Klaus Schulze - Picture Music (1975)

West-Duitsland
Electronic
Label: Brain

1. Totem (23:55)
  2. Mental Door (23:02)
  3. C'est Pas La Même Chose * (33:00)
avatar van platedraaier
Het eerste nummer Totem vind ik te zenuwachtig. Het tweede nummer Mental door is erg mooi, maar naar mijn menig te repetetief.
Meer staat er niet op bij mij.

thejazzscène
Ik vind dit wel een erg knap album. Hoewel het erg minimalistisch blijft zitter er toch overtuigende climaxen in dit stuk. Ik luister graag naar dit album. Erg mooi en je kan je rustig geven op erg rustgevende synthezisermuziek.

avatar van Gerards Dream
Dit is inderdaad een heerlijk album om op te ontspannen. Het vreemde ritme op de track Totem heeft voor mij iets wat mij nieuwsgierig maakt wat Schulze daarmee bedoeld heeft. De ontspannen sfeerklanken staan hierbij in mooi contrast. Na ongeveer 12 minuten wordt het ritme wat sneller waardoor de toch al mooie sfeer nog beter wordt. Het heeft wat weg van gepiel in de ruimte maar dan zeer doordacht. Het einde van deze track is zeer fraai te noemen. Statige klanken uit een orgel vullen mijn kamer wat me tot nadenken aanzet.

Met wat geluiden uit de ruimte begint Mental Door. Hierna klinken stemmige ingetogen klanken die mij doen zweven. Na wat zoekwerk achter de toetsen gooit Schulze daar ineens een ritme tegenaan die erg goed in het gehoor ligt. Hierbij is het moeilijk om bij stil te zitten. Hier is duidelijk te horen dat Klaus Schulze met drummen zijn muziekleven is begonnen. Na dit fraaie ritmische gedeelte wordt deze track stemmingsvol beëindigt met het geluid van wijds klinkende drums die goed laten horen wat stereo is.

thejazzscène
En waarom dan een 3? Welke minpunten zitten er in het album?

avatar van Gerards Dream
Waarom een 3? Dat is een goede vraag. Laat ik voorop stellen dat de muziek een ruime voldoende verdient, maar met zo veel zaken in het leven moet ik er wel voor in de stemming zijn. Het zou nu best zo kunnen zijn dat het nu een hoger cijfer zou kriijgen. Daarom probeer ik bij mijn beoordeling op een eerlijk gemiddelde uit te komen.

jeko
Heb deze op plaat met overigens andere hoes, derde nummer ontbreekt .

tangmaster
Super album en nu helemaal met de bonus track. Dit is kikken.

jeko
dateert de bonustrack ook uit 1975? Of is dit een compleet nieuw nummer.

tangmaster
De bonus track dateerd uit 1975. Het is de originele complete versie van Totem.

jeko
Ok, paste destijds natuurlijk niet op elpee!

jeko schreef:
Ok, paste destijds natuurlijk niet op elpee!

Juist. Maar het is gaaf om de complete track te horen.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
jeko schreef:
Heb deze op plaat met overigens andere hoes, derde nummer ontbreekt .

Op de albumhoes van mijn versie prijkt een schilderij wat met de punt van de lijst naar beneden in een omgeploegde akker gestoken is. Overigens kent Picture Music vrij veel verschillende albumhoezen:

Over naar de muziek: Picture Music is een bijzonder en vooruitstrevend synth-album uit de invloedrijke jaren '70. Zeker als je nagaat dat dit album al opgenomen was in 1973, maar vanwege problemen met de rechten, pas uitgebracht kon worden in 1975.
De plaat kent een minimalistisch karakter, maar met de middelen die Klaus ter beschikking had in die tijd, is dat niet eens zo vreemd. Sterker nog, ik heb zelfs het idee, dat hij het maximale eruit haalt. Opvallend is ook, hoe sterk dit album verschilt van de broeierige voorgangers Irrlicht en Cyborg.

De plaat begint met het sterk door het ritme bepalende, energieke, maar tegelijkertijd ook best sfeervolle "Totem". Klaus creëert een geweldige sfeer, wat bijzonder overtuigend gebracht wordt met zijn beperkte apparatuur die hij toen voorhanden had. Mooie klanktapijten liggen als een deken over het accent-bepalende ritme, en krijgt een versnelling in de 12de minuut. Het ritme explodeert als het ware ergens in de 18de minuut, totdat Klaus alles heerlijk tot rust laat komen tijdens de laatste minuten.
"Mental Door" kent een ander karakter. Dit keer laat Klaus de boel rustig opkomen en laat een warme synth-deken horen, waaroverheen dwalende lead-lijnen in combinatie met allerlei subtiele geluids-effecten gelegd worden. In de 8ste minuut lijkt er een basis gelegd te worden voor een sequence-achtig stuk, wat vrij snel later wordt opgevangen door het drumspel. Het is vooral de sequence die me echter na een tijdje een beetje op m'n nagels doet bijten, aangezien ik er een beetje nerveus van lijk te worden. E.e.a. wordt wel gaaf opgevangen door het originele drumspel en de vele coole geluids-effecten die als geheel sowiezo een onaards gevoel bij me oproept. Uiteindelijk verdwijnt de sequence, maar het bijzondere drumspel blijft. Gecombineert met de mooie sfeer-versterkende synth-deken biedt het laatste stuk een bijzonder contrast.

Picture Music een typisch voorbeeld van een overgangs-album. Qua electronica klinkt het al mijlenver verwijderd van de eerste twee albums, maar t.o.v. een Timewind nog nét even wat kaler en primitiever. Een Blackdance klinkt daarentegen weer wat avontuurlijker en lijkt weer verder af te dwalen van de weg die Klaus opging. Die weg is op Picture Music als het ware wel weer beter te horen. Het is een bijzonder album, die weliswaar zeker niet zo groots staat aangeschreven als een Timewind of een Moondawn. Echter is duidelijk de opmaat naar deze meesterwerken te horen.

yorgos.dalman
Mijn vierde Schulze-album en de eerste track 'Totem' kan van mij met gemak tussen de klassiekers 'Timewind' en 'Moondawn' staan.

Klasse muziek, uitgebeend en 'kaler' dan we misschien van hem gewend zijn, maar de term 'less is more' is hier zeker op van toepassing. Hypnotiserend....

rico24
Totem is wel heel erg mooi. Draai vanaf vinyl. muziek zoals muziek hoort te klinken stereo en verder geen poeha/

avatar van spoiler
Deze plaat van de heer Schulze ontbrak nog in mijn 70's serie van hem. De beste periode.
Ontzettend mooie plaat.
Vooral Totem is erg mooi.

Wel een andere hoes bij mijn plaat.
De hoes van mijn exemplaar lijkt op die van Moondawn, maar dan in het blauw.

avatar van B.Robertson
Hier ook een blauwe LP-hoes à la Moondawn en een CD zonder bonustracks; die hoes is identiek aan wat er staat. Kan wel zonder dat bonusspul, zover hoeft mijn fan-zijn niet te vorderen. Totem moest bij mij rijpen, Mental Door is vanouds de klapper.

avatar van jorro
Hier helemaal geen hoes, maar een playlist op Spotify. Op Spotify is derde track ook niet af te spelen.
Ik vind beide nummers OK, met een lichte voorkeur voor Totem. Er zit meer structuur in.
Het album staat in de jaarlijst 1975 van Oor op 52 en was voor mij een herontdekking van Klaus Schulze waarvan ik vroeger al een album in huis had. Ik weet alleen niet meer welk album dat was
Ik vind Tangerine Dream o.h.a. beter, maar desondanks een krappe voldoende. 3*

avatar van spoiler
Halfje erbij. Mooiste plaat van Klaus Schulze.