Ralph MacDonald - The Path (1978)

Wereld / Jazz
Label: Marlin

1. The Path (17:11)
  2. Smoke Rings and Wine (5:35)
  3. I Cross My Heart (4:47)
  4. It Feels So Good (4:37)
  5. If I'm Still Around Tomorrow (3:46)
avatar van niels94
Laatst was ik met mijn vader een beetje zijn elpee collectie aan het doorzoeken. Op gegeven moment liet hij mij een album zien. ''Dit is best onbekend,'' zei hij. Het desbetreffende album was The Path van Ralph Macdonald. Ik zocht het op op MusicMeter, daar stond hij niet op. Op Last.fm stond het album wel, maar dan zonder tracklist. Inderdaad, dit is een onbekend album. Wel ten onrechte, het is een machtig interessant staaltje werk dat Ralph MacDonald, percussionist en song writer, met ons deelt.

Het 17 minuten durende titelnummer vertelt ons het verhaal van de zwarte muziek. We beginnen in Afrika, bij een primitieve stam. Afrikaanse drumritmes en zang zijn te horen. Vervolgens komt het Afrikaans klinkende refrein die we vaker zullen horen. Langzaam maar zeker bouwt dit nummer zich op. We worden over zee gevoerd, naar het Caribisch gebied. Hier ontwikkelt de muziek van de zwarten, inmiddels slaven geworden en levend onder verschrikkelijke omstandigheden, zich. De verschrikkingen uit die tijd komen niet aan bod: het gaat hier om de muziek en nergens anders over. Het refrein die we eerder hoorde komt weer langs, nu in een andere context, maar nog steeds heerlijk exotisch. Hierna gaan wij weer verder, we worden naar de Verenigde Staten gevoerd, waar de muziek zich weer verder ontwikkeld. Onder het juk van de blanken hoor je geweldige dingen ontstaan. De basis van de muziek die wij vandaag luisteren wordt gelegd. Blues komt in beeld, dit ontwikkeld zich door tot jazz en uiteindelijk zelfs funk. Het nummer sluit geweldig af met dat Afrikaanse refrein van eerder, om ons nog even te herinneren waar al deze prachtige muziek eigenlijk vandaan is gekomen.

Dit was pas kant één van de elpee, naast dit veel te onbekende, meesterlijke nummer bevat kant twee nog vier nummers. Ook deze nummers zijn zeer de moeite waard. Het zijn heerlijke, sfeervolle, jazzy nummers waar je lekker bij kan wegdromen. Smoke Rings and Wine bijvoorbeeld heeft een heerlijk knus sfeertje. I Cross My Heart is wat meer uptempo, maar ook een heerlijk warm nummer. Het is eigenlijk één lange, erg mooie saxofoonsolo. It Feels So Good is ook weer een lekker feelgood nummer met een wat exotischer sfeertje dan de eerdere nummers. If I'm Still Around Tomorrow is de perfecte afsluiter. Dit is het enige nummer waarin zang een prominente rol heeft. Het wordt gezongen door Gwen Guthrie, die dit lekker soulvol doet. Al deze nummers hebben echter één ding gemeen: de percussie is erg belangrijk. MacDonald, die de percussie verzorgt, varieert er enorm mee en laat er allerlei kanten van zien, gebruikmakend van een heel scala aan percussie-instrumenten.

Al met al dus een zeer knap gemaakt album met het meesterlijke titelnummer en zeer goede, originele percussie van Ralph MacDonald zelf. Ik ben blij dat ik dit dankzij mijn vader ontdekt heb en ik hoop dat meer mensen dit gaan ontdekken.

avatar van Rhythm & Poetry
Mijn voorganger, Niels, verwoordt het al mooi, daar heb ik verder weinig aan toe te voegen. De wereldse muziek in het begin vervaagt steeds verder en gaat vervolgens vlekkeloos over in zeer ritmische jazzmuziek. En hoewel de muziek zelden ingetogen is, of het moet de emotie zijn op Smoke Rings and Wine, wordt het ook steeds wat uitbundiger. Van de Afrikaanse volkstammen, naar een swingend Zuid-Amerikaans feest en dat in 35 minuten tijd, knap uitgewerkt door Ralph MacDonald, want The Path klinkt verder nergens gehaast. Het klinkt zelfs volkomen logisch dat er in korte tijd van de ene naar de andere cultuur wordt gesprongen.

avatar van Ataloona
Dit album maar eens beluisterd naar aanleiding van de opgave van Niels in het ¨Review-Album van de Week!¨-Topic en dit bevalt mij zeker, zeer aanstekelijke ritmische muziek.
Wellicht volgt er nog een bespreking volgende maand..