De Mens - De Mens Deluxe (1997)

Alternatieve titel: Het Beste Van

Belgiƫ
Rock / Pop
Label: Play That Beat!

1. Dit Is Mijn Huis (3:08)
  2. Irene (2:22)
  3. Jeroen Brouwers (Schrijft een Boek) (3:11)
  4. Een Kwestie van Techniek (4:08)
  5. Lachen en Mooi Zijn (2:36)
  6. Zij Zit Daar en Ik Zit Hier [Demo] (2:32)
  7. Nederland (3:42)
  8. Frank Vander linden - Patti Blues (2:35)
  9. Maandag (2:54)
  10. Sheryl Crow I Need You So (3:43)
  11. En in Gent (2:53)
  12. Wil Je Beroemd Zijn (2:28)
  13. Iemand Kent Mijn Naam (3:04)
  14. Eenzaamheid (3:00)
  15. Ik Wil een Vrouw Zijn (3:00)
  16. Val Niet in Liefde (I) (3:22)
  17. Overal (2:56)
  18. Zal Je Wijken (3:29)
  19. Tot Je Mij Meer Liefde Geeft (2:07)
  20. Festival (2:25)
  21. Tot Ziens (3:19)
  22. Val Niet in Liefde (II) (2:16)
avatar van Zachary Glass
De Mens - ze hebben (naar mijn gevoel dan ) werkelijk waar de prachtigste rockende Nederlandstalige singles in elkaar gedraaid.

Dit Is Mijn Huis, ik denk dat het zo ongeveer 35.659 keer gedraaid heb in die spannende zomer van '93.

Jeroen Brouwers (Schrijft een Boek), man man - wat hebben mijn vader en ik de lof gezongen over dat nummer, omdat het nummer rockend een waarheid als een koe de wereld in zond Jeroen Brouwers/schrijft een boek/hij doet dat goed

Irene bevat voor mij de mooiste zin uit de Nederlandse popteksten-galerij: De dag was donkerbruin de ziel was donkerblauw/Ik had druiven gekocht er zat een vlek op mijn mouw

Het is machtig mooi in al z'n schijnbare eenvoud, net zoals de singles Nederland, Sheryl Crow I Need You So ... ik ben er quasi zeker van dat daar ook Nederlandse liefhebbers moeten voor bestaan

Spijtig is dat na verloop van tijd, andere singles als Maandag, En in Gent ... wat snel hun glans verliezen (té enthousiast opgenomen?) ... daarom slechts 3.5*

Wat wel ongelooflijk leuk is om op te merken: de kwaliteit van De Mens wordt steeds meer en meer uitgesmeerd over een volledige cd. De langspeler Liefde was daar al een serieuze voorbode van, In het Gras bevestigt die trend

avatar van titan
titan (crew)
Zachary Glass schreef:

Die Nederlanders bestaan er zeker hoor! Ik heb nooit zo begrepen waarom Gorki en Noordkaap wel (op bescheiden niveau) in Nederland aansloegen en De Mens niet.

Uit Irene komt trouwens nog een geweldige zin:
Irene, Irene/Niemand heeft ooit zo mooi nee tegen mij gezegd

avatar van Zachary Glass
titan schreef:
Die Nederlanders bestaan er zeker hoor! Ik heb nooit zo begrepen waarom Gorki en Noordkaap wel (op bescheiden niveau) in Nederlands aansloegen en De Mens niet.

Noordkaap heeft ooit eens in het voorprogramma gestaan van K's Choice (maar dat weet jij ook wel, titan ). Gorki kreeg in 2000 plotseling media-aandacht uit Nederland, waarom er voor '98 zo gezwegen werd over Luc De Vos in Nederland - ben ik nog steeds niet achter. Nu, Frank van der Linden (alias "De Mens") heeft een voorliefde voor jeugdclubs hier ten lande, er zijn hier zo véél van die clubjes in dit Nederland, dat hij waarschijnlijk niet geraakt tot in jullie Nederland. Nu valt het mij wel op dat humor & teksten in de moerstaal bij jullie niet meteen gensters slaan.

OK - Meinert Talma & The Negroes, Drs.P, enkele Doe Maar-nummers en Skik daar gelaten, maar dat zijn eerder randgevallen (prettige randgevallen weliswaar ).

Boudewijn De Groot (hoe fantastisch hij ook moge wezen), Blof (ik vind niet meteen de juiste letter op m'n klavier), Van Dik Hout, De Dijk ... toch allemaal redelijk "serieuze" Nederlandstalige popmuziek. Vreemd - met abstracties zijn ze in Nederland niet meteen gediend, het lijkt allemaal klaarhelder te moeten verwoord worden.

Nu moet ik toegeven - hier in België begrijpen we elkaar soms helemaal niet

Uit Irene komt trouwens nog een geweldige zin:
Irene, Irene/Niemand heeft ooit zo mooi nee tegen mij gezegd

Persoonlijk vind ik nog een andere zin uit irene nog geweldig:
ze zei: liegen is lelijk maar het geeft je wel kleur.

Zoiezo is de mens een groep met veel goede nederlandstalige rock. Vooral om eens live te zien op een of ander klein festivalletje.