Talking Heads - Sand in the Vaseline (1992)

Alternatieve titel: Popular Favorites: 1976 -1992

Label: Warner Bros.

1. Sugar on My Tongue [Demo] (2:36)
  2. I Want to Live [Demo] (3:23)
  3. Love → Building on Fire (2:58)
  4. I Wish You Wouldn't Say That (2:36)
  5. Psycho Killer (4:20)
  6. Don't Worry About the Government (3:00)
  7. No Compassion (4:51)
  8. Warning Sign (3:55)
  9. The Big Country (5:30)
  10. Take Me to the River (5:03)
  11. Heaven (4:02)
  12. Memories Can't Wait (3:31)
  13. I Zimbra (3:08)
  14. Once in a Lifetime (4:19)
  15. Crosseyed and Painless (4:45)
  16. Burning Down the House (4:01)
  17. Swamp (4:28)
  18. This Must Be the Place (Naive Melody) (4:56)
  19. Life During Wartime [Live] (3:41)
  20. Girlfriend Is Better [Live] (5:07)
  21. And She Was (3:39)
  22. Stay Up Late (3:53)
  23. Road to Nowhere (4:20)
  24. Wild Wild Life (3:40)
  25. Love for Sale (4:30)
  26. City of Dreams (5:08)
  27. Mr. Jones (4:20)
  28. Blind (5:00)
  29. (Nothing But) Flowers (5:36)
  30. Sax and Violins (5:18)
  31. Gangster of Love (4:29)
  32. Lifetime Piling Up (3:53)
  33. Popsicle (5:19)
Allmusic
Een beetje een vreemde verzamelaar aangezien Slippery People ontbreekt.

Blijkbaar is dat geen 'popular favorite'.

terwijl dat zo ongeveer ieders favoriet is

Ik vind het vreselijk. Doe mij maar gewoon More Songs of Fear Of Music.

EVANSHEWSON
Het ontbreken van de liveversie van Slippery People is een kleine smet op deze verzamelaar; Hij is niet kompleet, maar een compilatie van deze band vergt minstens 3 cd's, met 2 kom je er toch niet geheel.
Maar is een goede greep uit het rijke oeuvre van deze avontuurlijke band !

4.5 want dit is een prima dwarsdoorsnede van een prima bandje!

**** 1/2

avatar van LucM
Deze New Yorkse band maakte de brug tussen new wave en dance, twee stromingen die lijnrecht tegenover elkaar stonden.
Talking Heads bracht even intelligente en avontuurlijke als ritmische en vaak aanstekelijke popsongs, mede dankzij zanger/songschrijver David Byrne, allemaal te horen op deze compilatie buiten "Slippery People" helaas.
"Psycho Killer", "Once in a Lifetime", "Burning Down the House" en "Road to Nowhere" vind ik uitstekend.

avatar van dj maus
Met uitzondering van het magistrale Remain In Light ben ik niet kapot van de albums van deze band. Gelukkig is er deze geweldige verzamelaar, waarop bovendien mijn favoriete b-kantje staat: I Wish You Wouldn't Say That!

avatar van Mjuman
Deze box was schreeuwend duur en had een ontzettend, onhandig formaat.

Wat ik mis in de discografie van TH is de complete set die ook wel als 'The Brick' door het leven gaat: alle cd's met extra's in gewone en in 5.1 uitvoering. Kost wat maar dan heb je ook wat!

Zelf niet gekocht, zou te veel doublures geven. De beste verzamelaar is en blijft: The name of this band is..

avatar van Snakeskin
prima overzicht dat een goede doorsnee geeft van de ontwikkeling van de band en hoe met verstrijken van de tijd het geluid iets toegankelijker werd, maar waarbij men er telkens in geslaagd is vooral als de Talking Heads te blijven klinken.

Als je een wat minder omvangrijk overzicht van the Talking Heads zoekt, is Once In A Lifetime (The Best of) aan te raden. Digitally remastered 14 tracks cd, ook uit 1992. Daar staat Slippery People wel op en ook nog eens in de Live versie.

Als je hier belangstelling voor hebt, zou ik eerder een aantal albums kopen. Ze zijn recent remastered en aangevuld met extra tracks. Op internet zijn ze voor een redelijke prijs te krijgen.

avatar van dj maus
Mjuman schreef:
Deze box was schreeuwend duur en had een ontzettend, onhandig formaat.

ik heb 'm als dubbel-cd in een jewel case voor een prikkie op eBay gekocht

Ik heb 'm als dubbel-cd in een fatbox met 2 boekjes erbij voor een prikkie op amazon uk gekocht.

Wat mij na al die jaren opvalt als je deze verzamelaar afspeelt, is dat de muziek van the Talking Heads in studio vorm eigenlijk regelmatig best relaxed is. Dit in tegenstelling tot heel wat teksten. Ook live knalt de band wat meer, dan op dit verzamelde studiowerk. Daar is overigens niks mis mee, het klinkt gewoon net anders.

Natuurlijk staan er heel wat geweldige tracks op dit verzamelalbum met de 'popular favorites'. Toch pak ik dan snel die hele bekende eruit, als Psycho Killer, Take Me to the River, Once in a Lifetime, Live During Wartime, And She Was & Road to Nowhere. Maar ook bijvoorbeeld nummers als Sugar On My Tongue, No Compassion & Warning Sign zijn niet verkeerd.

Eerder schreef ik dat je je ook kunt richten op die 1cd verzamelaar of een aantal albums, maar deze 2cd box is wel degelijk - als uitgebreidere verzameling - de moeite waard. Eigenlijk een 'makkie' om die goed gevuld te krijgen door the Talking Heads.