Jan Rot - Single (1982)

Label: WEA

1. Every Tiny Step (2:56)
  2. My 2nd Home (3:20)
  3. Since Jenny (3:22)
  4. Macho Man (3:52)
  5. Bobby, Roger & Eileen (3:02)
  6. And What I Also Like (2:50)
  7. Counting Sheep (3:22)
  8. The Service (3:08)
  9. In My Hometown (2:47)
  10. Wounds of Love (3:40)
  11. Stand-By Man (3:10)
avatar van Jan Wessels
Jan Rot gebruikte op een hoes ooit de sub-titel: "50 Jan Rot fans can't be wrong" (als parodie op "50.000.000 Elvis fans can't be wrong"). In het getal 50 zat veel waarheid, de singletjes hoorde je regelmatig op de radio in die tijd maar de verkopen vielen tegen. Ik denk ook dat maar weinig mensen deze elpee in huis hebben. Kwam de elpee in '83 al tegen in de koopjesbak en nam 'm mee vanwege de twee hitsingletjes. Naast die twee nummers (5 en 7) staan er echter meer leuke tracks op en is dit eigenljk een heel aardig album. De muzikanten zijn gewoon De Toekomst (waar Neerlands Hoop mee toerde) van Jan de Hont. Die speelden ook weer mee op Origami van Fay Lovsky en de laatste toerde weer met Jan Rot waarbij de één voor de pauze zong en de ander ná de pauze. Ook weer met begeleiding van de Toekomst. Dat had ik indertijd wel willen zien.
Single en ook Origami trouwens zijn mooie exponenten van Nederlandse engelstalige muziek uit die tijd. Beetje "lullig", muzikaal soms wat kaal uitgevoerd maar altijd wel verrassend. Deze elpee is mij nog altijd lief. 3,5*

Met de "hit" single "Counting Sheep"!

avatar van nlkink
De quote "50 Jan Rot fans can't be wrong" is idd een parodie op het album '50.000.000 Elvis fans can't be wrong' maar Jan was niet de eerste die hier mee kwam. Jan heeft het weer, ahem, geleend, van Phil Ochs die het in 1968 als subtitel op een album had staan.

Wat ik wel een originele kreet vond die je rond de tijd dat Jan deze hit(je)s had veel op muren tegenkwam was "Herman Brood is dood, Jan Rot is de nieuwe god". Dat laatste bleek uiteindelijk iets te hoog gegrepen, maar op het eerste deel heeft Jan nog zo'n 20 jaar moeten wachten voordat het klopte.

avatar van Tozifra
Jan Wessels schreef:

Het waren er nog minder: 24; zie Jan Rot - Rot, Warm & Tender (1988). Zijn laatste Engelstalige album.

Helaas komt het einde van het leven van Jan Rot met rasse schreden dichterbij. Hij is ongeneeslijk ziek en dat op 63 jarige leeftijd. Deze Lp heb ik niet in mijn bezit gehad, maar Bobby, Roger & Eileen stond op een cassettebandje die ik vele malen hebben afgespeeld. Vond het een prachtig lied. Jan, sterkte de nog resterende tijd.

avatar van Jan Wessels
Lees nu net dat Jan Rot overleden is.

avatar van jpkorbijn
Heb deze LP gehad, totdat we alle LP’s weggedaan hebben. Kennelijk was ik één van de 24. Heb hem wel eerst gedigitaliseerd, omdat de LP nog niet op streamingdiensten te vinden was. Toch wel een leuke plaat, die af en toe lekker oubollig klinkt. Toch altijd wel een zwak gehouden voor Jan, zeker ook zijn samenwerking met “An”, oftewel Marjolein Meijers.