyseren, maar wie zich nog eens oprecht met een album wil amuseren doet hier absoluut geen miskoop. Bij welke andere band kan je je luchtdrums, luchtbas en luchtgitaar immers vervangen voor een luchtfluit, luchtdoedelzak en luchtaccordeon?
Geschriven voor
Digg.be