The Dave Brubeck Quartet - Jazz Goes to College (1954)

Jazz
Label: Columbia

1. Balcony Rock (11:55)
  2. Out of Nowhere (8:04)
  3. Le Souk (4:42)
  4. Take the "A" Train (6:17)
  5. The Song Is You (5:38)
  6. Don't Worry 'Bout Me (8:47)
  7. I Want to Be Happy (6:36)
Het Quartet bestaat op deze LP uit Brubeck op de piano, Paul Desmond, alt saxofoon en de ritmesectie Bob Bates, bas en Joe Dodge, drums.Volgens de liner notes moest Bates invallen, omdat de vaste bassist Ron Crotty een aanval van geelzucht kreeg te verwerken. Bates kweet zich naar omstandigheden goed van zijn taak. De opnames zijn van 1954, opgenomen tijdens optredens bij de universiteiten van Michigan, van Cincinnati en Oberlin College in Ohio. Twee songs werden door het duo Brubeck-Desmond gecomponeerd: Balcony Rock en Le Souk, de laatste omdat de muziek aan Marokko deed denken. De andere 5 zijn van andere componisten. Natuurlijk dikke voldoendes, maar de echte hoogtepunten kwamen voor het Quartet een paar jaar later met o.a. Take Five.