Gary Moore - Essential Montreux (2009)

Alternatieve titel: Live at Montreux

Blues / Rock
Label: Eagle

1. All Your Love (5:14)
  2. Midnight Blues (6:27)
  3. You Don't Love Me (4:44)
  4. Texas Strut (12:59)
  5. Moving On (2:54)
  6. Too Tired (9:51)

met Albert Collins

7. Cold Cold Feeling (8:16)

met Albert Collins

8. Further on Up the Road (6:21)

met Albert Collins

9. King of the Blues (6:27)
  10. Stop Messing Around (6:20)
  11. The Blues Is Alright (8:55)

met Albert Collins

12. The Messiah Will Come Again (10:34)
  13. If You Be My Baby (5:53)
  14. Long Grey Mare (2:05)
  15. Oh Pretty Woman (4:41)
  16. I Loved Another Woman (6:18)
  17. Merry-Go-Round (5:38)
  18. The Stumble (3:21)
  19. Need Your Love So Bad (7:22)
  20. You Don't Love Me (4:44)
  21. Key to Love (2:22)
  22. All Your Love (5:14)
  23. Since I Met You Baby (3:38)
  24. The Blues Is Alright (8:55)
  25. Stop Messing Around (6:20)
  26. Jumpin' at Shadows (4:37)
  27. One Good Reason (3:09)
  28. One Fine Day (4:18)
  29. Cold Wind Blows (6:40)
  30. I've Found My Love in You (8:25)
  31. Always There for You (6:15)
  32. Oh Pretty Woman (4:41)
  33. Walking by Myself (5:07)
  34. Business as Usual (13:18)
  35. Out in the Fields (7:44)
  36. Over the Hills and Far Away (7:11)
  37. Parisienne Walkways (10:53)
  38. Walking by Myself (5:07)
  39. Since I Met You Baby (3:38)
  40. Need Your Love So Bad (7:22)
  41. Tore Down (4:00)
  42. You Don't Love Me (4:44)
  43. All Your Love (5:14)
  44. Still Got the Blues (3:01)
  45. Too Tired (9:51)
  46. The Sky Is Crying (11:34)
  47. Further on Up the Road (6:21)
  48. Fire (3:56)
  49. Parisienne Walkways (10:53)
  50. You Upset Me Baby (3:14)
  51. Cold Black Night (4:18)
  52. Stormy Monday (6:54)
  53. Oh Pretty Woman (4:41)
  54. All Your Love (5:14)
  55. Still Got the Blues (3:01)
  56. Too Tired (9:51)
  57. How Many Lies (6:10)
  58. Fire (3:56)
  59. Enough of the Blues (4:47)
  60. The Prophet (6:20)
avatar van Von Helsing
Twee weken geleden deze van Gary gekocht voor € 15,--. Met name de derde cd (track 27 t/m39) is erg interessant daar dit de enige cd is van deze box die geen blues genoemd kan worden. Sterke uitvoeringen van Over the Hills and Far Away, Out In The Fields, Walking By Myself en Cold Wind Blows.

De hele boxset is een aanrader. Uitstekende sound en goede setlists per show. Ik keek al uit naar zijn optreden op een festival in Amersfoort ergens in de lente maar het had niet zo mogen zijn.

Helaas is Gary vandaag overleden. rip Gary.

avatar van ChrisX
Ben me een beetje aan het orienteren want wil toch wel wat van Gary Moore in de kast hebben staan. Maar ik neig toch wat meer naar zijn blues-periode dan echt die jaren 80 albums van hem. Gezien het feit dat deze gehele set bij Amazon niet zo heel prijzig is zit ik er aan te denken om dit maar te doen want als het om blues gaat zijn live-opnamen toch wel te prefereren. En tja, The Messiah Will Come Again is natuurlijk niet om te versmaden.

avatar van The Wep
Von Helsing schreef:

Helaas is Gary vandaag overleden. rip Gary.

Helemaal mee eens ! CD 3 is ook mijn favoriet. Met name Business As Usual heeft mijn hart gestolen (ook de studio versie op Dark Day In Paradise heeft mijn zegen).Na Phil Lynott nu ook Gary ons ontvallen. Hun muziek wordt steeds waardevoller en unieker.

avatar van Lamontagne
Geweldig document van deze sublieme gitarist!!

Gaat gelijk m'n top 10 in

avatar van Ronald5150
Dit is een indrukwekkend live document van een veel te vroeg gestorven fantastische zanger en gitarist. Ik zeg bewust ook zanger, want naast het feit dat Moore excelleert op de gitaar vind ik zijn stem even indrukwekkend. Vooral binnen de blues geeft dat toch net wat meer emotie aan het geheel. Deze box bevat vijf setlists gespeeld op het befaamde Montreux Festival gedurende de lange carrière van Moore. De setlists zijn gevarieerd al is er soms wat overlap van liedjes, maar daar kun je bijna niet aan ontkomen met zo’n uitgebreide boxset. De meeste van de gespeelde nummers komen uit de bluesperiode van Moore. Hij heeft nogal eens wat kritiek gekregen dat zijn blues te gelikt, te geproduceerd en te commercieel zou zijn. Nu ben ik het daar sowieso al niet mee eens, ook zijn studioalbums (met name aan het eind van zijn carrière) zijn goed, maar live blijft van die kritiek mijn inziens niet veel meer over. Alles heeft een rauw randje en het gitaargeluid van Moore is prachtig. Naast de blues is er een setlist die meer (hard)rock gedreven is. Hier toont Moore zijn diversiteit. De nummers worden heerlijk opgerekt en Moore en zijn band maken er een spannende luisterervaring van. Daarnaast is het een aangename afwisseling in het geheel. Naast zijn eigen nummers geeft Moore ook een aantal covers, voornamelijk bluesklassiekers, ten beste. Met het grootste gemak zet hij die naar zijn hand. ”The Messiah Will Come Again”, ”Need Your Love So Bad”, ”The Sky is Crying”, ”Fire”, en ”Stormy Monday” krijgen (vaak lange) gloedvolle uitvoeringen. ”Essential Montreux” is Gary Moore op zijn best: live, op het podium, hij laat zijn gitaar afwisselend janken, gieren, maar ook prachtig ingetogen zingen en neuriën. Gary is helaas niet meer, maar ”Essential Montreux” is een dierbare herinnering.

avatar van Sir Spamalot
21,99 euro was mijn prijs bij Dodax.nl en ik ben er echt blij mee. Ofschoon ik vroeger nooit een echte fan was van Gary Moore, had ik het een en het ander liggen en heb ik de laatste jaren nog meer van het een en het ander bijgekocht. Nu streef ik naar de volledigheid (behalve verzamelaars).

Omdat zijn loopbaan voor zich spreekt, onder andere bij Thin Lizzy maar vooral solo. Ook ik was eerst verwonderd toen hij zich op de Blues richtte en waarom niet, een artiest moet niets van mij, integendeel, hij mag alles van mij. Vrije keuze is heilig voor mij.

Vijf cd's zitten in deze box, telkens opgeborgen in een kartonnen hoesje, opgenomen op een plaats die ik maar al te goed ken als Helvetia ganger, de mooie stad Montreux aan het Lac Leman in Zwitserland. Natuurlijk was het Montreux Jazz Festival afgelopen toen ik passeerde met mijn trouwe vierwieler op weg naar Haute Nendaz in de Rhonevallei. Ik had dit graag eens meegemaakt.

De zestig nummers van vijf verschillende optredens ga ik niet overlopen, ik ga iets zeggen over de artiest Gary Moore. Vaak had ik kritiek (in zijn Hard Rock periode) op zijn stem, nu niet want ik vind zijn stem hierop prettig. Vaak had ik lof voor zijn gitaarspel en dit is nu niet anders. Of het nu Blues is of de sporadische Rock song, hij kon flink van jetje geven en hij had een tamelijk uniek en vooral herkenbaar geluid.

Ronduit vervelend vind ik het om over hem in de verleden tijd te spreken, want op 6 februari 2011 kwam hij te overlijden. Gary Moore is een meesterlijk gitarist want zijn werk blijft voortleven, daarvoor zorgt een uitstekende box als deze en ik dank Eagle Records voor deze heel mooie verzameling live opnames. Live at Montreux 2010 kan ik trouwens ook ten stelligste aanraden!

Sir Spamalot schreef:

Ik zit te denken om deze box ook te gaan aanschaffen. Maar volgens mij is dit de cd uitvoering van de DVD's : Gary Moore & The Midnightblues band Live at Montreux 1990. En The definitive Montreux collection met opnames van 1990, 1995, 1997, 1999 en 2001 totale tijd van 6.32 minuten. Ik kan het echter ook fout hebben misschien zijn er meerdere concerten van Gary Moore in Montreux en zijn er nog meerdere opnames gemaakt. De DVD's zijn geproduceerd in respectievelijk 2004 en 2007.