Morbid Angel - Illud Divinum Insanus (2011)

Label: Season of Mist

1. Omni Potens (2:28)
  2. Too Extreme! (6:13)
  3. Existo Vulgoré (3:59)
  4. Blades for Baal (4:52)
  5. I Am Morbid (5:16)
  6. 10 More Dead (4:51)
  7. Destructos Vs. the Earth / Attack (7:15)
  8. Nevermore (5:07)
  9. Beauty Meets Beast (4:56)
  10. Radikult (7:37)
  11. Profundis - Mea Culpa (4:06)
1,0
Na een week ben ik hem eerlijk gezegd behoorlijk zat. Ik heb alleen de echt goede nummers op mijn computer gelaten en dat zijn er 4 (Existo Vulgoré, Blades For Baal, Nevermore, Beauty Meets Beast). Ik ga daarom ook met anderhalf punt omlaag.

Een ding wat gewoon enorm jammer is is dat niet alle nummers echte drums hebben. De drumcomputer is gewoon afgrijselijk, die klinkt voor geen meter. Die nummers met de drumcomputer zijn dan ook het slechtst. Too Extreme! is gewoon lachwekkend maar Morbid Angel moet niet lachwekkend zijn, het is verdomme gewoon gabber! Destructos vs. the Earth/Attack is net zo erg maar Radikult is toch wel echt het dieptepunt. Echt een derderangs nummer van Marilyn Manson, verwacht je dat van een legendarische Death Metal-band? De afsluiter is gewoon heel erg slecht.

Maar gelukkig heb je ook nog heerlijk beukmateriaal wat eigenlijk nog steeds niet Morbid Angel-waardig is. Nergens zijn echt heel erge memorabele riffs maar het klinkt wel lekker. De drumsound klinkt naar mijn mening iets te klinisch. Het beste nummer is Blades For Baal. Lekker snel en ook gave gitaarriffs.

Illud Divinum Insanus is niet wat je na 8 jaar verwacht, eigenlijk sowieso niet van Morbid Angel. Geen Domination meer voor Morbid Angel. Ze gaan eerder richting de muzikale Gateways to Annihilation. Hate Eternal zijn dit jaar de King of All Kings van Death Metal. Dit album krijgt de titel voor ´meest teleurstellende album in 5 jaar´.

avatar van Edwynn
Is Domination dan tegenwoordig dé Morbid Angel standaard? Tot nog toe vind ik dat juist de zwakste broeder. Allerminst slecht, maar wel de zwakste uit de Morbid Angel kronieken.

1,0
Nee, zo bedoelde ik het niet. Ik gebruikte de albumtitels om me te verwoorden. Ik bedoelde het meer in de zin van domineren, want dat deed Morbid Angel voor Death Metal in de jaren ´90 wel.

avatar van Edwynn
Oh zo. Ja die tijden zijn voorgoed geweest..

jammer idd

avatar van noisecommando
Als er 1 plaat is waar de Metal scene een hoop opwinding over maakt is het de nieuwe Morbid Angel wel.
Terecht? de één roeptoetert dat dit Morbid Angel's "St. Anger" is terwijl de ander de naam het liefst veranderd in Morbid Fail.
De conservatieve Death Metal fan heeft het er maar moeilijk mee. Teleurgesteld... kennelijk waren de verwachtingen hoog gespannen nadat de heer Vincent teruggekeerd was. "Nevermore" klonk aardig in vergelijking met het materiaal van de vorige plaat "Heretic", maar de stijgende lijn heeft zich volgens sommige niet doorgezet.

Grootse teleurstellingen zijn "kennelijk Radikult" wat gewoon een wat tragere kopie is van Marilyn Manson's "Doll-dagga buzz-buzz ziggety-zag" en "Too Extreme" klinkt niet veel anders als Atari Teenage Riot's "Into the Death" (met Thanatos sample) of de Hellspawn/Earache's Speedcore releases uit de midden jaren 90.
Kortom weinig vernieuwend of opzienbarend mijns insziens. Oude wijn in nog oudere zakken

De rest kabbelt vrolijk voort, maar mist de magie van de abc platen. Waar ligt het dan aan is het ontbreken van Pete "Commando" Sandoval die zichzelf gesloopt heeft door drugs en een verkeerde houding tijdens het drummen? De gitaarpartijen van Trey die een bepaalde "gekte" dan wel genialiteit missen die de oude platen wel kenmerkte (invloeden van Mercyful Fate en een aantal door Trey bewonderde gitaristen Rhoades, Van Halen en Hendrix door de flagner gehaald). Of heeft de concurrentie zoals Nile, Origin en Obscura allang de lat hoger gelegd dan waar Morbid Angel mee aankomt.

Ik denk voornamelijk het verwachtingspatroon wat is gewekt n.a.v. de dalende lijn die na Covenant is ingetreden. Morbid Angel is dus kennelijk niet in staat om zich door te ontwikkelen, en blijft hangen in goed bedoelde probeersels die opzich noch vernieuwend dan wel muzikaal technisch opzienbarend zijn.

avatar van Edwynn
Morbid Angel is een onopvallende band geworden. Covenant is niet de laatste goede plaat in mijn beleving. Met Formulas Fatal To The Flesh en Gateways To Annihilation wist de band m.i. de boel nog op te schudden. Het grote publiek gunt deze platen blijkbaar de vergetelheid.

De terugkeer van Vincent is volgens mij de hoofdreden van de extravagante pogingen op het nieuwe album. Ik weet niet wat ik ermee aanmoet. De overige nummers vind ik erg tof, maar eerlijk gezegd is het bijzondere er wel vanaf.

Nieuwstad
Edwynn schreef:
Morbid Angel is een onopvallende band geworden.

Neehoor. Het is al weer een tijdje geleden dat een metal album zoveel stof deed opwaaien. Iedereen heeft er een mening over. Ook over David Vincents nieuwe "Nikki Six look" raakt men maar niet uitgepraat.

En ja ik vind Covenant ook wel het echt laatste goeie album. Domination had nog wel een paar lekkere zompige beuktracks maar daarna was de echt koek op.

avatar van Flammazine
Ze hebben blijkbaar wat ze nog hadden liggen van vroegere opnames bijeengegooid, een geheel kan je dit niet noemen. Ik was al geen fan van hun laibach remixes, maar wat we hier in het begin en aan het eind van de plaat horen is zowaar nog slechter. Ik moest aan Ultraviolence denken en begon inwendig wat te grienen.
Tracks 3 en 4 konden op een bonusdisc van GTA staan, 5 en 6 op die van Domination. I am Morbid is blijkbaar geschreven in samenwerking met de roadie van Mantera, de Panteracoverband uit Erps Kwerps.
Destructos blablabla is gewoon Rammstein,en ondanks de debiele titel vind ik het een van de betere tracks, al duurt het misschien iets te lang.Misschien maakt Tiesto er nog een clubmix van.
De twee volgende nummers komen weer uit de FFF-GTA periode,met Nevermore als uitschieter.
Radikult is het bewijs dat Vincent's ego er niet kleiner op geworden is, en misschien ook wel dat hem terug binnenhalen de slechtste zet uit het bestaan van Morbid Angel geweest is. Wat een debiele, zelfverheerlijkende Slipknottekst.

Welaan, de ratings:

Nevermore 4*
Beauty Meets Beast 3*
Radikult 1*
Profundis - Mea Culpa 2*

Samen geeft dat een zeer magere 3*, en een mythische band als deze onwaardig.

avatar van MindkillerNL
Ook ik ben zwaar teleurgesteld in het nieuwe album. De gabber-invloeden hadden voor mij part gewoon weggelaten kunnen worden! Verder ben ik het wel eens met wat iedereen hierboven mij al heeft gezegd, er staan een paar fatsoenlijke tracks op. Daarom een 2.

avatar van Kef
Kef
1,5 voor dit album. Was wel erg benieuwd, maar inderdaad zoals al veel gezegd is, wat een tegenvaller!!! Hier is dan 8 jaar op gewacht : ( Snap dat men zich wil vernieuwen als band maar dit? Nee! Tot nu toe DE flop van 2011. St. Anger van de Death Metal. Ik zet dan nog maar eens een van de eerste drie platen op, en pik een traantje weg.

avatar van vork666
Hier werd ik toch wel even nieuwsgierig naar. Lachen, gieren en brullen met Morbid Angel, maar de boxset van 190 pegels raad ik toch alleen aan voor mensen met een heel zieke vorm van humor (en geld teveel), naar wat ik ervan gehoord heb.
Een cijfer plak ik er voorlopig maar niet op (ik heb het nog niet helemaal gehoord), maar misschien luister ik het nog wel eens in zijn geheel als ik verveeld of erg stoned ben.
Nevermore is trouwens nog best wel een aardig nummer.

1,5
Vandaag pas voor het eerst beluisterd, was er nog niet eerder aan toegekomen. En inderdaad, een paar nummers zijn echt slecht. Maar daartegenover staan ook nummers als 'Blades for Baal', toch wel sterk. Ach, mooi dat de band een nieuw geluid zoekt, maar of dit nu het goede is, daar twijfel ik aan.

avatar van dirkje25
Zonde.

Dat is het eerste woord wat me te binnen schiet als ik denk aan deze plaat. In de afgelopen jaren had ik MA al een paar x live mogen aanschouwen, en het daarbij in 2008 (!) al gespeelde Nevermore was een aardig nummer. Hoge verwachtingen dus. Toen het singeltje uitkwam was alles ooknog koek&ei, alleen de b-side was wat minder. Maar zulke nummers zullen er toch niet op de full-length, toch? Fout!

De eens zo innovatieve band lijkt achter de feiten aan te lopen.
Alles wat MA op deze plaat probeerd te bereiken is 10 jaar geleden al veel beter gedaan (The berzerker anyone? ) en als de plaat 10+ jaar geleden ook was uitgekomen had het mischien allemaal wel meegevallen. Dat had allemaal natuurlijk helemaal irrelevant geweest als de songs beter waren geweest, maar helaas klinkt het allemaal vrij oppervlakkig en gemaakt, wat vroeger naar mijn mening altijd bij deze band juist precies NIET het geval was. De deathmetal nummers zijn van redelijk, alhoewel niet bijzonder, niveau. De "Industrial" tracks zijn over het algemeen ook geen openbaring.

Een gemiste kans,

*1,5

1,5
Zwakke plaat, daar ga ik mee akkoord. Is dit de band die ooit 'Altars of Madness' maakte? Dat is op alle vlakken een veel betere plaat, maar het is oneerlijk daarmee te gaan vergelijken natuurlijk. Enkel 'Blades for Baal' weet me echt te overtuigen, dat is gewoonweg een sterk nummer. Daarnaast heb je ook nog enkele tracks die ermee doorkunnen, zoals 'Existo Vulgore' en 'Nevermore'. Maar daartegenover staan enkele draken van nummers. Dan heb ik het in de eerste plaats over het verschrikkelijke 'Radikult', dat is hierboven al genoeg uitgelegd waarom. Het klinkt ook gewoon niet mooi, deze plaat. Ook 'Too Extreme!' vind ik helemaal niets. 'Destructos Vs. The Earth/Attack' is een mooie poging om iets origineel te brengen, maar niet helemaal gelukt.

Ook de andere tracks herbergen niet veel goeds, wat van deze release toch een tegenvaller van formaat maakt. Ik had er veel meer van verwacht..

1,5 sterren

1,0
Ik zou zeggen, tijd voor Altars Of Madness om de nare smaak weg te spoelen!

1,5
Dat ga ik zo meteen dan ook doen.

bennerd
Berichten verplaatst naar Morbid Angel

avatar van The_CrY
Nou, ik ben eigenlijk helemaal geen fan van Death Metal of Morbid Angel om te beginnen. De reden dat ik hier naar ging luisteren was natuurlijk de enorme ophef. Ik hou wel van bandjes die hun sound omgooien, gewoon puur uit interesse zette ik deze plaat dus maar even op. Ik moest wel moeite doen mijn lach in te houden bij de eerste tonen van Too Extreme. Volgens mij doen ze een redelijke poging hardcore-achtig te klinken met hun metal-instrumenten. Verder trok Destructos vs the Earth nog mijn aandacht, en dat is me een lekker nummertje, zeg. Persoonlijk hou ik wel van industrial rock/metal, dus iets dergelijks dansbaars mag ik wel. Radikult vond ik bij vlagen ook nog wel te genieten.

Nu begrijp ik zijn juist deze drie nummers de reden waarom Illud Divinum Insanus zo slecht ontvangen wordt. De andere nummers vond ik nergens naar klinken, maar nogmaals, Death Metal is mijn genre niet, dus daarom ga ik maar niet stemmen.

avatar van Edwynn
De 'normale' nummers vind ik nou ook weer niet het beste wat de band te bieden te bieden heeft.

avatar van The_CrY
Oh, nou, gelukkig dan maar

avatar van B.Robertson
Niet echt bevredigend om dit integraal te beluisteren, vond het maar vrij vervelend. Een paar leuke nummers en de nodige misbaksels die het peil onderuit halen.

avatar van ravenstein
Geinig plaatje! Even vergeten dat dit Morbid Angel is en dan kan ik het best smaken. Nog maar 2 keer beluisterd, nog wat vroeg om hier een definitief oordeel over te vellen.

avatar van B.Robertson
Ze hebben zich eerder aan dergelijke experimenten gewaagd, met aantrekkelijker resultaat.
Staat op de Earache compilaties Metal: a Headbanger's Companion deel I & II, dan gaat het om:
Morbid Angel Vs The Berzerker - Day of Suffering en Morbid Angel Vs The Berzerker - Abominations.

avatar van Edwynn
En dat was ook al niet veel soeps. Van Illud Divinum Insanus blijven wat mij betreft alleen Existo Vulgoré en Blades For Baal overeind staan. Het is een dappere poging om onderscheidend te zijn, maar ik prefereer de klassieke Angel.

avatar van Bouvier666
0,5
Dit is voor mij echt de allerslechtste plaat ooit. Ik vind A t/m D geweldige death metal platen maar vooral F G H behoren voor mij tot de allerbeste Morbid Angel en Death Metal albums.
Toen ik hem voor het eerst hoorde was ik serieus beledigd.
Voor mij is Morbid Angel na de H gestorven.

avatar van Edwynn
In ieder geval goed om weer eens te vernemen dat ik niet alleen sta in het idee dat de albums met Steve Tucker ook gewoon erg gaaf zijn. De terugkeer van Dave Vincent bij Morbid Angel is eigenlijk net zoiets als de terugkeer van Guus bij Oranje. Over hoe je van een geoliede machine een losse flodderschieter maakt.

avatar van DargorDT
Too Extreme! vind ik best grappig. Het is echt over de top. Hoe moet je dat nummer omschrijven? Gabber-death? House-metal? En dan op 2:30 zo'n sacraal koortje erbij. Ik luister soms naar dance, jaren 90-spul dan, je had toen nummers als Poing (Rotterdam Termination Source) en nog meer van die ongein. Dit komt in de buurt.

De oude Morbid Angel ken ik niet goed.

Icon E
Knettergek album. En daarom stiekem toch wel leuk. Natuurlijk denk ik direct met weemoed aan de magisch gave eerste drie platen en, vooruit, ook Formulas Fatal To The Flesh, maar deze idiote Monolith Deathcult-extravaganza heb ik bij tijd en wijlen met veel plezier aanstaan.

avatar van Edwynn
Ik ga hem naar de 3 sterren trekken. De laatste tijd draai ik regelmatig en ik mag het gekke industrial meets wave meets death-sfeertje ondertussen wel.