Beastie Boys - Check Your Head (1992)

Label: Grand Royal

1. Jimmy James (3:14)
  2. Funky Boss (1:35)
  3. Pass the Mic (4:17)
  4. Gratitude (2:45)
  5. Lighten Up (2:41)
  6. Finger Lickin' Good (3:39)
  7. So What'cha Want (3:37)
  8. The Biz Vs. the Nuge (0:33)
  9. Time for Livin' (1:48)
  10. Something's Got to Give (3:28)
  11. The Blue Nun (0:32)
  12. Stand Together (2:47)
  13. Pow (2:13)
  14. The Maestro (2:52)
  15. Groove Holmes (2:33)
  16. Live at P.J.'S (3:18)
  17. Mark on the Bus (1:05)
  18. Professor Booty (4:13)
  19. In 3's (2:23)
  20. Namasté (4:01)
  21. Dub the Mic [Instrumental] * (4:30)
  22. Pass the Mic (Pt. 2, Skills to Pay the Bills) * (4:24)
  23. Drunken Praying Mantis Style * (2:40)
  24. Netty's Girl * (3:24)
  25. The Skills to Pay the Bills [Original Version] * (3:16)
  26. So What'cha Want [Soul Assassin Remix Version] * (4:08)
  27. So What'cha Want [Butt Naked Version] * (3:29)
  28. Groove Holmes [Live Vs the Biz] * (6:13)
  29. So What'cha Want [All the Way Live Freestyle Version] * (3:39)
  30. Stand Together [Live at French's Tavern, Sydney, Aystralia] * (2:32)
  31. Finger Lickin' Good [Government Cheese Remix] * (4:15)
  32. Gratitude [Live at Budokan] * (4:28)
  33. Honky Rink * (2:13)
  34. Jimmy James [Original Original Version] * (3:44)
  35. Boomin' Granny * (2:18)
  36. Drinkin' Wine * (4:42)
avatar van Shelter
pardon...rappen doen ze niet???
Tekstueel zijn Bboys zoveel beter dan de meeste stoere rappertjes....wordplays, creativiteit en soms zelfs een "message"

avatar van Niek
Shelter schreef:
pardon...rappen doen ze niet???
Ik doel vooral op de techniek, niet op de tekst. Dat is een hoop geschreeuw ipv dat ze flowen. En in deze zin is 'geschreeuw' dus niet per se slecht .

avatar van Shelter
ok ok op dit album kan ik me daar wel wat van voorstellen...
Op ill communications tonen ze meer flow...al om al mooie plaat dit hehehe

avatar van Weirdo Wizzy
Ik wist eerder nooit echt wat ik met dit album aan moest. Ik vond het allemaal maar een beetje rommelig klinken. Maar het is eigenlijk gewoon weer een vet album van de Beastie Boys. Een avontuurlijk albumpje ook. Hiphop, rock, funk, punk...het is hier allemaal te vinden. Ook lekker is de afwisseling tussen de 'gewone' nummers en de instrumentals. Niet elk nummer is een voltreffer maar het meeste klinkt wel erg lekker. 4 ster

Mocht ik op een onbewoond eiland terecht komen met maar 1 cd, laat dat deze maar wezen dan

Afwisselende beats / drums: soms hard rockend, soms (meer) funky, soms meer relaxte muziek, soms behoorlijk hard: de Beastie Boys tappen uit een aantal vaatjes op dit Check Your Head. Maar toch weten zij er met hun eigen stijl een mooi stevig funky geheel aan te geven. Ook door vaak echte instrumenten te gebruiken.

De afwisseling in de stijl zie je ook in de kwaliteit van de songs terug. Sommige zijn erg goed, een paar zijn niemendalletjes. Overall ligt de kwaliteit behoorlijk hoog, zoals aan het begin van de plaat: de eerste drie nummers zijn klasse. Verderop staat het geweldige So What'cha Want, met daarvoor Finger Lickin' Good. Andere klasbakken zijn Something's Got To Give, the Maestro & Groove Holmes. Genoeg om van te genieten dus.

Je vergat Professor Booty, maar voor de rest grotendeels eens
Time for Livin is een gedrocht

Ik hou wel van zulke chaos!

Top album

avatar van artvark71
Volmondig: JA!

avatar van hansjepansje71
Toevallig zit ik dit vandaag weer eens te beluisteren, na een heeeel lange tijd. Mèn wat is dit goed.