Ruth Jacott - Tastbaar (2002)

Suriname
Label: Dino

1. Neem Me Mee (4:27)
  2. Tastbaar (3:25)
  3. Onderhuids (3:47)
  4. Langzaam, Stil en Onverwacht (4:16)
  5. Mijn Hart Geraakt (4:04)
  6. Hij Zit in Mijn Hart (3:37)
  7. Als Ik Zing (3:14)
  8. Je Ogen, Lippen, Neus en Je Mond (4:35)
  9. De Snaren van M'n Hart (4:45)
  10. Sterker (4:27)
  11. Zielsverwant (3:57)
  12. Jij Doet Iets met Mij (2:47)
  13. Tastbaar (5:55)
avatar van StefanK
De platen van Neerlands grootste diva staan altijd garant voor topkwaliteit. Toen Ruth destijds hoge ogen gooide met "Vrede" op het Eurovisie Songfestival (1993) was dat het begin van een intense samenwerking tussen de zangeres en producers Jochem Fluitsma en Eric van Tijn. Uiteraard werd er ook wel eens een uitstapje gemaakt naar nieuwe songwriters, maar de basis voor het maken van de sound waar Ruth zo geliefd om is, ligt nog altijd bij die 2 mannen die haar voorzien hebben van talloze successen. Ook voor "Tastbaar" werd het duo van stal gehaald net als producer/songwriter Humphrey Campbell. Samen creëerden ze een album dat van begin tot eind duidelijk met liefde en aandacht in elkaar gestoken is. Muzikaal gezien klinkt de plaat persoonlijker dan z'n voorgangers, iets wat 'echter' en minder gladjes dan bijvoorbeeld een ballad als "Ik Kan Echt Zonder Jou" uit 1994.

Tekstueel gezien verschillen liedjes als "Neem Me Me", "Onderhuids", "Hij Zit In M'n Hart" en "Sterker" weinig van Ruth's eerdere werk, maar de zangeres lijkt het dit keer allemaal wat strijdvaardiger te beleven, tenminste, dat is de conclusie die ik trek uit de sound van haar stem op dit schijfje. Artiesten hebben in hun carrières meerdere momenten dat ze zich wagen aan het zogenaamde 'volwassen' worden. Ruth heeft ongetwijfeld ook van die periodes gekend, maar naar mijn mening levert ze met "Tastbaar" haar beste 'grown-up' plaat af. Dit is precies zoals NederPop hoort te zijn, van begin tot eind, niet meer, niet minder!