Cass McCombs - Wit's End (2011)

Label: Domino

1. County Line (5:37)
  2. The Lonely Doll (5:37)
  3. Buried Alive (5:37)
  4. Saturday Song (5:12)
  5. Memory's Stain (7:23)
  6. Hermit's Cave (4:19)
  7. Pleasant Shadow Song (4:11)
  8. A Knock Upon the Door (9:25)
avatar van OldRottenhat
Nieuwe Cass McCombs, altijd leuk om even in de gaten te houden! Met zijn vorige album 'Catacombs' wist McCombs me wel weer te verrassen, dus ik ben benieuwd!

avatar van midnight boom
Cass McCombs leerde ik twee jaar terug kennen met het mooie album Catacombs. You Saved my life was mijn favoriete McCombs nummer. Prachitg. Maar zoals dat nummer en vele andere op Catacombs klonken nummers op bijvoorbeeld het album Dropping the Writ niet, eerder alternatief en punk met een mooie stem. Op zijn vijfde album kiest de 34-jarige McCombs voor een ontzettend ingetogen pop/folk album.

Met opener County Line wordt de toon meteen goed gezet. Het liedje laat helaas ook meteen het beste horen wat Wit's End te bieden heeft. Het prachtige nummer is heel gevoelig en ademt een ontspannen sfeer, a la the Beach Boys, Neil Young en Fleet Foxes. Het mooie nummer luisterd goed weg en neemt je mee naar het tweede nummer Lonely Doll, dat dan meteen al van een minder hoog niveau is.

De Spaarzame begeleiding van McCombs breekbare stem niet altijd even goed uit verf. Zo horen we drum in Hermits Cave waaraan te betwijfelen valt of er op een drumkit wordt geslagen of op een leeg blikje bonen. En bijvoorbeeld de strijkers in het nummer Memory Stain die 2 minuten te lang door gaan, zijn ook geen aanwinst.

Het probleem van Wit's End is dat de nummers altijd ongeveer een minuut te lang door gaan. Alle nummers klokken net te lang en sommige zelfs veel te lang (Knock, Memory Stain). Deze nummers weten niet tot het einde te boeien en dat is jammer, want dan als een nummer te lang door gaat gouw saai. En niet een beetje saai, maar heel saai.

Op Wit's End zijn Mooiheid en Saaiheid altijd met elkaar in gevecht. Steeds als de ene 'aan kop' licht, licht de ander op de loer en wisselen ze elkaar snel weer af. Dit is jammer want in Wit's End had meer kunnen zitten. Volgende keer weer een album van het niveau van Catacombs Cass?

van: http://daanmuziek.blogspot....

avatar van Chronos85
midnight boom schreef:

van: http://daanmuziek.blogspot....

Dank voor je recensie Daan. Ik heb het album nog niet beluisterd maar ook met aardige verwachtingen na Catacombs ga ik de eerste luisterbeurt in.

Overigens, een beetje muggeziften maar licht=ligt. Zeker voor iemand die zijn eigen muziekblog heeft lijkt me dat geen overbodige correctie. Verder wel een goed verhaal, dat wel!

BobbieMarley
Chronos85 schreef:

Muggeziften=muggenziften

avatar van lost in music
Na vele draaibeurten verhoogd naar 4,5 ster. Deze cd heeft veel te bieden. De teksten zijn echt de moeite waard en de nummers zitten muzikaal erg goed in elkaar.
Het is niet de vrolijkste cd en het tempo is niet altijd even hoog maar de muziek zit wel erg goed in elkaar. Er wordt gebruik gemaakt van veel verschillende instrumenten en de sfeer van de cd trekt mij wel. Ideaal voor een regenachtige, winderige avond met een goed boek.

Dit is een cd om de tijd voor te nemen. In deze jachtige tijden niet altijd even makkelijk om te doen en het zou jammer zijn om na 1 luisterbeurt deze cd af te danken. Daarvoor is die echt te goed.
Denk dat deze cd op dit moment zeker in mijn top 5 cd's van 2011 behoort. En het prachtige klassieke nummer county line is mijn meest gedraaide nummer van het jaar. Kan daar al maanden geen genoeg van krijgen!

En dan te bedenken dat er binnenkort alweer een nieuwe cd van Cass aankomt. 2e van het jaar!

avatar van Kaaasgaaf
In mijn wekelijkse radio-rubriek 'De Keuze van Kas' op AmsterdamFM heb ik deze week zowel Wit's End als Humor Risk besproken, beluister het hier.

avatar van philtuper
lost in music schreef:

Kijk! 4 jaar later heb ik precies hetzelfde met dit nummer. Was nog eens door McComb's discography aan 't scrollen en kwam bij County Line uit. Krijg 'm maar niet van mijn repeat af zo mooi!