Solid Space - Space Museum (1982)

Electronic / Rock
Label: In Phaze

1. Afghan Dance (1:43)
  2. Spectrum Is Green (3:13)
  3. Destination Moon (2:41)
  4. The Guests (1:57)
  5. New Statue ("Morning Song") (5:43)
  6. A Darkness in My Soul (3:47)
  7. Radio France (2:16)
  8. Tenth Planet (2:54)
  9. Earthshock (1:39)
  10. Contemplation (3:17)
  11. Please Don't Fade Away... (1:41)
avatar van ArnoldusK
Niet zo'n heel hoge stemmen hier bij dit Minimal Wave-album.
Dat in de lijst van 'Beste Minimal Wave-albums' van FactMag (toch vrij terecht) op een tweede plek staat.
Een aparte combinatie van kale elektronica tot aan ballad-achtige gitaarnummers.
Het gaat mij voornamelijk om die eerste categorie overigens. Bovengemiddeld goed wel.

Toen ik op zolder een doos met oude cassette bandjes te voorschijn haalde zat deze cassette ertussen. Een aantal jaren geleden door een label op vinyl uitgebracht. Maar ik heb intussen weer een tweedehands cassette deck van Marantz voor een habbekrats aangeschaft en ik moet zeggen , dat klinkt lang niet slecht. Deze cassette kostte in de jaren 80 11 gulden en dan zat er ook nog 1,50 gulden extra op. Geen idee meer waarom.
Solid Space is een duo : Dan Goldstein (keyboards, zang) en Matthew 'Maf' Vosburgh (gitaar, bas, keyboards, zang), opgericht in 1980. Ze kenden elkaar al van jongs af aan (toen ze 11 waren) en vanaf hun veertiende speelden ze in groepjes en gaven ook 2 ep's uit. Pas daarna begonnen ze muziek te spelen die ze wilden, met gitaar en tweedehands gekochte synth en drumcomputer. Op een slaapkamer werden een aantal nummers opgenomen die uiteindelijk door cassettelabel In Phaze werd uitgegeven onder de groepsnaam Solid Space.
Geen idee waarom ik het ooit heb gekocht. Begin jaren 80 waar ik toch wel iedere week een plaat kocht en soms ook een cassette. Het is op zich best leuke muziek. Drumcomputer, wat synths, een gitaar er doorheen en wat zang. Zeker niet verkeerd, wat minimaal (zoals het toen ook hoorde), weg van te ingewikkelde prog/sympho, gewoon spelen met de mogelijkheden die je had. En dat klinkt op zich best verfrissend. En bijzonder grappig dat dit ook te vinden is op Music Meter. Ben benieuwd of er meer uit die tijd te vinden is, wat electro, minimal wave, wat toen redelijk underground was en vaak enkel verkrijgbaar op cassette.