Yevgueni - Welkenraedt (2011)

Belgiƫ
Label: Petrol

1. Propere Ruiten (3:37)

met Sam Bettens

2. Was Er Maar Iemand (4:03)
  3. Welkenraedt (3:39)
  4. Sneeuwman (4:37)
  5. Elisa (3:19)
  6. Verder Zonder Haar (3:29)
  7. Veel Te Mooie Dag (3:17)
  8. Zalige Zot (4:55)

met Jan De Wilde

9. Lege Handen (4:12)
  10. Hofstraat (3:41)
  11. Robbie en de Aftocht (Slot) (4:33)
avatar van Barney Stinson
Yevgueni speelde gisteren Was er maar iemand live in De Laatste Show. Wederom een pareltje en hopelijk een indicator voor het nieuwe album.

avatar van AOVV
Leuk, een nieuwe van Yevgueni! Binnenkort maar eens kopen, Yevgueni staat namelijk altijd garant voor goeie kwaliteit.

avatar van CWTAB
Zalig Zot komt vanop Te Gek ?! 4 en is eigenlijk Eels' Beautiful Freak maar dan in het nederlands en een klein beetje andere tekst, een leuke toevoeging met een sterke Jan De Wilde

avatar van MusicAddict
Sorry gasten maar wa flauw afgekookte groep is dit toch, mat, no guts, geen hart noch gevoel geen timbre in de stem, geen nummers.....liftmuziek, misschien voor een songfestivalact éénmalig ok...als je Bedert hiernaast zet, Blöf, Meuris, De Vos....toch wel ietsje anders, niet....?

avatar van goldendream
MusicAddict schreef:

Alles is subjectief.

avatar van Weeping Willow
MusicAddict schreef:

Met permissie, maar voor mij is Bløf dan weer regelrechte behangmuziek en dit gewoon uitstekende moderne kleinkunst met diepgang. En bovendien qua lyrics stilaan een trap beklijvender dan wat de al te 'atmosferische' Meuris en kleuter De Vos het voorbije decennium uit hun pen schudden. Misschien toch eerst maar een keer goed luisteren alvorens zulke gratuite snibbigheid te spuien.

avatar van LennartDG
Inderdaad ja. Alles wat je daar opnoemt komt nog niet aan de hielen van Yevgueni, en ik ben niet eens een superfan. Meuris en De Vos zijn weners die voortteren op het succes van niet meer dan een tweetal hitjes, en Bløf niet meer dan een omhooggevallen popgroepje. Overigens zijn het allemaal heel geforceerde vergelijkingen, want naast het feit dat ze allemaal in het Nederlands zingen, hebben die acts niet zo heel veel gemeen. En inderdaad, lyrisch kunnen er niet veel mensen tippen aan Delrue.

Al moet ik wel zeggen dat ik zijn stem ondertussen zelfs al wat beu gehoord ben. Er staan wel verrassend goede nummers op deze nieuwe plaat, maar van Beautiful Freak hadden ze toch af moeten blijven, wat een misser.

avatar van AOVV
Ik heb 'm nog niet gekocht, maar inmiddels wel al een keertje beluisterd. En dat zou ertoe kunnen leiden dat ik 'm ga kopen, want dit is toch weer erg sterk. Mooie liedjes, tekstueel zitten er weer genoeg sterke stukjes in verwerkt. Van 'Beautiful Freak' hadden ze inderdaad best afgebleven, al valt dat al bij al nog mee, en is de gastbijdrage van Jan De Wilde verrassend te noemen. Een meer uitgebreide mening zal nog wel volgen, maar eerst nog meer luisteren en genieten van dit album.

avatar van AOVV
Vandaag nog eens beluisterd op de fiets, en het blijven wel mooie nummers allemaal, maar het klinkt me net wat te braaf. Op muzikaal vlak is dat dus een klein minpuntje. Tekstueel is hier echter niets op af te dingen, qua Nederlandstalige muziek staat Klaas Delrue toch vrij hoog genoteerd bij mij.

avatar van AOVV
Ik blijf bij mijn eerdere mening, namelijk dat het te braaf is op muzikaal vlak (het is af en toe wel wat "harder" dan op met name het debuut, maar het blijft altijd binnen de lijntjes kleuren), en erg goed op tekstueel vlak. De verhalen die Delrue vertelt, zijn boeiend en dat ligt voor een groot deel aan de manier waarop hij ze brengt, en met welke woorden hij dat doet. Daarin is hij ook nog geen spat veranderd, dat was al te merken op het debuut, dat deze man er wat van kan. 'Propere Ruiten' is een mooi voorbeeld van die tekstuele gelaagdheid, en tevens ook een favoriet op dit album.

'Welkenraedt' klinkt lekker onrustig, en 'Veel te Mooie Dag' is een perfecte popliedje. 'Zalige Zot', de bewerking van 'Beautiful Freak' van eels, begint me meer te bevallen, maar aan het origineel komt het niet. En aan de Robbie-saga komt met het laatste nummer waarschijnlijk ook wel een eind. Maar het beste nummer op de plaat vind ik toch 'Sneeuwman'. Prachtige, beklijvende muziek en een erg fraaie tekst.

Leuk plaatje, maar niets bijzonders, en dat is wel jammer; ik had wel wat meer verwacht van Yevgueni.

3,5 sterren

avatar van Mat_
'Veel te mooie dag" is een enorm mooi nummer. Op het eerste zicht gewoon een mooi zomers popdeuntje, maar wat een mooie tekst. Ongetwijfeld één van de mooiste Nederlandstalige nummers van de laatste jaren.

avatar van Lennonlover
Hofstraaaaaaat! héérlijk nummer, deze plaat ga ik eens kopen!