RB Djan - De Onderbaas (2011)

Iran
Label: Top Notch

1. Hier Ben Ik Dan (4:15)

met Mr. Probz

2. Dan Weet Je het Nu (2:40)
  3. Loop de Loop (3:33)
  4. Rip (4:22)

met Hittespitter Flex

5. Slaap Kindje Slaap (4:03)
  6. Eenmans (3:28)
  7. Hou van Amsterdam (3:06)

met Lange Frans en Mick Harren

8. Overal Om Me Heen (4:59)

met Gers Pardoel en Kempi

9. Zonder Jou (4:29)

met Aisha en Jayh

10. Gevoel en Verstand (3:52)
  11. De Troon (2:44)

met Rocks

12. Zij Wil (3:42)

met Jayh

13. Het Laatste Woord (3:11)
  14. Ik Word Zo Gek * (3:58)
  15. Schizo * (1:41)
  16. Goed Zo * (3:46)
avatar van Delars
Eerste verse klinkt inderdaad een beetje geforceerd.

avatar van kobe bryant fan
Hier Ben Ik Dan is het slechtste nummer dat ik in 2011 al heb gehoord!De clip is echt slecht ook RB ken ik niet echt goed maar met die clip geeft hij me niet bepaald intresse ook.

avatar van Delars
Toch is het wel een aanrader Kobe !

avatar van Rhythm & Poetry
kobe bryant fan schreef:

Meen je dat nu? Ik vind de clip prima geschoten door Daniel - die vrijwel altijd mooie clips schiet. Erg sterk camerawerk voornamelijk.

avatar van kobe bryant fan
Ja mooi gefilmd wel,maar voor de rest kan de clip me niet zo boeien en dat is mede door de song van RB.

avatar van Stapler
schaap schreef:
tsja, straatrap en gangsterpraat het blijft altijd een beetje discutabel en vooral in Nederland. Betekent echter niet dat de man niet kan rappen en ook de beats zijn van een hoog niveau. Ik vind vooral de opener met Probz en de afsluiter toch wel heel dik.

Ik weet niet of het ook voor jou geld maar goed. Ik snap niet dat mensen zo naïef kunnen zijn om te denken dat er amper criminaliteit is in Nederland. En waarom daar dan niet over gerapt zou kunnen/mogen worden.

Rene1979
Omdat "echte" criminelen die er zat zijn, niet hun vuile was buiten hangen. Iedereen die dat wel doet was een kruimeldief. Die blijkbaar zo dom was om door de Politie gepakt te worden. Dus een slechte crimineel want een echt goede wordt niet gepakt. Met andere worden ze RBDjan was niet zo een goede crimineel. Net als ze maatje Kempi maar die is nog slechter want die zit om de haverklap in du Jail

avatar van Arrie
Reint schreef:
ElDonkey: Kan het trouwens kloppen dat het laatste woord en het laatste nummer van Jay-z black album zelfde sample bevatten?

Jazeker, The Animals' House of the Rising Sun.

Die wordt niet in Jay-Z - My 1st Song gesampled hoor. Daar wordt Los Angeles Negros - Tu Y Tu Mirar, Yo Y Mi Cancion gesampled.

avatar van Stapler
Rene1979 schreef:

Maar natuurlijk.. Een goede dokter komt zeker ook nooit in het ziekenhuis?
Begrijp mij niet verkeerd ik snap je punt.. Maar een crimineel kan best zijn vuile was buiten hangen. Een echte gangster idd niet omdat die een hele zaak/familia in de onderwereld runt. Maar iemand als RB Djan deed criminele dingen voor eten en kleding en dergelijken. Dan kan je zeggen dat ie moet gaan werken (eens) maar hij koos voor het andere paadje.

Laten we het aan RB zelf eens vragen:
YouTube - RBDJAN: van dakloze crimineel tot 'legale dealer'

Vet interview

MAS
Leuk interview inderdaad. De clip van Hier Ben Ik dan is ook wel mooi.

avatar van Reint
1,5
Stapler schreef:

Maar natuurlijk.. Een goede dokter komt zeker ook nooit in het ziekenhuis?

Over kromme vergelijkingen trekken gesproken. Je stelling zou dan 'Een kerngezond persoon komt nooit in het ziekenhuis.' moeten zijn.

Haha

MAS
Had hier toch meer van verwacht. Het duurde ook even voordat ik dit voelde dus misschien ga ik dit toch nog verhogen. Op dit moment vind ik het niet meer dan een aardig album. Ook jammer dat die kwal Jayh 2 keer op dit album staat.

Rene1979
Geloof me nou maar ook kruimeldieven hangen hun vuile was niet buiten. Ik ken dit soort rappers, ze lopen ook in andere wijken. En dat zijn vaak jongens die alleen een cel van binnen hebben gezien bij een open dag of toen ze een snoepje bij de Jamin pikte.

Maar het kan zo zijn dat RB uit het wereldje is en nu zijn leven een andere richting geven.

MAS
Ik zie nu pas de bonustracks. Dat zijn de nummers waardoor ik meer ging uitkijken naar dit album. Jammer dat er niet meer van zulke nummers op staan.

avatar van jordkaka
kobe bryant fan schreef:

Vind het zeker wel een mooie clip hoor, en het nummer is wel aardig, de verses zijn alleen te geforceerd gerijmd(vind ik op het hele album).

avatar van kobe bryant fan
Dat is juist waar ik me zo aan erger alles wat hii zegt komt geforceerd,rap moet voor mij vloeien met de beats,en het moet je inspireren raken,of over iets doen nadenken.Dus ik zeg nee tegen dit album.

avatar van Delars
Ik laat hem toch een half punt zakken, na een tijdje begon ik me toch een beetje te ergeren aan het geforceerd rappen, jammer..

1,5
Een combinatie van lelijke flows, matige beatkeuze en slechte featurings. RB Djan overtuigt nergens, een 1.5.

avatar van Shelter
Deze kerel heeft teveel fantasie met zijn gansta imago.
Hij had beter de titel "Het Onderdeurtje" kunnen kiezen wat een fantast.
Ik heb echt een groot probleem met deze wannabe gangsta's uit Nederland, die teksten zijn gewoon triest. Kempi, THC, Kimo ik kan er echt geen voldoendes voor geven...jochies die nog niet volwassen zijn geworden.

P-DawG
Wel grappig dat RB 50's flow leent van High all the Time op Gevoel en Verstand. Maar goed, beter goed gejat dan slecht verzonnen zullen we maar zeggen want het is wel een erg vet nummer geworden.

Dope album ook. Het is misschien niet de meest tekstueel indrukwekkende rapper maar z'n flow/delivery en vooral stem maken veel goed en zo ook hier. Dit, in combinatie met de goede, bij vlagen knallende, producties, maken dit gewoon tot een erg vermakelijk album. Rip, Hou van Amsterdam, Dan Weet je Het Nu en het eerder genoemde Gevoel en Verstand zijn wat mij betreft de uitschieters. Wel jammer van sommige gastartiesten die soms weinig toevoegen, maar al met al is dit een erg lekkere plaat van de beste emcee van THC. Gooi 'm op 3,5*

avatar van steven
ik heb in heel mn leven nog nooit zo iets verschrikkelijks gehoord als "Hou van Amsterdam" ik stem hier niet op , misschien is de rest beter , maar man wat een bagger.

moest ik ff kwijt

Ik snap helemaal niet dat er zoveel mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat in nl geen ''echte'' criminelen te vinden zijn. Een gangster zou dit leven verheerlijken en dat doet RB totaal niet gewoon. Ik vind het een klassieker met elk nummer, maar dan ook werkelijk elk nummer heel heel tof zonder dat het na 10 keer luisteren kut wordt. Met het laatste nummer bewijst die echt een van de hardste rappers in nl te zijn kwa flow. Die beats vind ik juist allemaal heel mooi geproduceerd. Trouwens 1 minpuntje is de openingstrack, door het lage tempo is die niet zo indrukwekkend, dus ik neem een klein deel van mn woorden terug. maar ik heb 4,5 ster gegeven en iedereen die denkt je hebt niet goed geluisterd of wat dan ook. Geloof me. Ik heb goed geluisterd en vind het zonder twijfel 1 van de 10 beste nlhiphop albums ooit. zonder twijfel.

GCITY050
Ik had hier echt weinig tot niets van verwacht, maar het tegendeel wordt hier keihard bewezen.
Nu snap ik dat Top-Notch deze plaat heeft uitgebracht.
De beats zijn echt wreed, keihard.
Vocaal is RB vaak ook hard, soms valt het wat tegen, maar de producties van Soulsearchin maken dat ruimschoots goed!

avatar van Manchild
Had hier veel van verwacht. Is een matig album geworden. Concept ook niet goed uitgewerkt.
Hij rapt goed en strak, maar het klinkt alsof het niet helemaal af is. Beats van SoulSearching vond ik ook niet echt top, op een paar tracks na. Beats van Zij wil en de troon zijn wel heerlijk

Rene1979 schreef:

Nee, ik geloof je niet

avatar van Deranged
Ik vind dat Holleeder dingetje erg komisch.

avatar van Deranged
Ruud van Eijk Design - Artwork - RB Djan - ruudvaneijk.com

Ik moest lachen.

Erg goed verzonnen. Ik mag deze artiest wel.