UFO - On with the Action (2000)

Label: Zoom Club

1. Intro, Can You Roll Her (3:52)
  2. Doctor Doctor (5:33)
  3. Oh My (4:28)
  4. Out on the Street (5:44)
  5. Highway Lady (5:17)
  6. I'm a Loser (4:24)
  7. Let It Roll (4:56)
  8. This Kids (4:23)
  9. Shoot Shoot (4:06)
  10. Rock Bottom (10:36)
  11. C'mon Everybody (8:51)
  12. Boogie for George (9:19)
  13. All Or Nothing * (4:30)
totale tijdsduur: 1:11:29 (1:15:59)
avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Een blik op het label levert altijd als vraag op: “Hoe officieel is deze uitgave en mag deze überhaupt op onze geliefde MusicMeter?” Dat is een vraag voor de crew maar de tijden zijn nu eenmaal anders. In mijn jeugdjaren had je de officiële albums en de bootlegs, deze laatste kon je vaak maar zien als je de baas van de winkel persoonlijk kende én als je er expliciet achter vroeg. Nu hebben wij het wonderlijke wereldwijde web.

Een blik op een albumtitel van UFO levert dan ook als vraag op: “Is dit met Michael Schenker?” De foto op de albumhoes bevestigt zijn aanwezigheid en Michael Schenker verliet UFO een eerste keer op 29 oktober 1978, hoewel latere vaste UFO gitarist Paul Chapman hem dikwijls mocht vervangen toen Mr. Schenker weer eens ziek was (droge lever in die tijd...).

Discogs vermeldt nog een eigenaardigheid, want er zijn twee versies van dit album, de latere versie bevat een extra song met het laatste nummer All or Nothing. Deze opnames zijn ook te vinden op de tweede cd van de box Official Bootleg Box Set 1975-1982 (2009) van EMI maar dan zonder All or Nothing, origineel van The Small Faces. Wat ik daar heb neergepend, herhaal ik hier even voor het gemak.

“Schijf 2 loopt van nummer 13 tot en met nummer 24 hier op de tracklist van Musicmeter en bevat een sfeervol optreden in de Roundhouse, Londen op 25/04/1976, ditmaal 70 minuten aan muziek. In 1976 kwam hun vijfde album No Heavy Petting uit met een ongewijzigde line-up en drie nummers hiervan vervoegen de setlist. Opvallend is de aanwezigheid van twee nummers van het debuutalbum (als toegiften), opvallend is ook de toegenomen zelfzekerheid van Michael Schenker en de duidelijkere rol van de toetsen. De meester begint te vlammen op zijn Gibson Flying V. In This Kid's en Rock Bottom speelt hij de sterren van de hemel, wat een kunstenaar. Ook deze opnames noemt EMI “previously unreleased officially”, want ze zijn al eens eerder verschenen op de bootleg UFO (5) - On With The Action (CD, Album) at Discogs , met één nummer minder namelijk de cover All or Nothing. Deze bootleg staat momenteel ook op MusicMeter. “