RPWL - World Through My Eyes (2005)

Duitsland
Label: Inside Out

1. Sleep (7:10)
  2. Start the Fire (5:06)
  3. Everything Was Not Enough (8:42)
  4. Roses (5:39)

met Ray Wilson

5. 3 Lights (7:30)
  6. Sea-Nature (8:10)
  7. Day on My Pillow (4:22)
  8. World Through My Eyes (10:04)
  9. Wasted Land (4:52)
  10. Bound to Reach the End (6:39)
  11. New Stars Are Born * (7:00)
totale tijdsduur: 1:08:14 (1:15:14)
avatar van ChrisX
Ik merk bij mezelf dat het jaar 2005 een jaar van erg goede melodieuze symfo aan het worden is. Dit album doet hard mee om ergens hoog in mijn jaarlijstje te eindigen.

Zwaar door Pink Floyd beinvloed zonder dat het gejat is overigens want zo langzamerhand heeft de band toch wel een eigen geluid weten te ontwikkelen. Erg sfeervol allemaal en ook nog eens een band die tenminste weet hoe een goede melodie te schrijven.

Als hier een wat grotere platenmaatschappij achter had gezeten dan had Roses (met op zang Ray Wilson, ex-Stiltskin, ex-Genesis en tegenwoordig soms te horen bij Armin van Buuren) de zomerhit van 2005 kunnen worden.

ChrisX schreef:
Zwaar door Pink Floyd beinvloed

Ook niet zo gek als je bedenkt dat ze ooit zijn begonnen als PF tribute band.

Geweldige plaat trouwens

avatar van Fingertippie
Dit album al enige tijd in huis en ondertussen vele malen beluisterd. Prachtige melodieen en met goede zang, waarbij het lichte Duitse accent in het Engels niet storend is. Een heel goede gast zanger op het nummer Roses, Ray Wilson.
Dit album zal zeker hoog bij mijn favorieten van 2005 komen te staan.

Zeker mee eens Ft, hoewel ik hem ondertussen niet vaak meer draai, blijft dit een heel leuk plaatje. Vooral de elektronica (of wat is het, iig die rare effecten) in het tien-minuten-durende titelnummer vind ik erg mooi

avatar van bonothecat
Mijn tweede poging met RPWL. En ik kom weer tot de conclusie dat dit niet mijn band is. De zang is vrij saai en emotieloos....de muziek is niet al te inspirerend voor symho begrippen. Ik realiseer me dat ik vooral obsessed vreselijk zal teleurstellen met dit bericht.... maar ik zal de consequenties als een man dragen 2,5*

Valt mee hoor.. ik was al eerder tot de conclusie gekomen dat jouw muzieksmaak niet perfect is

avatar van bonothecat
obsessed schreef:

bonothecat schreef:

nee, dan Riverside ...

afijn, ik heb hem net onlangs weer gehoord en verhoog naar 4*

nijme255@adsl
Prachtplaat om de zomer mee door te komen!

Zeker weten! Word trouwens wel weer tijd voor een nieuwe, wat mij betreft.

Casartelli schreef:
afijn, ik heb hem net onlangs weer gehoord en verhoog naar 4*

Negen maanden later, ik had hem al verlaagd naar 3½* en er moet helaas nog maar een halfje af. Na een paar luisterbeurten is de groei eruit, de plaat kent me net wat te weinig dynamiek overigens.

De primi inter pares zijn de ballade Roses met Ray Wilson en die paar iets meer uptempo nummers die erop staan. Nou kan ik wel zeggen dat Sea-nature een verdienstelijke cover is, maar aangezien ik het origineel niet ken, moest ik dat misschien maar achterwege laten.

avatar van UmmaGumma 44
Een leuk album, alleen soms iets teveel PF-jatwerk.
Bij Start the Fire lijkt het wel alsof ze de opname met Echoes op de achtergrond hebben gedaan...

Toch een ruime voldoende voor dit album wat regelmatig door mijn speakers van de auto brult...

*4,0

Kingsnake
Alsof ik naar een Eloy-plaat luister maar dan met iets meer Neo-prog invloeden.

Maar verder: de opbouw, zang, gitaarsolotjes, het lijkt allemaal wat op Eloy.

Alleen Eloy kan toch meer sfeer neerzetten.

avatar van Rogyros
obsessed schreef:

Geweldige plaat trouwens

Wat ik niet begrijp is dat je dan maar 2,5 ster geeft. Geweldig staat m.i. aan 4 sterren of hoger.

avatar van ChrisX
Kingsnake schreef:
Alsof ik naar een Eloy-plaat luister maar dan met iets meer Neo-prog invloeden.

Maar verder: de opbouw, zang, gitaarsolotjes, het lijkt allemaal wat op Eloy.

Alleen Eloy kan toch meer sfeer neerzetten.

Moet zeggen dat ik me in die vergelijking met Eloy eigenlijk ontzettend goed vinden ... had ik zelf ook nog niet zo gauw aan gedacht maar het is zeker passend.

Rogyros schreef:

Net als bij mij is bij obsessed het enthousiasme kennelijk wat gedaald in de loop der tijd. Lager dan 3 zal hij bij mij evenwel niet snel komen, met dank aan Wasted Land.

Ozric Spacefolk
Tussen al het progmetal geweld waar ik me de laatste tijd in heb gestort, is dit zeer aangename muziek.
Veel gevoel voor dynamiek en sfeer.
Een beetje Eloy hier, beetje IQ daar, wat Pink Floyd zus en wat Pendragon zo. Neo-prog meets jaren zeventig symfonische rock.

Mooie toetsenpartijen, aangename zangstem, rustig gitaargepingel (welkom slide-gitaar in het eerste nummer) en groovy drums.
Een lieflijke hoes en wat oosterse invloeden middels sitar en tablas en verrek de band nog eens een gooi richting psych/space rock ook...

Ozric Spacefolk
Bij het luisteren naar 3 Lights valt me nog iets op. De (moog?) toetsensolo, herken ik een stukje Manfred Mann.
Deze band weet echt het beste van de jaren 70 in de mix te gooien.
Niets dan hulde!

Ozric Spacefolk
Titelnummer is ook een bijzonder knap gecomponeerd nummer en tevens goed uitgevoerd.

avatar van "H."
Ben deze voor mij nieuwe band cd voor cd aan het ontdekken. Ik ben door world through my eyes aangenaam verrast. Voor nu 3,5* maar ik sluit niet uit dat daar na een paar luisterbeurten nog iets bij komt. Voor nu nog geen favoriete nummers maar dat gaat zeker later gebeuren. Hou jullie op de hoogte! enne als jullie nog suggesties in deze lijn hebben dan hou ik me aanbevolen.