Heltah Skeltah - Magnum Force (1998)

Label: Priority

1. Worldwide (Rock the World) (3:59)
  2. Call of the Wild (4:27)

met Doc Holiday, Hardcore, Representativz en Starang Wondah

3. Gunz 'n Onez (Iz U Wit Me?) (4:18)

met Method Man

4. Perfect Jab (4:10)

met Supreme

5. Call Tyrone (Skit) (1:31)
  6. Chicka Woo (4:14)

met Mike Stewart

7. I Ain't Havin' That (5:05)

met Doc Holiday en Starang Wondah

8. 2 Keys (Skit) (1:03)
  9. Brownsville II Long Beach (5:32)

met Tha Dogg Pound

10. 2 Keys II (0:21)
  11. Magnum Force (5:15)

met Representativz en Ruste Juxx

12. 2 Keys III (0:49)
  13. Sean Wigginz (1:54)
  14. Forget Me Knots (4:18)
  15. Black Fonzirelliz (3:27)
  16. Do the Knowledge (0:51)
  17. MFC Lawz (4:52)

met Doc Holiday, Napolean, Storm en Young Noble

18. Hold Your Head Up (3:35)

met Anthony Hamilton

19. Gang's All Here (9:08)

met Boot Camp Clik en Magnum Force Click

Harco
Brownsville 2 Long Beach is fucking briljant.

Relax
Waarom die lage cijfers ? ik vind dit hele album briljant, de beats, de teksten, series die teksten zijn zo diep en als je ze begrijpt daaaaaaamn goed.
4.5

Relax
Was deze tekst nou van dit album?

Fuck The world, so i put my dick in the dirt

Het is wel geniaal als je het sarcastisch leest

avatar van Zjapp
Beat van I ain't havin' gejat van hot sex van ATCQ...

avatar van FunkyMonk
Een stuk drukker als zn voorganger. Bevat een handvol goede tracks: Gunz 'N Onez, Perfect jab, Brownsville II Long Beach en Hold your head up. Overige tracks vond ik niet zo boeiend. 3*

avatar van nega
MAGNUM FORCE !!!

avatar van JLjuju
Mwuah, hij valt wel mee. Ik had er meer van verwacht.
Meer Hardcore rap shit, en wat meer lyrics die niet alleen maar over hunzelf gaan. De productie is wel goed, vooral Gunz N Onez, MFC Lawz en nog 'n paar. Dat liedje met Tha Dogg Pound klinkt érg West Coast, opzich zeker niks mis mee, maar het past niet goed bij de rest van het album.
Gunz 'N Onez is 't vetste nummer erop, maar dat is ook echt een uitblinker, erg relaxed nummer. Ook Hold YOur Head Up, waar wel n echte goeie boodschap inzit, en ook een van de beste tracks hierop is.

Stem verhoogd naar 4*
Dit is echt n groei album, ik ben 'm steeds meer gaan waarderen.
Ik vind Brownsville II Long Beach echt een relaxe track, net als Worldwide, Perfect Jab, I Ain't Havin That, Sean Wigginz.
Er zitten wel veel skits in (5 stuks), maar het zijn wel vette skits.

Over de lyrics: Ruck en Rock zijn goeie Mc's, Rock heeft een helle vette flow en ik vind hem eigenlijk de betere MC hier. Ik heb bij Ruck niet echt vette stukjes of lines die ik kan herrinneren van " wow", en bij Rock wel (FUCK Batman and Robin, i'm robbin' with a bad man", en anderen) Maar dat neemt niet weg dat Ruck ook n goeie MC is.

Ik vind trouwens die Word Is Bon Jovi shit erg grappig altijd .

4* nu dus

avatar van JLjuju
Wie's btw die Doc Holiday toch? Dat is niet die ene New Skool gast en ook niet die Old Old Old Skool rocker
Weet iemand iets meer van hem? Albums of tracks ofzo?

avatar van Stapler
JLjuju schreef:
Weet iemand iets meer van hem? Albums of tracks ofzo?

Nooit Tombstone of Wyatt Earp gezien?

Rene1979
wordt ik vrolijk van !

avatar van Osiris Apis
De eerste 4 nummers vind ik sterk. De rest van het album is van minder niveau. Dat gedeelte van het album hebben niet een rauwe sound, maar klinkt commerciëler.
Het dieptepunt is Chicka Woo. En I Ain't Havin That heeft een mislukte Hot Sex sample.

avatar van P Jay
Dit is een serieuze ontgoocheling na "Nocturnal", vind ik. Een handvol leuke tracks, vooral in het begin met die ijle vioolsample'tjes, die perfect bij de rauwe stijl van de MC's passen. Daarna passeren enkele afgeliktere smooth songs de revue die toch beduidend minder passen bij hun stijl. Verder zijn er veel te veel gastartiesten, die vaak dan nog van bedroevend niveau zijn (bepaalde M.F.C.-leden, Dogg Pound, Outlawz...). De track met Method Man is hier uiteraard de grote uitschieter: erg lekker nummer en prima gastbijdrage van Meth.

Uiteraard zijn de heren van Heltah Skeltah hun scherpte nog niet verloren en komen ze erg regelmatig met raps van een erg hoog niveau alleen jammer dat de beats en gasten niet altijd meewillen om het niveau constant te houden.

Trouwens de sample van "I Ain't Havin That" (die zoals al gezegd dezelfde is als 'Hot Sex' van ATCQ) vind ik verrassend genoeg na de kritiek te hebben gelezen nog niet zo slecht gekozen. Ik vond sowieso al die beat minder passen bij de stem van Q-Tip en Phife Dawg. De beat heeft iets hard en rauw en past wel bij het verbale geweld van Ruck en Rock. Maar ik ga hier niet verkondigen dat het een wereldnummer is of zo, hoor...

Een redelijk gul uitgedeelde 3*

avatar van JLjuju
Niet 6 of 7 berichten terug zei ik dat ik dit album eigenlijk maar matig vond, ik stemde wel een 3,5*, maar dat was toen der tijd erg laag omdat ik meestal overal 4,5 a 5 voor stemde. Ik heb nu onder andere dit album helemaal grijs gedraaid. En hij is me geen moment gaan vervelen.

Het is echt een groeialbum en na een aantal keren luisteren is zelfs Chicka Woo een vette track. Tuurlijk zo gelikt als de pest, maar who gives a &*@!#!? Ruck doet zijn ding erop (mooie verhaaltjes vertellen maar onder andere de vrouwtjes de huid vol schelden) en de beat, achja, die kan er wel mee door.

De opener van dit album is net als op Nocturnal erg sterk, alhoewel ie op Nocturnal toch een paar graden heter is. De beat van Worldwide (Rock The World) kan er bij mij goed in omdat ik van vioolsamples hou. Ook flowen Rock n Ruck er als de zee op. De tweede track is weer zo'n rauw geval als Wordlwide, alleen maken we nu kennis met gastartiesten als Supreme, Hardcore, Lidu Rock (Rocks broertje), Doc Holiday, en een van mijn favo BCC rappers Starang Wondah. Supreme vind ik wel sterk komen, maar lang niet zo sterk als 2 tracks verder. Doc Holiday en Lidu Rock kunnen er wel mee door.
Dan krijgen we na een huil van Rock een lekkere beat en raps voorgeschoteld op Gunz 'N Onez. Method man komt erg goed en de raps weten me de hele track door te boeien. Lines als "Fuck Batman and Robbin, I'm Robbin' with a badman" en velen andere toveren bij mij een knikkend lachje op mn gezicht. Zo zien we dat het niveau van Ruck n Rock toch niet zo gemiddeld als de meesten is.
Perfect Jab mag dan wel een saaie en enorm eentonig en simpel gemaakte beat hebben, de raps op dit nummer vind ik toch wel zo goed flowen. Vooral de voorlaatste verse van Rock doet mijn ogen wel 3 keer vergroten. Ook Supreme komt erg sterk en zo vind ik dit kale nummer een van de sterkste op dit album.
Chicka Woo zoals ik al zei is erg gelikt, maar zelfs deze word leuk na een paar keer luisteren.
I Ain't Havin' That is de single van Magnum Force, met gastbijdrages van Starang en Doc Holiday. De beat mag dan wel simpel en gerecycled zijn, ik vind (zoals P-Jay al zei) Heltah Skeltah en de 2 gasten hier veel beter oppassen dan ATCQ (ik kan zoiezo Q-tip niet aanhoren maar dat terzijde). Ik vind deze track een van de beste op het album, mede door het grappige refrein en de leuke raps.
Brownsville II Longbeach klinkt erg vrolijk en opgewekt, maar toch vind ik dit de beste van het album. Dit is een nummer om lekker achterover bij te zakken op een zomerdag. En dan boeit je zelfs de miserable teksten van The Dogg Pound je niks meer.
De titeltrack Magnum Force vind ik een minder nummer. Mede door het irritante refrein. Alhoewel de raps van Rockness Monstah, Sean P en de gasten (Lidu Rock, Supreme en Rustee Juxx) wel goed zijn, vind ik dit een minder nummer.
Dan komen we bij Sean Wigginz, een track speciaal door Sean Price. Een geweldige beat plus teksten zorgen ervoor dat dit nummer nooit gaat vervelen.
Dan Forget Me Knots, die wel wat wegheeft (uiteraard vergezocht) van Infamous Mobb van Big Noyd. Ik krijg bij dit nummer - net zoals Infamous Mobb - een vreemd gevoel. Het is een redelijk donker nummer en de raps zijn keihard en hardcore, net als de beat zelf. Dat resulteerd in een geweldige track.
Black Fonzerelliz vind ik ook weer een geliktere en mindere track. Deze skip ik meestal omdat ik de teksten niet kan aanhoren (chicks en bitches). Dit vind ik het minste nummer van de CD.
MFC Lawz is een erg rauwe hardcore track. Gastbijdragen van The Outlawz... Tja, laten we het daar maar niet over hebben. Ruck N Rock komen wel sterk en Doc Holiday kan er ook wel weer mee door.
Hold Your Head Up is een van de betere tracks. In dit nummer vertellen Ruck N Rock over hun verleden en dat ze toch gewoon door moesten zetten. Samen met de geweldige stem van Anthony Hamilton krijg je een emotioneel geheel en vind ik dit een erg relax nummer.
Gang's All Here, de laatste track, met een heel podium vol aan gastartiesten. En 1 ding gaat dit nummer nooit: vervelen. Er zijn natuurlijk wat mindere rappers te vinden maar vooral Rock, Supreme, Starang en Ruck vind ik dope komen. Ook Buckshot levert een leuke bijdage.

Al met al is dit album van een 3,5* naar een 4* naar een 4,5* gegaan. En ik vind het niet overdreven of ontrecht. Dit album is gewoon geweldig en gaat absoluut nooit vervelen.

avatar van ThingMan
Ik vind de eerste helft van het album het best. Daar staan echt de vetste nummers op. Gunz 'n Onez, I Ain't Haven't That, Call of The Wild.

avatar van principal2000
Album dat ik zou kwalificeren als so-so. Had veel beter gekund, maar het is ook verre van belachelijk.

avatar van BZN
BZN
niemand die de titeltrack dope vind?

avatar van thomzi50
Harco schreef:
Brownsville 2 Long Beach is fucking briljant.

avatar van KILLERBEE99
BZN schreef:
niemand die de titeltrack dope vind?

Ik wel... Erg sterke track!

avatar van Nr.4
Eerste deel van de plaat doet me meer dan de tweede helft. Vind Ruck hier ook nog niet de unieke rapper die hij later is geworden, maar wel een hard underground album.

avatar van Elohim
Deze voor 5 euro binnengehaald bij een lokaal CD-winkeltje (waar ze gewoon casually CanOx en El-P op vinyl hebben, o.a.). Kan me tot nu toe goed bekoren!

Gunz 'n One

avatar van Shelter
Beats zijn echt tering hard, ik vind het wel een vet album zo nu en dan.
Niet iets wat je tig achtereen opzet. Er zitten wat leuke wordplay dingetjes tussen en als ik ervoor in de mood ben is het een head nodder. 3,5*