Primus - Brown Album (1997)

Label: Interscope

1. The Return of Sathington Willoughby (5:04)
  2. Fisticuffs (4:24)
  3. Golden Boy (3:05)
  4. Over the Falls (2:41)
  5. Shake Hands with Beef (4:02)
  6. Camelback Cinema (3:59)
  7. Hats Off (1:57)
  8. Puddin' Taine (3:37)
  9. Bob's Party Time Lounge (4:43)
  10. Duchess and the Proverbial Mind Spread (3:29)
  11. Restin' Bones (4:29)
  12. Coddingtown (2:52)
  13. Kalamazoo (3:30)
  14. The Chastising of Renegade (5:02)
  15. Arnie (3:54)
Pow
apart distorted lo-fi opgenomen album. sterk samenspel tussen Les Claypool en (toen nieuwe) drummer Brain. in het begin sterke songs, zakt in het midden naar mijn mening een klein beetje in. maar het laatste nummer 'Arnie' is een goeie afsluiter.
Een 4!

Meneer Bungel
Heerlijk, die opgevoerde oefenruimte-sound! Primus vond zichzelf opnieuw uit op 'The brown album', wat op zich al een hele kunst is. Ik vind alle tracks even sterk en dat had ik sinds hun eerste('Frizzle fry') niet meer gehoord. Brain steekt hier Tim 'Herb'Alexander naar de kroon en ik kan niet zeggen of ie een betere drummer is(zal wel niet), maar energiek en inventief is het wel. Hats off!

Meneer Bungel
Ik moet toch nog even toevoegen dat 'Sailing...', 'Pork Soda' en in mindere mate 'Tales...' toch ook hele sterke albums zijn, mocht dat niet goed overgekomen zijn!

avatar van vin13
Oke, net iets te veel opvullers. Nieuwe drummer doet zijn werk inventief en samenspel klinkt fris. 3,5.

vin13 schreef:

Ben benieuwd welke nummers vin13 als vullers afdoet...?

avatar van vin13
Golden boy lijkt teveel op eerdere Primusnummers en voegt minder toe op deze plaat. Mijn mening is dat een plaat van 45 min. beter is om achter elkaar te luisteren voor je aandachtsspanne.
Nummer 14 The Chastising of renegade haalt de vaart eruit en vind ik niet zo bijzonder.
3,5 is toch bovengemiddeld en zeker niet slecht.
Sailing the seas of cheese en vooral Anti-pop zijn mijn favorieten.

Meneer Bungel
Ok, smaken kunnen verschillen, ik vind beide nummers sterk genoeg en een krap uur nog te weinig.
'Antipop' vind ik eigenlijk iets te standaard funkmetal voor Primus, maar ik heb er onlangs wel leuke stukjes van gehoord en 'Lacquerhead' is zeker een goed nummer, net als 'Final voyage...'.

avatar van sander.h
Hier is Shake Hands With Beef favoriet, lekkere stamper.
Moest wel wennen aan de maffe productie. Waar ik bij de eerste twee platen van Primus altijd heb gedacht dat er wel wat meer laag in had gemogen, wordt het hier gelijk weer iets overdreven. Op zich stoort het nergens, behalve bij afsluiter Arnie dat zo overstuurd klinkt dat ik er in elk geval niet doorheen kan (of wil?) luisteren.
Neemt niet weg dat dit een leuk plaatje is, dat zich net niet helemaal kan meten met de eerste twee albums.

avatar van kaztor
Heerlijk plaatje, alsof het in een garage is opgenomen.

Moet het nog wat tot me nemen voor een definietf oordeel, maar die 4 staat.

Meneer Bungel
Toch een halfje er af; het kan niet tippen aan een aantal voorgaande meesterwerken. Vooral gewoon érg lekker allemaal.

sugartummy
wat een matig geluid! ik zag ze net na het uitkomen van the brown album in nijmegen met brain op drums. klonk wel super vet! helaas stoot het "garage geluid" me af. het minste primusalbum

avatar van spinout
Het geluid is apart, om het zo te definiëren. Als geheel een vrij sterk album. Toch is geen nummer op deze plaat een favoriete Primus song van mij.