Flying Lotus - Cosmogramma Alt Takes (2011)

Electronic
Label: Warp

1. Clock Catcher (Harp Arrangement) (1:12)
  2. Catacombs [Extended Version] (2:26)
  3. Pickled [Stripped Version] (0:52)

met MatthewDavid

4. Drips Mix3 (1:16)
  5. Melting3 (3:28)
  6. Galaxy in Janaki [2008 Version] (2:16)
  7. Galaxy in Janaki (String Solo) (2:25)
  8. Computer Face (2:48)

met Miguel Atwood-Ferguson

9. Archway [Teebs Remix] (3:13)

met Teebs

avatar van Nakur
Volgens de website van FlyLo is deze EP gratis te downloaden, maar je moest er wel iets vreemds voor doen met de webcam of zo. Dus dat heb ik maar even zo gelaten. Maar de reden waarom ik toch nieuwsgierig ben naar de alt takes, is het volgende: meneer FlyLo vindt Cosmograamme zelf zijn jazz-album, en het is begrijpelijk waarom. Deze EP schijnt een veel jazziere versie te zijn van de orginele nummers, veelal gespeeld door de bekendste jazzinstrumenten. En dat klinkt toch veelbelovend!

P-DawG
Je moet je originele versie van de CD/LP van Cosmogramma voor de camera houden en dan wordt gecontroleerd of deze ook echt origineel is, als dat zo is zie je automatisch een download starten. Ik heb dat trouwens gedaan maar de laatste twee nummers die hier staan heb ik toen niet gekregen. Nu heb ik ze overigens wel.

avatar van Nakur
Ik heb geen webcam...

Faya.

avatar van Rhythm & Poetry
Een erg fijne toevoeging aan het reguliere album van Flying Lotus, sterker nog dit is zo'n 20 minuten lang hemelse muziek. Wat kan ik nog meer zeggen? Bijvoorbeeld dat Teebs nogmaals laat horen een geweldig talent te zijn, die kan zeker zo groot worden als Flying Lotus.

Ik vind deze plaat trouwens niet zozeer nog meer naar de jazz neigen dan het origineel - de LP bevat voor mij al een zelfde improvisatie als die we kennen van enkele jazz-grootmeesters uit de voorgaande eeuw -, het is wel een stuk toegankelijker geworden op de Alt Takes.

P-DawG
Aan de ene kant is het jammer dat het over het algemeen geen nieuwe nummers zijn (of nummers die het album niet gehaald hebben), maar je krijgt op deze manier wel meer kijk op de totstandkoming van een aantal nummers en dat vind ik wel vet. De eerste zeven nummers kende ik dus al een tijdje, maar van de andere twee valt vooral de remix van Archway door Teebs in positieve zin op.