Kate Bush - Live at Hammersmith Odeon (1994)

Label: EMI

1. Moving (3:32)
  2. Them Heavy People (4:02)
  3. Violin (3:32)
  4. Strange Phenomena (3:26)
  5. Hammer Horror (4:25)
  6. Don't Push Your Foot on the Heartbrake (3:55)
  7. Wow (4:05)
  8. Feel It (3:14)
  9. Kite (6:12)
  10. James and the Cold Gun (8:44)
  11. Oh England My Lionheart (3:23)
  12. Wuthering Heights (4:49)
Dit album vind ik echt zo geweldig ze kan echt goed live zingen vind ik en de liedjes zijn ook mooi om mee te zingen

Vooral James and the cold gun vind ik die gitaren op het laatst echt zo geweldig

Dit album is in 1994 uitgebracht bij de heruitgave van de gelijknamige video. Waarschijnlijk om de vele bootlegs wat de pas af te snijden.

avatar van Flipper
Heb de video en het wordt tijd dat deze opname in een opgepoetste versie op DVD komt.

avatar van ChrisX
Jammer van die video is daarentegen dat je werkelijk nagenoeg helemaal NIKS te zien krijgt van haar muzikanten. Maar ja, er is op het podium verder wel heel veel moois te zien

avatar van Flipper
ChrisX schreef:

Idd, de muzikanten zijn in de video, met alle respect, visueel ondergeschikt.
Ze heeft wel een hele goed band om zich heen.

Kate Bush behoort tot mijn favoriete vrouwelijke artiesten. Ze zingt live erg sterk op dit album, maar laat ik nu net niet veel met live-albums hebben. Deze worden pas boeiend voor mij als ik nieuwe versies hoor die nog sterker zijn dan studio-versies.
Een wens die slechts zelden vervuld wordt.
Hoe hoog ik deze dame ook heb zitten, hoe goed haar stem live ook klinkt, hoe prima haar begeleidingsband ook is: ik vind het allemaal erg braaf binnen de lijntjes kleuren hier. Erg veel afwijken doet ze niet en daarmee voegt dit album niet veel toe voor mij. Het is dat de nummers zo goed zijn en dat ik Kate zo hoog heb zitten en dat het live goed klinkt want anders was die 4* echt te hoog.

Aquila
Ik was dit altijd een beetje uit het oog verloren. Was mij eigenlijk ontgaan dat er bij een re-release een CD was verschenen, of mijn aandacht was in die tijd wat Kate Bush verslapt, ook heel goed mogelijk. En als Bush-bewonderaar (en -verzamelaar - in die volgorde) via eBay achter de CD aangegaan sinds ik MusicMeter actiever ben en mijn oude helden weer helemaal in ere herstel en weer veel muziek luister.

Dit weekend dan toch eindelijk 'Kate live' in huis via de post en ook beluisterd. Ze klinkt erg dichtbij. Mooi! Duidelijk is dat hier de muzikanten ondergeschikt zijn aan Kate Bush. Ook wel een goede keuze denk ik om live verder in haar carrière achterwege te laten (vanwege uitputting en zwaar toeren/lang vanhuis, was het toch?). Hoewel ze goed zingt halen de nummers het live niet bij de originele. De mystiek, arrangementen etc vallen live toch weg en hoewel de stem mooi is, wordt de muzikale inkleuring nogal ongeïnspireerd moet ik zeggen. Kate Bush moet het met haar stem en melodieën doen, dat lukt haar uitstekend, maar de begeleiding hangt er hier dus al te veel bij. Dat doet wat afbreuk aan de nummers, maar daar waar de begeleiding minimaal is wordt het dan wel wonderschoon. Mijn favorieten zijn hier dan ook heel anders dan op de albums: Oh Engand My Lionheart bijvoorbeeld en Feel It.

avatar van MusicFreak
Ja idd, de nummers missen toch wat, t klinkt wat vlakker....

avatar van Stijn_Slayer
Ik vind juist dat ze haar vocale niveau niet helemaal haalt. Op 'Moving' en 'Wuthering Heights' komt ze vocaal gezien kracht tekort, waardoor haar stem wel erg dun en iel wordt. Zelfs een soort van schorheid is hoorbaar, wat gebeurt als je maar nét bij de juiste noot komt. 'James and the Cold Gun' vind ik verder vooral erg slordig gezongen.

Af en toe zitten er ook momentjes tussen die net niet helemaal zuiver zijn. Uiteindelijk blijft ze natuurlijk ook live een goede zangeres, maar zeker niet foutloos.

Verder ben ik het met MusicFreak eens dat deze plaat wat vlakker klinkt. Misschien dat het aan de opname zelf ligt i.p.v. aan de muzikanten, maar dat is geen excuus.

De video vind ik ook een beetje saai. Ik heb er in principe geen problemen mee om een uur naar Kate Bush te kijken, maar ik wil inderdaad ook graag de muzikanten zien.

avatar van IntoMusic
Is deze überhaupt nog wel te krijgen op cd? Dit album zit steeds bij mij in het achterhoofd als ik op platenbeurzen loop, maar op cd ho maar... Zelfs Marktplaats en eBay biedt ze niet aan

Aquila
IntoMusic schreef:

Ik heb de mijne via eBay. Gewoon wachten (geloof zo'n 25-30 GBP. Als je een zoekopdracht op eBay achterlaat krijg je een mail zodra het item wordt aangeboden (wel even wereldwijd aanvinken).

avatar van devel-hunt
Deze plaat is niet echt goed, maar wel bijzonder. Bijzonder omdat Kate Bush in haar hele carriere nauwelijks live heeft opgetreden, nooit een grote tour met een heel gevolg over de hele wereld. Ik heb eens gelezen dat de serene en hyper sensitieve Bush zoveel aandacht en zoveel stress niet kan behappen. Ze heeft ooit een tour gehouden, en dat vond ze vreselijk. En daar is deze CD een bewijs van.

avatar van IntoMusic
Na veel zoeken een goede download gevonden van dit album. Sja, bij gebrek aan... Zodra iemand is de originele cd vindt, houd ik mij van harte aanbevolen.

Album begint wel sterk met een loepzuivere Kate, maar inderdaad naarmate de cd vordert merk je dat ze er niet meer goed inzit. Noem het spanning, stress of simpelweg verlies van concentratie. Wel zeer bijzonder en samen met de bootleg van diezelfde tour maakt dit voor mij een historisch document.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)

Kijk, dat is nog eens een goede tip
Heb 'em direct besteld.

De vraag is hoe legaal of officieel de genoemde heruitgaves zijn. Ik zag de dvd staan in de music dvd top 30 en kon ´m zowaar via bol.com bestellen. Maar het ziet er allemaal maar zozo uit. De dvd begint direct, zonder menu. Als je tijdens het afspelen de optie "menu" van je speler kiest, verschijnt er overigens wél een (basic) menu. Uiteraard hebben we het over opnames van 33 jaar oud, maar het ziet er wel erg opgepoetste videoband- en bootleg-achtig uit. Weet iemand meer?