The Chequers - Check Us Out (1976)

1 stem

5. Theme One
  6. Rock on Brother
  7. Get Up Stand Up
  8. I'm Still in Love
  9. Undecided Love (Part II)
avatar van Angelo
Over soulgroep The Chequers is vrijwel geen informatie te vinden op het net, ondanks het feit dat dit een ronduit obscure groep is, werd dit album wel tweemaal uitgebracht. Zo bestaat er ook een variant van dit album die de titel Undecided love draagt, maar nagenoeg dezelfde tracklist heeft. Het repertoire van deze groep bestaat voornamelijk uit de welbekende mix van soul en funk. Alhoewel het nergens echt spannend wordt, zijn een aantal nummers meer dan aardig te noemen. Zo hebben het grotendeels instrumentale Check it out en Rock on brother een redelijk “swing”-gehalte. Het sociaal- kritische Get up, stand up is echter het absolute hoogtepunt op dit album. Mindere nummers zijn er helaas ook op te vinden zoals het zwijmelachtige en zoetsappige You bring out the best in me. Het rare aan dit album is dat sommige stukken ontzettend goed klinken, terwijl andere stukken juist weer ietwat amateuristisch zijn. Ondanks de pieken en dalen is dit een prima album, waarbij de instrumentatie de belangrijkste rol inneemt. Al met al voor zo nu en dan een genietbaar album dat, met wat meer oog voor detail, nóg beter had kunnen zijn. Het komt wat simplistisch over en dat is gewoon erg jammer!