Boris with Merzbow - Klatter (2011)

Japan
Avant-Garde
Label: Daymare

1. Introduction
  2. Akuma No Uta
  3. Jane
  4. Klatter 1
  5. Naki Kyoku
Boris + Merzbow = aardverschuiving? Ja toch? Zou moeten, denk ik.

Ze denken er zelf anders over. Nummer 2 en 5 zijn bewerkingen van nummers op Akuma No Uta, blijven 3 nieuwe nummers over.
Boris doet niet veel verkeerd, maar doet het vaak een stukje rustiger aan en dat is best gek. Dan denk je och, Merzbow smijt wel een muur over die psychedelische deuntjes, in plaats daarvan strooit ie met veel minimale effecten die de muziek aanvullen.

Naja aanvullen, vaak vind ik het in de weg zitten. Standaardpatroon: Merzbow word op het eind van de nummers wakker en gooit er dan wel een muur tegenaan. Te laat. Zoiets kun je opbouw noemen, maar aangezien zijn rustige gerommel voor mij weinig toevoegt, zie ik hem liever gelijk wat scherper uit de hoek komen.

Neem dan Klatter 1, voor mij zowat het enige echt bijzondere nummer van de plaat. Daar werkt de samenwerking ook echt. Merz doet zn noise ding, Boris zn rock ding, prima track. Was de verhouding de hele plaat zo geweest, had ik niets te klagen gehad.

Nu weet ik het nog niet zo. De muziek is niet slecht, maar dat komt door Boris en door de mooie lo-fi opnames (waarschijnlijk live, in 1 take?). Merzbow voegt zelden wat toe en doet soms zelfs afbreuk. Jammer.

avatar van The Scientist
Oh, vind ik niet, hoewel deze plaat het voor mij niet haalt bij Rock Dream kan hij me zeker vermaken

avatar van platedraaier
Ik vind het juist lekker hoe Merzbow meegaat met de muziek van Boris. Subtiel en toch duidelijk aanwezig. Naki kyoku is de favoriet voor mij. Jane bevalt ook prima.
Maar een slecht nummer staat er niet op. Fijne plaat, nu is het wachten op het echte nieuwe werk over een week of 2.

tuktak
momenteel van 79.99 voor maar 69,99 bij bol.com!